کد خبر: ۱۹۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
نقدینگی مهار نشود، بازار‌ ارز همیشه نوسانی خواهد بود
حیدرمستخدمین حسینی گفت: تازمانیکه این سیاست تولید نقدینگی وجود داشته باشد، شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید، که ارز در بلند مدت ثبات داشته باشد، این در حالیست که سفته بازان این روز‌ها در تمامی بازار‌ها حضور دارند و به توجه به این حضور، مردم را نیز به انحا مختلف به این بازار می‌کشانند، در چنین شرایطی شما نگاه کنید که در بورس چه خبر است، حجم معاملات در دو روز سه شنبه و چهارشنبه را نگاه کنید که روزانه بالغ بر ۲۴ هزار میلیارد تومان بوده، در مورد بازار ارز نیز چنین وضعیتی وجود دارد و می‌توان گفت، این روز‌ها سفته بازار با جضور در ابن بازار، قیمت‌ها را بالا برده اند.
  قلم نیوز  افزایش قیمت دلار در روز‌های اخیر موجب شد رئیس کل بانک مرکزی نسبت به سرمایه‌گذاری در ارز هشدار دهد، ازسویی دلار که هفته جاری را با نرخ ۱۵۷۰۰ تومان آغاز کرد از روز یکشنبه وارد کانال ۱۶ هزار تومانی شد و تا سطح ۱۷ هزار تومان نیز بالا آمد، این در حالیست که کارشناسان معتقدند با وجود کاهش قدرت خرید ریال که از سال ۱۳۹۷ آغاز شده و همچنین تغییر سیاست‌های ارزی بانک مرکزی، این افزایش قیمت‌ها کوتاه مدت است و دیگر شاهد جهش‌های بزرگ ارزی در نرخ ارز نخواهیم بود.
 
عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی درباره ریسک سرمایه‌گذاری در ارز و دلار گفت: مردم عزیز این حق را دارند که منابع و دارایی خود را دربخش‌های مختلف نظیر بورس، بانک، املاک، ارز و طلا سرمایه‌گذاری کنند، ولی این وظیفه را دارم که ریسک سرمایه‌گذاری در ارز را مجدداً گوشزد نمایم.
 همچنین میثم رادپور، کارشناس مسائل ارزی، درباره دلایل افزایش نرخ ارز در روز‌های اخیر گفت: در رابطه با تغییرات نرخ ارز، لازم است اثر کرونا بر عرضه و تقاضا را در نظر بگیریم. کرونا موجب شده هزینه‌های دولت از درآمد‌ها پیشی بگیرد و کسری بودجه دولت افزایش یابد. در نتیجه با تحریک نقدینگی، تقاضای مازادی از این بابت وارد بازار شده و تغییراتی در قیمت دلار را به همراه داشته است. افزایش تورم انتظاری نیز به همین دلیل است و در یک طرف، شاهد تقویت تقاضای ارز هستیم.

وی افزود: از طرف دیگر، کرونا موجب شده درآمد‌های ارزی کشور، بیشتر از قبل، تحت فشار قرار گیرد. اگر چه فروش نفت ما پیش از این نیز به‌شدت کاهش پیدا کرده بود، اما کرونا باعث شد قیمت حامل‌های انرژی، نفت و مشتقات نفتی و همچینین کانی‌های فلزی کاهش جدی پیدا کند و درآمد ارزی کشور تحت تأثیر قرار گیرد و عرضه ارز تضعیف شود.

نقدینگی مهار نشود، بازار ارز همیشه نوسانی خواهد بود


حیدرمستخدمین حسینی کارشناس بازار ارز با اشاره به اینکه نقدینگی در حال جابجایی در بازار‌های مختلف سرمایه‌گذاری است، گفت: تا زمانیکه نقدینگی افسار گسیخته در حال تولید است، باید انتظار این افزایش قیمت‌ها را داشت، در حال حاضر نیز به دلیل اینکه تمامی بازار‌ها شروع به حرکت کرده‌اند، این نقدینگی در حال سرک کشیدن به تمامی آن‌ها است، در حال حاضر این موضوع در مورد بازار‌های سهام، خودرو، ارز، سکه و طلا وجود دارد.

وی افزود: تارمانیکه این سیاست تولید نقدینگی وجود داشته باشد، شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید، که ارز در بلند مدت ثبات داشته باشد، این در حالیست که سفته بازان این روز‌ها در تمامی بازار‌ها حضور دارند و به توجه به این حضور، مردم را نیز به انحا مختلف به این بازار‌ها می‌کشانند، نگاه کنید که در بورس چه خبر است، حجم معاملات در دو روز سه شنبه و چهارشنبه را نگاه کنید که روزانه بالغ بر ۲۴ هزار میلیارد تومان بوده، در مورد بازار ارز نیز چنین وضعیتی وجود دارد و می‌توان گفت، این روز‌ها سفته بازان با حضور در این بازار، قیمت‌ها را بالا برده اند.

مستخدمین حسینی با تاکید بر اینکه دولت با توجه به کسری بودجه شدید، مردم را ترغیب به حضور در بورس می‌کند، گفت: دولت قصد دارد با فروش دارایی‌های خود از طریق بازار سهام اقدام به تامین بودجه خود کند، برای همین است که از نیمه سال گذشته مدام حضور در بورس و مزایای آن تبلغ شد، بنابراین مهم‌ترین منبع برای جبران کسری بودجه دولت، بورس است، البته این نکته که گفته می‌شود، افزایش نرخ ارز نیز یکی از راه‌های تامین بودجه است نیز گزاره درستی به شمار می‌رود.

این استاد دانشگاه بیان داشت: در شرایط فعلی به دلیل اینکه کسری بودجه دولت رقم بسیار بزرگی است و از طرفی نقدینگی بسیار فزاینده و زیادی نیز در بورس وجود دارد، در حال حاضر در کنار بحث مالیات، بازار سهام بهترین مکان برای جبران کسری بودجه دولت است و بر همین اساس دلار به اندازه این بازار نمی‌تواند برای دولت مفید فایده باشد، اما بالاخره ارز یک متغیر کلیدی و اثرگذار در بازار اقتصاد ملی کشورمان است و دولت نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد.

دولت‌ها هموراه ارز را گران می‌کنند


وی با بیان اینکه اقتصاد ایران بیمار است و تا زمانیکه اقدامات لازم برای درمان این بیماری انجام نشود، ارز همچنان به افزایش قیمت تدریجی خود ادامه خواهد داد، اضافه کرد: همیشه در دولت‌های مختلف سیاست افزایش نرخ ارز برای توسعه صادرات غیر نفتی و همچنین درآمد ارزی بیشتر در دستور کار قرار داشته، اما متاسفانه این سیاست‌گذاری هیچ موقعی اثر گذار نبوده و شما مثلا در ارز ۱۳ هزار تومانی افزایش صادرات معنا داری با آن زمانی که ارز ۴ هزار تومان نیز بود، مشاهده نمی‌کنید، بنابراین تا زمانیکه سیاست‌ها اصلاح نشود، التهاب و نوسان در بازار‌های مهم از جمله ارز وجود خواهد داشت.

مستخدمین حسینی با اشاره به اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از همین سیاست‌هایی که باید مورد اصلاح قرار گیرد، ادامه داد: در فروردین ماه سال ۹۷ دولت آمد و در زمانیکه دلار در حال آغاز حرکت صعودی خود بود، اعلام کرد، برای واردات کالا‌های اساسی ارز را به نرخ حمایتی ۴۲۰۰ تومان به واردکنندگان خواهد داد، اما در عمل این سیاست باعث کاهش شدید ارزش پول ملی شد و از سوی دیگر کالای ارزان نیز در اختیار مردم قرار نگرفت.

این کارشناس مسائل ارزی با بیان اینکه دولت هیچ نظارت درستی در توزیع و مصرف این ارز ۴۲۰۰ تومانی به خرج نداد، گفت: فلسفه این سیاست آن بود که وارد کننده کالا را به قیمت ارزان وارد کند و این کالا‌ها نیز به قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد، اما اتفاقی که رخ داد، این بود، کالا به نرخ ارز دولتی وارد شد، اما در نهایت با نرخ ارز در بازار آزاد این اقلام به دست مردم رسید.

وی خاطرنشان ساخت: دولت باید هرچه زودتر این سیاست را متوقف کند، چراکه این امر چیزی جزء توزیع رانت نیست، شما در سال گذشته دیدید که دادگاه‌های زیادی در مورد سوء استفاده کنندگان از ارز ۴۲۰۰ تومانی برگزار شد، زیرا که هیچ گونه نظارتی در مورد مصرف آن‌ها صورت نگرفت و نتیجه نیز حیف و میل میلیارد‌ها دلار از منابع ارزی کشور بود، حال باید در این باره هرچه زودتر باید دولت به این توزیع رانت پایان دهد.

منبع: فرارو
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: