کد خبر: ۱۸۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۸
مدیرعامل بانک‌مسکن تغییرات محسوس در حجم معاملات و قیمت اوراق تسهیلات مسکن در روزهای اخیر را نشانه استقبال متقاضیان از گشایش جدید رخ داده در بازار اوراق تسهیلات اعلام کرد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ابوالقاسم رحیمی‌انارکی با اشاره به سه اولویت‌کاری و در دست اجرای این بانک گفت: بهبود سبد تسهیلات خرید مسکن یکی از اولیت‌های کاری این بانک است؛ گشایش اخیر در پرداخت اوراق تسهیلات خرید مسکن باعث شده خریداران واحدهای مسکونی ۲۰ تا ۲۵ سال ساخت نیز همچون خریداران واحدهای با سن بنای پایین‌تر، مشمول استفاده از این تسهیلات شوند و بتوانند سقف تسهیلات اوراق را منوط به رعایت نسبت لازم با ارزش کارشناسی ملک از بانک دریافت کنند.

وی گفت: با این گشایش بازار عرضه جدیدی به روی متقاضیان خرید مسکن باز می­‌شود که واحدهای ۲۰ تا ۲۵ سال ساخت است. اما تحرک در بازار معاملات خرید مسکن فقط به واحدهای ۲۰ تا ۲۵ سال ساخت محدود نمی‌شود بلکه اثر زنجیره­‌ای آن در نهایت باعث تحرک در بازار نوسازها خواهد شد.

رحیمی‌انارکی تصریح کرد: کسانی که واحدهای مسکونی قدیمی خود را به متقاضیان دریافت تسهیلات اوراق می­‌فروشند، خودشان مشتری واحدهای با سن بنای کمتر می‌شوند. این زنجیره در انتها به افزایش تقاضا برای خرید واحدهای نوساز منجر خواهد شد که نتیجه آن می‌تواند رشد ساخت و ساز باشد.

وی با اشاره به طرح راه‌ اندازی بازارگاه الکترونیکی مسکن به عنوان دومین اولویت کاری بانک مسکن اضافه کرد: این طرح ابتدای امسال برای ایجاد مسیر الکترونیکی عرضه و فروش انواع مصالح ساختمانی مورد نیاز انبوه‌سازان و سایرسازندگان و تولیدکنندگان ساختمان در دستور کار بانک مسکن قرار گرفت.

انارکی افزود: در این طرح، بانک‌مسکن بستر الکترونیکی برای ملاقات تولیدکننده مصالح ساختمانی و سازندگان مسکن در فضای مجازی جهت انجام معامله ایجاد می‌کند، ضمن آنکه تامین مالی برای خرید اعتباری مصالح ساختمانی توسط سازنده‌ها را نیز بر عهده می‌گیرد تا بخشی از نیاز انبوه‌سازان به بودجه نقدی برای تامین نهاده‌های ساختمانی از طریق امکان خرید غیرنقدی و اعتباری، برطرف شود.

مدیرعامل بانک‌مسکن با بیان اینکه بازارگاه الکترونیکی مسکن در شرایط فعلی کمک قابل‌ملاحظه‌ای به تولیدکنندگان و سازندگان ساختمان‌های مسکونی خواهد کرد، افزود: مطالعات مربوط به راه‌اندازی این بازارگاه به پایان رسیده و در مراحل اولیه تاسیس قرار دارد، اما به دلیل اینکه، این طرح یک کار نو و بدیع محسوب می‌شود، عوامل طراح و راه‌انداز در بانک مسکن مشغول پایش و شناسایی نقاط کور احتمالی هستند تا پس از شروع به کار این بازار، بهره‌برداران که همان تولیدکنندگان مصالح و سازنده‌ها هستند از هر حیث به مشکل یا مانع ناشی از نقص یا ضعف کارکرد بازارگاه برنخورند.

رحیمی‌انارکی فعالیت روان و موثر بازارگاه الکترونیکی مسکن را مستلزم رعایت کامل همه ابعاد پیدا و پنهان طرح از جمله مسایل حقوقی، فنی، اجرایی و مالی عنوان کرد.

مدیرعامل بانک‌مسکن ادامه داد: بازارگاه الکترونیکی مسکن در فاز اول تعداد مشخصی از پرمصرف ترین مصالح ساختمانی در ساخت‌وسازهای مسکونی را عرضه خواهد کرد. از همین رو، کارشناسان در بانک مسکن کار تحقیق برای دسته‌بندی مصالح ساختمانی و شناسایی گروه‌های پرمصرف در این بازار را آغاز کرده‌اند.

وی گفت: همچنین آن دسته از مصالح ساختمانی که هزینه خرید آنها برای سازنده‌ها در تناژ یا تیراژ بالا، سنگین است نیز در اولویت عرضه در این بازارگاه قرار دارد.

رحیمی‌انارکی درباره سومین دستور کار بانک مسکن، گفت: بانک‌مسکن در راستای اجرای طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن،‌ ظرفیت‌ها و منابع در دسترس خود برای تامین مالی پروژه‌ها را اعلام کرده است.

وی افزود: بانک مسکن با بخش های مختلف وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌ها یا نهادهایی که مسوول اجرای بخشی از طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن هستند همچون شرکت بازآفرینی شهری، شرکت عمران شهرهای جدید، بنیاد مسکن و ... تفاهمنامه‌هایی را برای تامین مالی امضاء می‌کند تا ساز و کار پرداخت تسهیلات ساخت مسکن در هر بخش مشخص شود.

 انارکی اظهارامیدواری کرد: سهم بخش مسکن و ساختمان از پرداخت تسهیلات در کل شبکه بانکی به ۲۰ درصد افزایش پیدا کند تا از این طریق سایر بانک‌ها نیز در حمایت مالی و اعتباری از این بخش مشارکت لازم را به عمل بیاورند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: