کد خبر: ۱۹۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
برون بازار مسکن چه تاثیری بر درون بازار دارد؟
یک کارشناس بازار مسکن وضعیت بازار مسکن در یک ماه پایانی سال جاری را پیش بینی کرد.
به گزارش قلم نيوز و به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گزارش دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در خصوص تحولات بازار مسکن در نخستین ماه از فصل زمستان که اخیراً منتشر شد مشخص کرد، در دی ماه میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی فروخته شده در شهر تهران به 13 میلیون و 880 هزار تومان رسید که نشان دهنده رشد قیمت 3 درصدی نسبت به ماه قبل از آن یعنی آذر 98 بود. به این ترتیب در دی ماه امسال قیمت هر متر مربع واحدهای مسکونی برای دومین ماه پیاپی افزایش یافت. فعالان بازار مسکن با توجه به شرایط جدید شکل گرفته در بخش مسکن معتقدند در وضعیت کنونی ریسک فعالیت و معامله در ماه پایانی سال نسبت به ماه های گذشته با توجه به قابل پیش بینی نبودن وضعیت بازار به شدت افزایش پیدا کرده است. به گفته آنها در مقطع فعلی، افرادی در بازار حاضر و اقدام به فروش ملک خود می کنند که به دنبال نقد کردن سرمایه خود در یک فاصله زمانی کوتاه هستند از این رو به احتمال زیاد بازار «فروش فوری» املاک در روزهای پایانی سال تا حدودی رونق خواهد گرفت.

سعید حیدری کارشناس و تحلیلگر بازار مسکن با بیان اینکه در صورتی که وضعیت پارامترهای بیرونی اثرگذار بر بازار مسکن همچون شرایط بین المللی در وضعیت کنونی باقی بماند، برخی مالکان ممکن است اقدام به فروش فوری ملک خود کنند، گفت: در کوتاه‌مدت و با توجه به شرایط بین المللی ممکن است از جانب اشخاص با سطح ریسک‌پذیری پایین، شاهد جهش عرضه مسکن به بازار فروش نقدی فوری و کاهش قیمت به نفع خریداران کاملا دست به نقد باشیم. این یک اتفاق خوب است که باعث رام شدن تورم مسکن و شکل گیری تورم منفی (کاهش قیمت اسمی) خواهد شد.

وی در عین حال با اشاره به افزایش میانگین قیمت مسکن در دو ماه گذشته به صورت پیاپی اظهار کرد: با توجه به آنکه بخشی از فعالان بازار مسکن به دلیل ریسک پذیری پایین ممکن است بازار مسکن را ترک کنند و به سمت سایر بازارهای سرمایه ای با قابلیت نقدشوندگی بالا حرکت کنند به نظر می رسد چشم انداز افزایشی قیمت مسکن نمی تواند چندان پایدار باشد. به تعبیر دیگر احتمال تداوم افزایش قیمت مسکن در شهر تهران در ماه های آتی بعید است.

وی با تأکید بر آنکه عوامل متعددی همزمان باعث فشارهای متضاد افزایشی و کاهشی بر ارزش ذاتی مسکن خواهند شد تصریح کرد: عموماً پس از هر جهش شدید در قیمت مسکن و فاصله گرفتن سریع قیمت از ارزش ذاتی انتظار این است که اختلاف قیمت و ارزش ذاتی مسکن در مسیر کاهش قرار گیرد و افزایش در ارزش ذاتی مسکن اثرکمتری بر افزایش در قیمت‌ها داشته باشد. به بیان ساده اگر انتظار رشد ارزش ذاتی قیمت مسکن را داشته باشیم، رشد قیمت ها با شیب کمتری رخ داده و حتی ممکن است رشد قیمت خاصی نداشته باشیم و در مقابل اگر اعتقاد به کاهش ارزش ذاتی داشته باشیم، احتمال افت قیمت واقعی (تعدیل قیمت بر مبنای نرخ تورم) و حتی قیمت اسمی مسکن دور از انتظار نیست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: