کد خبر: ۱۸۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۷ - ۲۹ مهر ۱۳۹۸
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: تولید سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن قطعات خودرو در این استان حدود ۲۵۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی برای کشور به دنبال دارد.
حبیب امین زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: علاوه بر این میزان تولید قطعات خودرو، سالانه حدود ۱۰ هزار تن قطعات تراکتور نیز از این استان به خارج از کشور صادر می شود.

وی اظهار داشت: قطعه سازان آذربایجان شرقی در زمان کنونی غیر از صنایع خودروسازی، توان تولید و تامین قطعات صنایعی مانند نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع ریلی و سایر قطعات صنایع ماشین سازی و تجهیزات را دارند.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: با وجود تولید ۹۷ درصد قطعات تراکتور و ۳۰ درصد انواع قطعات خودرو و وسایط نقلیه سبک و سنگین کشور در آذربایجان شرقی، توانمند سازی قطعه سازان استان برای ورود بیشتر به بازار تامین قطعات صنایع وابسته به مجموعه نفت، پتروشیمی، صنایع ریلی و سایر قطعات صنایع ماشین سازی و تجهیزات ضروری است.

امین زاده، ادامه داد: ۶۰۰ کارگاه و کارخانه قطعه‌سازی و تولید متنوع لوازم یدکی زمینه اشتغال حدود ۲۵ هزار نفر را فراهم کرده است که تنها بخشی از این ظرفیت در مسیر تامین و تولید قطعات خودرویی است.

وی با اشاره به وجود زیرساخت‌های لازم ۲ صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی در استان گفت: با تکیه بر نیروهای بومی و مطالعات انجام شده، ظرفیت لازم برای تبدیل استان به قطب سوم تولید خودرو در کشور وجود دارد.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه خودروسازی در کشور صنعتی استراتژیک بشمار می‌رود، گفت: بنیان بسیاری از واحدهای تولیدی بر اساس قطعه‌سازی و خودروسازی استوار بوده و بر همین اساس این استان توان تولید ۷۰ درصدی قطعات مورد نیاز خودرو در کشور را داراست.

امین زاده، افزود: در ۱۰ سال گذشته با وجود مشکلات ناشی از تحریم ها، رتبه قطعه سازی در آذربایجان شرقی به عدد ۷ رسیده است که فرسوده بودن ماشین آلات، کمبود نقدینگی، پرداخت نشدن به موقع مطالبات از طرف خودروسازان، پایین بودن حاشیه سود و بالا بودن نرخ بهره بانکی موجب کاهش رتبه استان شده است.

وی گفت: برای عبور از این مشکلات و کمک به رونق قطعه سازی در حال مذاکره با شرکت های بزرگ تامین قطعه، تسهیل و رفع موانع تولید، اعطای تسهیلات و ترغیب خودروسازان استانی مبنی بر تامین قطعات از ظرفیت بومی و درون استانی و رفع محدودیت قطعه سازی برای صنعت خودرو هستیم.

بخش عمده ای از قطعات خودرو در آذربایجان شرقی در شهرک فناوری قطعات خودرو شمالغرب کشور در منطقه قراملک تبریز در محدوده منطقه صنعتی غرب تبریز- روبروی شرکت موتوژن در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار تولید می شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: