کد خبر: ۲۵۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۱ - ۳۰ مهر ۱۳۹۹
سود سه برابری در سه ماه همان‌چیزی است که خریداران خودرو را برای شرکت در طرح‌های فروش فوق‌العاده جذب می‌کند. کسی بدش نمی‌آید یک خودرو را با یک سوم قیمت بازار بخرد.
قلم‌نیوز:حتی اگر نتواند تا یک سال آن را بفروشد، اما باز هم این موضوع از جذابیت سود سه برابری کم نمی‌کند. شاید همین موضوع باعث شده باشد در طرح فروش هشت هزار خودرو، حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر ثبت نام کنند. شانس هر کدام از ثبت‌نام کنندگان در طرح‌های فروش فوق‌العاده عموما کمتر از یک دهم درصد است.
 
 سایپا در طرح‌های فروش فوق‌العاده عموما همه محصولات خود را در فهرست فروش جا می‌دهد. تیبا صندوق‌دار، تیبا ۲ و ساینا در کنار وانت پراید، زامیاد و پادرا، محصولاتی هستند که سایپا در طرح‌های فروش فوق‌العاده می‌فروشد و قیمت آن‌ها در بازار حدود دو برابر قیمت کارخانه است. از طرف دیگر ایران خودرو در هرکدام از طرح‌های فروش فوق‌العاده، سراغ یک سری از محصولات می‌رود. برای مثال در طرحی که روز یکشنبه قرعه‌کشی آن انجام شد، پژو پارس بنزینی، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار، پژو ۲۰۷ دنده‌ای و سمند ال ایکس در فهرست فروش قرار داشتند.
 
در طرح قبلی هم وانت آریسان، رانا پلاس و سورن پلاس فروخته شدند. شاید پای پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ هم در طرح بعدی فروش فوق‌العاده به سایت ایران خودرو باز شود. این محصولات در بازار بین ۷۰ تا ۲۰۰ درصد گران‌تر از قیمت مصوب کارخانه فروخته می‌شوند و بعضا اختلاف آن‌ها در بازار آزاد به ۲۴۰ میلیون تومان می‌رسد. در طرح‌های فروش فوق‌العاده کل مبلغ خودرو بعد از قرعه‌کشی دریافت و بعد از سه ماه خودرو تحویل مشتری داده می‌شود. فروش این خودرو‌ها تا یک سال امکان‌پذیر نخواهد بود.

پژو پارس؛ اختلاف ۱۶۶ درصدی
ایران خودرو در آخرین طرح فروش فوق‌العاده محصولات خود، پژو پارس بنزینی را با قیمت مصوب یعنی ۹۷ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان عرضه کرده است. همین خودرو در بازار آزاد با قیمت ۲۶۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و می‌توان گفت پژو پارس از در کارخانه تا دم نمایشگاه حدود ۱۶۲ میلیون تومان اختلاف قیمت دارد. شاید فکر کنید این رقم بزرگی است، اما در بین محصولات ایران خودرو می‌توان اختلاف بیشتر هم پیدا کرد. پژو پارس در بازار آزاد حدود ۱۶۶ درصد گران‌تر از قیمت مصوب کارخانه فروخته می‌شود.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲؛ اختلاف ۱۷۲ درصدی
به گزارش فرارو، ایران خودرو در دو طرح آخر فروش فوق‌العاده سراغ عرضه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نرفته، اما برای این مدل هم شاهد اختلاف زیادی بین قیمت کارخانه و بازار هستیم. ممکن است در طرح‌های آینده فروش فوری، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت مصوب یعنی ۸۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فروخته شود. این روز‌ها نمایشگاه‌دار‌ها و دلالان بازار آزاد خودرو، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را ۲۴۱ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌کنند و این مورد نشان از اختلاف ۱۷۲ درصدی و نزدیک به ۲.۷ برابری بین قیمت بازار و کارخانه دارد.

پژو ۲۰۶ تیپ ۵؛ اختلاف ۱۹۲ درصدی
قیمت مصوب کارخانه برای پژو ۲۰۶ تیپ ۵ حدود ۱۰۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و اگر دنبال همین خودرو در بازار آزاد و بین نمایشگاه‌ها بگردید، احتمالا با قیمتی حدود ۳۰۶ میلیون تومان مواجه خواهید شد. این خودرو در دو طرح آخر فروش فوری عرضه نشده و احتمال دارد در طرح بعدی به فهرست محصولات ایران خودرو برای فروش فوری اضافه شود. کسانی که بتوانند پژو ۲۰۶ تیپ ۵ را از کارخانه بخرند، حدود ۲۰۱ میلیون تومان صرفه‌جویی خواهند کرد. چراکه اختلاف قیمت کارخانه و بازار برای این محصول حدود ۱۹۲ درصد است.

پژو ۲۰۶ صندوق‌دار؛ اختلاف ۱۸۰ درصدی
سود ۱۸۰ درصدی نصیب کسانی می‌شود که از مراسم قرعه‌کشی طرح فروش فوری ایران خودرو برای پژو ۲۰۶ صندوق‌دار سربلند بیرون بیایند. این مدل در طرح فروش فوری با تحویل سه ماهه بر اساس قیمت مصوب یعنی ۱۰۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و تقریبا هم‌قیمت با پژو ۲۰۶ تیپ ۵ عرضه شده است. با این تفاوت که قیمت پژو ۲۰۶ صندوق‌دار در بازار آزاد کمی ارزان‌تر و حدود ۲۹۲ میلیون تومان است. این مورد نشان می‌دهد قیمت پژو ۲۰۶ صندوق‌دار از کارخانه تا بازار آزاد حدود ۱۸۷ میلیون تومان اختلاف دارد.

پژو ۲۰۷ دنده‌ای؛ اختلاف ۲۰۰ درصدی

یکی دیگر از محصولات عرضه شده در آخرین طرح فروش فوری محصولات ایران خودرو پژو ۲۰۷ دنده‌ای است که قیمت مصوب کارخانه برای آن ۱۲۱ میلیون تومان است. پژو ۲۰۷ کلاس‌های مختلفی دارد و در بازار آزاد بین ۳۳۵ تا ۴۷۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود، اما آن مدلی که ایران خودرو در طرح فروش فوری عرضه کرده، فرمان هیدرولیک و کروز کنترل دارد و قیمتش در بازار آزاد حدود ۳۶۰ میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود. پژو ۲۰۷ بیشترین اختلاف را از کارخانه تا بازار دارد و تقریبا سه برابر قیمت کارخانه در بازار فروخته می‌شود.

سمند ال ایکس؛ اختلاف ۱۳۰ درصدی
قیمت در نظر گرفته شده برای سمند ال ایکس در طرح فروش فوری محصولات ایران خودرو حدود ۹۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. همین خودرو در بازار آزاد حدود ۱۳۰ درصد گران‌تر و با قیمت ۲۱۶ میلیون تومان فروخته می‌شود. هرچند اختلاف قیمت بازار و کارخانه برای سمند ال‌ایکس کمتر از دیگر محصولات ایران خودرو است، اما همین اختلاف می‌تواند سود ۱۲۲ میلیونی برای دلال‌ها داشته باشد. البته آن‌ها باید برای فروش خودروشان حداقل یک سال صبر کنند. چراکه در طرح فروش فوری یا فوق‌العاده، تا یک سال سند خودرو در رهن کارخانه باقی می‌ماند.

رانا پلاس؛ اختلاف ۷۱ درصدی
به گزارش فرارو، کمترین اختلاف بین قیمت مصوب کارخانه و قیمت بازار آزاد برای رانا پلاس است. نمایشگاه‌دار‌ها اعتقاد دارند این خودرو مشتری کمتری در بازار دارد و برای همین شاهد اختلاف ۷۱ درصدی قیمت آزاد این خودرو با قیمت مصوب کارخانه هستیم. رانا پلاس در طرح فروش فوری قبلی حدود ۱۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته شد و قیمت آن در بازار آزاد تقریبا ۲۴۷ میلیون تومان است. با این اینکه رانا پلاس کمترین اختلاف را بین بازار و کارخانه دارد، اما همچنان خرید آن از کارخانه حدود ۱۰۲ میلیون تومان صرفه اقتصادی دارد.

سورن پلاس؛ اختلاف ۹۰ درصدی
کسانی که در طرح فروش فوری ایران خودرو موفق به خرید سورن پلاس شدند، حدود ۱۳۲ میلیون تومان برد کردند. قیمت این محصول در بازار آزاد حدود ۲۸۰ میلیون تومان است و در طرح قبلی فروش فوری، با قیمت مصوب ۱۴۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی فروخته شد. این دو قیمت اختلاف ۹۰ درصدی دارند که نشان می‌دهد سورن پلاس در بازار نزدیک به دو برابر قیمت کارخانه فروخته می‌شود. هرچند، این رقم نسبت به اختلاف نجومی دیگر محصولات ایران خودرو کمتر است.

تیبا صندوق‌دار؛ اختلاف ۱۲۰ درصدی
در آخرین طرح فروش فوری محصولات سایپا، تیبا صندوق‌دار با تحویل سه ماهه حدود ۷۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. اگر از در کارخانه خارج شوید و به بازار آزاد بیایید و سراغ تیبا صندوق‌دار را از نمایشگاه‌دار‌ها بگیرید، احتمالا با قیمتی حدود ۱۵۶ میلیون تومان روبرو خواهید شد. تقریبا می‌توان گفت تیبا صندوق‌دار در بازار ۱۲۰ درصد گران‌تر از کارخانه خرید و فروش می‌شود و شاهد اختلاف ۸۵ میلیون تومانی برای تیبا صندوق‌دار از کارخانه تا بازار هستیم.

تیبا ۲؛ اختلاف ۱۱۸ درصدی
اختلاف قیمت کارخانه و بازار برای تیبا ۲ و تیبا صندوق‌دار تقریبا یکسان است. هر دو آن‌ها در بازار حدود ۱۲۰ درصد گران‌تر و تقریبا ۲.۲ برابر قیمت کارخانه خرید و فروش می‌شوند. با این تفاوت که تیبا ۲ در بازار حدود ۱۴ میلیون تومان گران‌تر مدل صندوق‌دار است. نمایشگاه‌دار‌ها و فعالان بازار آزاد خودرو تیبا ۲ را ۱۷۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌کنند. در طرف مقابل سایپا در طرح فروش فوری محصولات خود که ثبت‌نام آن دیروز به پایان رسید، تیبا ۲ را با قیمت ۷۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عرضه کرد. تیبا ۲ از در کارخانه تا بازار آزاد حدود ۹۲ میلیون تومان اختلاف قیمت دارد.

ساینا؛ اختلاف ۱۲۷ درصدی
ساینا در بین خودرو‌های سواری سایپا، بیشترین اختلاف را از کارخانه تا بازار آزاد شاهد است. سایپا این محصول را در طرح‌های فروش فوری با قیمت ۷۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌فروشد و همین مدل در بازار آزاد تقریبا ۱۷۳ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. این یعنی ساینا در بازار تقریبا ۱۲۷ درصد گران‌تر است. اختلاف قیمت ساینا از کارخانه تا بازار تقریبا به ۹۷ میلیون تومان می‌رسد. جالب اینجاست که تیبا ۲ در کارخانه گران‌تر از ساینا و در بازار ارزان‌تر از ساینا خرید و فروش می‌شود.

منبع: فرارو
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: