کد خبر: ۱۹۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
حکم محمدرضا خانی مدیر عامل پیشین بانک سرمایه بالاخره صادر شد و به گفته سخنگوی قوه قضاییه او به تحمل ۲۰ سال حبس محکوم شده است. جالب است بدانید خانی در سال ۹۵ خانی به عنوان مدیر جهادی اجرایی جمهوری اسلامی انتخاب شده است. رویداد۲۴ در گزارش خود برخی اتفاقات مهمی که در دادگاه بانک سرمایه افشا شده را بازخوانی کرده است.

 قلم نیوز - روز گذشته نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه برگزار شد؛ نشستی که خبر مهم اقتصادی در آن منتشر شد. حکم متهمان بانک سرمایه صادر شد و محمدرضا خانی مدیر عامل پیشین بانک سرمایه به تحمل ۲۰ سال حبس و ۷۴ شلاق و محرومیت دائم از خدمات دولتی و پرداخت ۶۴۰ هزار یورو جزای نقدی محکوم شد.

محمدرضا خانی پیش از این و در دهه هشتاد مدير امور شعب بانک كشاورزی استان قم و ایلام بود و با روی کار آمدن دولت روحانی در ابتدا عضو هیات مدیره و بعد مدیرعامل بانک سرمایه شد؛ این یعنی طی سلسله مراتب اداری برای محمدرضا خانی در دولت روحانی بسیار پرسرعت بوده و از مدیر شعب در استان، به ناگاه به مدیر عاملی رسیده است! 

بعد از انتصاب او، سایت بانک سرمایه درباره او نوشته محمدرضا خانی علاوه بر حوزه بانکی، در زمینه معلمی نیز دارای سوابق پرباری بوده است و همین موضوع او را به گزینه مناسبی برای مدیرعاملی بانک فرهنگیان تبدیل کرده است. 

خانی در سال ۹۵ خانی را به عنوان مدیر جهادی اجرایی جمهوری اسلامی انتخاب کردند او و موفق به دریافت تندیس همایش شد. او پیش از مدیرعاملی بانک سرمایه عضو هیات مدیره گروه صنعتی فیدار میسون و آروشا پارس کیش (کارگزاران ترابری دریایی و خدمات سوخت رسانی) بوده است.
مدتی بعد هم تصاویر جشن تولد خانی حاشیه‌ساز شد و چند روز بعد از این مراسم تولد، مدیر عامل کبیر بانک سرمایه از مسئولیت کنار گذاشته شد. جشن تولد او درست بعد از تخلف بانک سرمایه برای بازگشایی سپرده غیرقانونی فجر با سود ۲۴/۵ درصد برگزار شده بود؛ موضوعی که البته در میان تخلفات عجیب خانی خیلی مهم نبود.


خبرگزاری فارس دو سه روز پس از برکناری خانی، رپرتاژ آگهی مفصلی برای مدیر وقت بانک سرمایه منتشر کرد و مصاحبه بلندبالایی با او انجام داد تا مدیرعامل کبیر بانک سرمایه! دلایل برکناری‌اش را بگوید. خانی در این مصاحبه گفته به خاطر مقابله با فساد تهدید جانی شده است! او می‌گوید با تصمیم وزیر آموزش و پرورش (فخرالدین دانش آشتیانی در آن دوره وزیر آموزش و پرورش بوده است) برکنار شده، زیرا او می‌خواسته بدهی‌های بانک را وصول کند اما بدهکاران به وزیر فشار آورده‌اند تا او را برکنار کند!

او در همین مصاحبه با اعتماد به‌نفسی مثال‌زدنی گفته «یک از دوستان به من گفت با وزیر آموزش و پرورش تماس گرفتم و پرسیدم چرا مدیرعامل را می‌خواهید عوض کنید؟ آقای وزیر گفت چون ایشان اصولگرا است. اما کار بانک اصولگرایی و اصلاح طلبی ندارد. کار بانک تخصصی است. وقتی بانکداری بلد نباشید از این تصمیمات می‌گیرید. من فقط نگران این هستم که ماجرای وصول مطالبات از بدهکاران کلان به بیراهه نرود.»

به گزارش رویداد۲۴ چند روز پس از آنکه خانی درگیر مصاحبه‌های ریز و درشت برای تبرئه خود بود، اسدالله عباسی عضو کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان از ممنوع الخروجی محمدرضا خانی رئیس سابق بانک سرمایه خبر داد و گفت که در تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان مدارکی به دست آمده که براساس آن مدیرعامل سابق بانک سرمایه با نظر مراجع ذی‌صلاح ممنوع الخروج شده است.

سرانجام خانی برخلاف خاوری بازداشت شد و جزییاتی از فساد او در بانک سرمایه افشا کرد که بسیار تعجب‌آور بود؛ جزییاتی همچون حقوق ماهیانه ۱۳۲ میلیون تومانی او یا حضور چهره‌های نظامی و امنیتی در بانک و تبانی با آنها برای انجام فساد. البته هرگز مشخص نشد این افراد نظامی و امنیتی چه افرادی هستند؟

برای اینکه تعجبتان بیشتر شود، کافی است بدانید که محمدرضا خانی از ۳ خرداد ۹۵ تا ۲۳ فروردین ۹۶ مدیر عامل بانک سرمایه بوده است؛ این یعنی تمام پرونده‌های کلان او تنها در مدت زمانی ۱۰ ماهه انجام شده است. البته سایر مدیران بانک سرمایه هم از سفره گسترده فرهنگیان سودهای کلانی بردند و هم علی بخشایش و هم شهاب الدین غندالی و حیدرآبادی پور دیگر مدیران بانک سرمایه بودند که آنها هم دادگاهی شدند.


برخی از جزئیات دادگاه خانی را با هم مرور کنیم تا بدانیم در بانک سرمایه چه اتفاقی افتاده و پول معلمان چگونه خرج شده است. جزئیات آنقدر عجیب بوده که دادستان آن را به یک نمایشنامه دقیق تشبیه کرده و گفته «در مسیر اقدامات مجرمانه آن‌ها وقتی می‌خواستند وثیقه خود را از ترهین بانک خارج کنند نامه‌ای تنظیم کردند که بیشتر شبیه نمایشنامه است. اگر این ذوق هنری نیست پس چیست!»

یکی دیگر از جلوه‌های عجیب تخلف در دوره مدیریت خانی، جعل پنجاه سند با فتوشاپ بوده که به عنوان مصوبه بانک توسط تیم مدیر عامل وقت بانک سرمایه انجام شده است. تخلف‌ها به همینجا ختم نشده و برای آنکه مدرکی باقی نماند، دیتا سنتر بانک را هم آتش زدند تا ردی باقی نماند.

خانی در جلسه دفاعیه خود گفته «چه کسی اخلال کرده؟ من که افتخار انتساب به خاندان معظم ۳۲ شهید را دارم می‌توانم اخلال کنم؟ من که در دامان پدر و مادر بسیار بزرگواری تربیت شده‌ام که پیش از انقلاب ۱۴ سال در تبعید بودند می‌توانم اخلالگر باشم؟» البته او از نماینده دادستان پاسخ شنیده بود که «شما از خانواده شهدا هستید اما هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در دوره مدیریت شما رفته است، آیا این با مرام شهادت توجیه دارد؟»

البته نماینده دادستان درباره ادعای خانی گفته «شما می‌گویید که اخلالگر نیستید در حالی که هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در دوره مدیریت شما رفته و این پول‌ها همه مشکوک الوصول است. پول‌ها در حساب برادرتان شارژ می‌شود و این پول‌ها به کرج منتقل شده و از آنجا به حساب اشخاص دیگر انتقال می‌یافته است.»

در پرونده داریوش امان کی نیز قسمت دیگری از پرونده محمدرضا خانی قرائت شده بود. محمدرضا خانی به نفع متهمان  تهاتر می‌کرده و به بانک سرمایه تحمیل می‌کرده است. 

علمایی یکی از متهمان درباره خانی اعتراف کرده بود که «خانی در قبال تهاتری که انجام داده گفته حق‌الزحمه ما چه می‌شود که چهار میلیارد تومان از طریق صرافی زرین قلم به من دادند؛ ٩٣٠ هزار یورو گرفتم که ۶۴٠ هزار یورو به خانی دادم و مابقی آن فرش بود.»

دادستان گته بود «داریوش امان کی می‌گوید خانی را یک بار در رستوران دیدم. باید بگویم  بعد از دستگیری خانی که بیم آن می‌رفت خانی در بازداشت حرف‌هایی را بزند، به ناگه ملاحظه کردیم فردی به نام کیوان ذرخش وثیقه آزادی  او را تامین کرده است. کیوان ذرخش کیست؟  آرمان علمایی او را بابت پرونده صندوق ذخیره بازداشت کردیم و ما به او گفتیم اگر حرف بزند و همه چیز را بگوید تخفیف به او می‌دهیم. او حدود ۵۰۰ صفحه نوشت و  آن جا علمایی  اعلام کرد من زمانی که به دفتر آقای امان کی رفتم، برادر آقای خانی را آنجا دیدم و گفت که آمدم برای آقای خانی که بازداشت است وثیقه را تامین کنیم. بعد از آن کیوان درخش وثیقه می‌گذارد.»

در بخش دیگری از تخلفات مدیر عامل بانک سرمایه پای محمد امامی باز می‌شود، تهیه کننده سینما که اتفاقا یکی دو جین از سلبریتی‌ها برایش نامه تظلم‎‌خواهی نوشتند. درباره تبانی خانی و امامی گفته شده امامی با مدیران شرکت توسعه ساختمان تبانی کرده و املاک را به قیمت ۱۹۶ میلیارد تومان به بانک فروخت و تفاوت آن را به اسم ارزش سرمایه شرکت توسعه ساختمان و بدون گزارش توجیهی واریز کرده و آنها هم ملکی را از امامی می‌خرند و پول غیر قابل ردیابی آن را به عنوان مابه التفاوت محاسبه کرده است.

پرونده بانک سرمایه از پرونده‌های عجیبی است که در ایران به آن رسیدگی شده است؛ تقریبا بخش عمده مدیران عامل آن به خاطر نابود کردن اموال معلمان و فرهنگیان هماکنون در زندان هستند؛ عجیب‌تر آنکه معلمانی که مقابل مجلس به فسادها اعتراض کردند، هم در زندان به سر می‌برند!


منبع: رویداد24


خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: