کد خبر: ۱۹۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۸
​سومین همایش تأمین مالی در بازار سرمایه با نگاهی نو به ابزارهای بازار سرمایه روز گذشته با حضور مقامات بلند پایه اقتصادی در بخش‌های دولتی و خصوصی و با حمایت بانک صادرات ایران برگزار شد.
به گزارش قلم نيوز و به نقل از روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، این همایش که با هدف معرفی مبانی بازار سرمایه و کارکرد آن در زمینه کمک به تأمین مالی اقتصاد ایران و ارائه راهکارهای اجرایی به منظور برخورداری از پتانسیل‌های بازار سرمایه در تأمین مالی برگزار شد، کارشناسان اقتصادی و بازار سرمایه به ارائه مقالات و ایراد سخنرانی پرداختند.
حسن قالیباف، دبیرعلمی همایش و کارشناس و مدیرعامل سابق شرکت بورس ضمن تشریح اهداف برگزاری همایش، از معرفی ابزارهای نوین تأمین مالی به جای روش‌های سنتی که لازمه کارایی و شفافیت عملکرد تأمین مالی شرکت‌هاست، به عنوان دیگر برنامه‌های این همایش یاد کرد.
حسن عبده تبریزی، دبیرکل اسبق سازمان بورس در محل شرکت بورس اوراق بهادار تهران نیز با نگاهی به چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ٩٩، ضرورت حمایت و توجه به تعمیق بازار سرمایه برای ایفای نقش پررنگ‌تر در تأمین مالی در اقتصاد کشور را مورد تأکید قرار داد.
سمیرا شیرمحمدی، مدیر تأمین مالی شرکت تأمین سرمایه سپهر نیز با تمرکز بر اوراق اجاره مبتنی بر سهام، گفت: در حال حاضر دولت سهامدار عمده برخی شرکت‌های بزرگ در بورس اوراق بهادار است، بنابراین می‌تواند از ابزارهای مالی اسلامی برای تأمین مالی استفاده کند که یکی از این ابزارها اوراق اجاره مبتنی بر سهام است و مبتنی بر سهام شرکت‌های دولتی می‌توان آن را منتشر کرد.
وی افزود: براساس سیاست‌های کلی اصل٤٤ قانون اساسی دولت می‌تواند برخی دارایی‌های خود مانند سهام شرکت‌های بزرگ را واگذار نماید. در نتیجه در صورتی‌که بتوان این نوع دارایی یعنی سهام را مبنای انتشار اوراق اجاره قرار داد، دولت می‌تواند از آن برای تأمین مالی تسویه بدهی‌های خود استفاده کند.
صکوک اجاره، الگوی جدید انتشار اوراق اجاره، مالکیت سهام، مکانیزم انتشار اوراق اجاره، ارکان انتشار اوراق اجاره بر مبنای سهام و اوراق اجاره مبتنی بر سهام در دست انتشار سایر عناوین بیان شده از سوی مدیر تأمین مالی شرکت تأمین سرمایه سپهر بود.
چشم‌انداز بازار بدهی تا سال ١٤٠٠، سلف موازی، خرید دین استهلاکی، اوراق مرابحه، اوراق اجاره سهام، ایده‌هایی برای بازار سرمایه، نقش شرکت‌های رتبه‌بندی در ارتقای کیفیت، محصولات بازار سرمایه، تأمین مالی با اوراق «گام» و وضعیت SME در بازار سرمایه از دیگر مباحث مطرح شده توسط سایر سخنرانان این همایش بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: