کد خبر: ۱۷۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
سازمان برنامه و بودجه به دلیل ابهامات مالی که در گزارش‌های مالی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مشاهده می‌نماید، اجازه برگزاری مجمع را نداده است. اشکال در صورتهای مالی که از سوی معاونت مرتبط با بودجه و امور مالی در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تهیه شده و مطابق با استانداردهای تعیین شده از سوی دولت نیست از جمله دلایل عدم برگزاری مجمع ایدرو اعلام شده است.
به گزارش قلم به نقل از مهر، فصل برگزاری مجامع امروز ۳۱ شهریورماه به پایان می‌رسد. تمامی شرکتهای دولتی مکلف شده‌اند تا قبل از پایان شهریورماه، حتما مجمع خود را برگزار کرده و صورتهای مالی خود را به تصویب اعضای مجمع برسانند؛ به خصوص اینکه این شرکتهای دولتی، علاوه بر اینکه یکی از وزرا را به عنوان رئیس مجمع خود در اختیار دارند، باید سایر وزرا یا نمایندگان قانونی آنها را در جلسات خود داشته باشند تا جلسه به رسمیت رسیده و صورتهای مالی برای ادامه کار در سال بعد، تصویب شود.

در این میان، در شرایطی که در سایه تحریم، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نقش مهمی در پیشبرد اهداف توسعه صنعتی داشته و به عنوان یک سازمان توسعه‌ای، سهامدار بسیاری از پروژه‌های صنعتی در سراسر کشور است، امسال در مهلت قانونی خود یعنی ۳۱ شهریورماه، مجمع خود را برگزار نخواهد کرد. این در شرایطی است که این سازمان، سهامدار بسیاری از صنایع بزرگ و حساس در مقطع کنونی از جمله خودروسازان هم هست که سایه سهامداری‌اش، اکنون بر سر واگذاری‌های دو خودروساز بزرگ سنگینی می‌کند.

در حالی این حساسیت‌ها بر سر مجمع امسال سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران وجود دارد که اگر تا پایان وقت اداری امروز یکشنبه ۳۱ شهریورماه سال ۹۸، مجمع ایدرو برگزار نشود، به طور قطع گامی غیرقانونی برای ادامه مسیر خود برداشته است و در عین حال، مشخص نیست که آشفتگی در صورتهای مالی این سازمان که به گفته یک مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه، عامل اصلی لغو این مجمع شده است،چطور قرار است یک سازمان توسعه‌ای همچنان مورد اعتماد سهامداران باشد. 

اکنون، بر اساس ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۹۸ کل کشور، که به صراحت شرکتهای دولتی از جمله ایدرو را مکلف کرده است که مجامع عمومی خود را با رعایت بند «ه» تبصره ۲۰ قانون برای تصویب صورتهای مالی سال ۹۷، حداکثر تا ۳۱ شهریورماه سال ۹۸ برگزار نمایند و صورتجلسات مربوط را حداکثر تا سی ام مهرماه سال ۹۸ به تائید وزارت امور اقتصادی و دارایی برسانند، اقدامی در خصوص برگزاری مجمع لغو شده تا این لحظه انجام نشده است.

قانون در مورد برگزاری مجامع شرکتهای دولتی چه می‌گوید؟
مجامع سازمان‌های دولتی مطابق با مصوبه سال ۸۲ هیات دولت، شرایط و ضوابطی برای خود دارد.درست شبیه همان شرایطی که یک شرکت بورسی باید بر اساس ضوابط تعیین شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، صورتهای مالی تهیه کرده و گزارش‌های مالی حسابرسی شده‌ای را ارایه دهد تا سهامداران اطمینان حاصل کنند که می‌توانند به هیات مدیره حاضر در هر یک از شرکتها اعتماد کرده و سکان هدایت آن بنگاه یا مجموعه را به دست آنها بسپارند.

در شرکت‌های دولتی هم، کار به همین روال پیش می‌رود. در واقع، یک شرکت دولتی مطابق با آنچه در آیین‌نامه تشکیل مجامع عمومی و شورای عالی شرکتهای دولتی آمده است، باید مطابق تبصره یک ماده ۲ «کلیه مستندات و اطلاعات مربوط به موارد دستور جلسه را در موعد مقرر قانونی برای اعضای مجمع ارسال نمایند».

از همه مهمتر اینکه در ماده ۳ این آیین‌نامه، هیات مدیره و یا هیات عامل شرکتهای مشمول موظف شده‌اند تا پانزدهم شهریورماه هر سال، هدفها، خط مشی و برنامه عملیاتی و بودجه سال بعد خود را به همراه گزارش‌های توجیهی و مستندات مربوط، برای مجمع عمومی یا شورای عالی ارسال نمایند.

از سوی دیگر، شرکتهای مشمول مکلف شده‌اند تا نسبت به ارایه به موقع صورتهای مالی و گزارش هیات مدیره در مورد عملکرد و وضع عمومی شرکت در سال مالی مربوط به حسابرس و بازرس قانونی اقدام و گزارش حسابرسی و بازرسی مربوط به صورتهای مالی و گزارش عمکرد را برای رئیس مجمع یا شورای عالی ارسال کنند تا به همراه دعوتنامه تشکیل مجمع یا شورای عالی برای اعضای مجمع یا شورا فرستاده شود.

به هر حال علیرغم اینکه ممکن است سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خود را مستثنی از این قانون به لحاظ نوع اساسنامه خود بداند، اما در قانون بودجه سال ۹۸ کل کشور مکلف شده است که مجمع خود را تا پایان نیمه اول سال ۹۸ حتما و حتما برگزار نماید؛ به همین دلیل، اینجا است که چالش برگزاری مجمع سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با سازمان برنامه و بودجه، شکل می‌گیرد و کار به لغو برگزاری مجمع می‌انجامد.

ماجرای لغو مجمع سازمان گسترش

نکته حائز اهمیت در این میان، دعوتنامه‌ای است که رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت به امضای خود برای اعضای مجمع سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) ارسال کرده و از آنها دعوت به عمل می‌آید که در این مجمع حضور به هم رسانند؛ غافل از اینکه عدم ارسال صورتهای مالی حسابرسی شده به سازمان برنامه و بودجه، گره بزرگی بر برگزاری مجمع امسال این سازمان وارد می‌آورد.

یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: سازمان برنامه و بودجه به دلیل ابهامات مالی که در گزارش‌های مالی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مشاهده می‌نماید، اجازه برگزاری مجمع را نداده است.

همچنین یک مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه لغو مجمع سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را علیرغم دعوتنامه رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت تائید می‌کند، اما اظهارنظر در مورد علت اصلی لغو این مجمع را به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول می‌نماید.

متن دعوتنامه وزیر صنعت برای دعوت به مجمع ایدرو

در این میان، علیرغم همه ابهاماتی که در صورتهای مالی این سازمان وجود دارد، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان رئیس مجمع سازمان گسترش و نوسازی ایران، هفدهم شهریورماه امسال با ارسال نامه‌ای به اعضای مجمع شامل محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رضا اردکانیان، وزیر نیرو و محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه به عنوان اعضای اصلی، خواستار شرکت در جلسه مجمع عمومی عادی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در تاریخ چهارشنبه ۲۷ شهریورماه می‌شود و مقرر می‌دارند تا رسانه‌ها نیز به این مجمع دعوت شوند؛ در حالیکه هیچ دعوتی از رسانه‌ها علیرغم دستور وزیر صنعت در ۱۷ شهریورماه صورت نمی‌گیرد و در نهایت، مجمع ۲۷ شهریورماه نیز لغو گردید.

دستور جلسه این مجمع استماع گزارش فعالیت هیات عامل در سال مالی منتهی به ۹۷/۱۲/۲۹ و اتخاذ تصمیم، استماع گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی در مورد صورتهای مالی منتهی به ۹۷/۱۲/۲۹ و اتخاذ تصمیم، انتخاب حسابرس و بازرس قانونی برای سال ۹۸ و مواردی از این دست است.

آنگونه که یک مقام مطلع در سازمان برنامه و بودجه، می‌گوید: با دستور محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، برگزاری مجمع ایدرو لغو شده است.

وی افزود: دلیل این امر اشکال در صورتهای مالی است که از سوی معاونت مرتبط با بودجه و امور مالی در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تهیه شده و مطابق با استانداردهای تعیین شده از سوی دولت نیست.

این مقام مطلع می‌گوید: متاسفانه برگزاری این مجمع لغو شده؛ در حالیکه قانون شرکتهای دولتی را مکلف کرده تا ۳۱ شهریورماه هر سال، مجامع خود را برگزار کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: