کد خبر: ۱۷۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۱۰ مهر ۱۳۹۸
تشکل‌های مرتبط بخش خصوصی نظرات خود را درباره نرخ خرید تضمینی گندم (۲۲۰۰ تومان)، اعلام کردند.
سخنگوی دولت دو روز پیش در نشست خبری خود نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم برای سال زراعی جدید (۹۹_۹۸) را، ۲۲۰۰ تومان اعلام کرد.

این در حالی است که پیش از این رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور و بنیاد ملی گندمکاران در گفت‌وگو با ایسنا، نرخ پیشنهادی خود برای خرید تضمینی گندم را، به ترتیب ۲۸۶۸ و ۲۵۰۰ تومان اعلام کرده بودند.

در ادامه، نظرات جدید این دو مسئول بخش خصوصی درباره نرخ خرید تضمینی گندم تعیین شده را، می‌خوانید:

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با ابراز خوشحالی از اعلام زودتر نرخ تضمینی گندم از سوی دولت نسبت به سال‌های گذشته، گفت: طبق قانون باید نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی  قبل از آغاز سال زراعی جدید اعلام شود، درحالیکه اکنون تنها نرخ خرید تضمینی گندم اعلام شده است و باید هر چه زودتر نرخ خرید تضمینی سایر محصولات کشاورزی هم اعلام شود.

محمد شفیع ملک‌زاده با بیان اینکه نرخ اعلام شده به هیچ عنوان مورد رضایت کشاورزان و تشکل‌های کشاورزی به خصوص نظام صنفی کشاورزی نیست، مدعی شد: معلوم نیست بر چه مبنایی نرخ خرید تضمینی تعیین شده است. با این نرخ تعیین شده ما در آینده با کاهش سطح کشت گندم مواجه می‌شویم و مجبور به واردات گندم برای تامین نیاز کشور خواهیم شد.

عدم حمایت وزارت کشاورزی از کشاورزان

وی با اظهار اینکه ما در این باره از عملکرد وزارت کشاورزی راضی نیستیم و این وزارتخانه هیچ حمایتی از کشاورزان نکرده است، اظهار کرد: به دلیل سیاست‌های غلط، ما سال گذشته در بخش شکر و چغندرقند با کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی کشت مواجه شدیم. با این تصمیمات کشاورزی محدود و تولید داخل به حداقل می‌رسد و منافع حاصل از واردات به جیب افراد خاص می‌رود.

با نرخ اعلام شده مخالف هستیم

همچنین عطاالله هاشمی - رئیس بنیاد ملی گندمکاران - گفت: ما با نرخ اعلام شده مخالف هستیم چون براساس هزینه‌های تولید و طبق قانون خرید تضمینی‌، برای تعیین نرخ خرید گندم باید نرخ پایه خرید تضمینی گندم سال قبل به اضافه نرخ تورم سال جاری شود که نتیجه آن، نرخ ۲۵۰۰ تومان می‌شود که پیش از این بنیاد ملی گندمکاران آن را اعلام کرده بود.

وی با بیان اینکه وزارت کشاورزی به عنوان یکی از تولیدکننده‌ها با ما در رابطه با نرخ اعلام شده (۲۵۰۰تومان) موافق بود، افزود: وزارت کشاورزی با احتساب ارز ۴۲۰۰ تومانی برای نهاده‌های مربوط به گندم، نرخ ۲۲۹۵ را اعلام کرده است در حالیکه ما خواستار کود آزاد برای نهاده‌های گندم هستیم و نرخ پیشنهادی ما همان ۲۵۰۰ تومان است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: