کد خبر: ۱۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱

وای‌فای امن بدون نیاز به رمزعبور

محققان بخش علوم کامپیوتر و آزمایشگاه هوش مصنوعی روشی را برای شناسایی و بررسی هویت کاربران وای‎فای پیدا کرده‎اند که به وسیله آن برای ورود به شبکه آنها دیگر نیازی به استفاده از کلمات عبور نداشته باشند.

کاربران کامپیوترهای شخصی و تلفنهای هوشمند صرف نظر از مزایای فراوانی که شبکههای بیسیم در اختیار آنها قرار میدهد، همیشه دردسرهایی از جمله مسائل امنیتی را نیز در پی داشته است. دسترسی به اینترنت وایفای چه در خانه، محل کار یا امکان عمومی مزیت بزرگی محسوب ميشود، اما شما برای استفاده از آن همچنان باید با کلمات عبور و محدودیت نقاط دسترسی دست و پنجه نرم کنید. احتمال دارد در آیندهای نه چندان دور یکی از این معضلات برطرف شود: نخبگان دانشگاه امایتی به روشی دست یافتهاند که بدون به خطر افتادن امنیت یک شبکه وایفای میتوان نیاز به استفاده از کلمه عبور را در آن حذف کرد.

وای‌فای امن بدون نیاز به رمزعبور

محققان بخش علوم کامپیوتر و آزمایشگاه هوش مصنوعی روشی را برای شناسایی و بررسی هویت کاربران وایفای پیدا کردهاند که به وسیله آن برای ورود به شبکه آنها دیگر نیازی به استفاده از کلمات عبور نداشته باشند. اساسا این فناوری برای هر کاربر یک محدوده مشخص در یک ناحیه خاص را در نظر میگیرد که همان کار وارد کردن کلمه عبور برای آن شبکه وایفای را انجام میدهد. تا مادامی که این سیستم تشخیص دهد که شما در این محدوده قرار دارید به شما اجازه میدهد به این شبکه دسترسی داشته و از خدمات آن استفاده کنید.

بر اساس این تحقيق، سیستم Chronos به قدری هوشمند است که میتواند تفاوت بین افراد حاضر در یک کافی شاپ و کسانی که در بیرون مشغول رفت و آمد هستند را تشخیص دهد و روتر موجود در این کافی شاپ تنها به کاربران حاضر در این محیط اجازه دسترسی به اینترنت را میدهد.

Chronos مدت زمانی را که طول میکشد تا داده از کاربر به نقطه دسترسی برسد را محاسبه کرده و برای این اندازه گیریها از چندین باند وایفای استفاده میکند. پس از تعیین محل کاربر، سپس روتر تصمیم میگیرد که اجازه دسترسی به اینترنت به کاربر داده شود یا خیر.

محققان میگویند این فناوری 20 برابر دقیقتر از سایر فناوریهای موجود است. در آزمايشات انجام شده در خانه، Chronos قادر بود در 94 درصد موارد موقعیت مکانی کاربر را تشخیص دهد. در یک کافی شاپ این سیستم توانست در 97 درصد موارد مشتريان را از رهگذران بیرون متمایز کند. برای افزایش بیشتر امنیت هات اسپاتهای وایفای، میتوان از Chronos برای مقاصد دیگری از جمله دور نگه داشتن روباتهای پرنده در یک فاصله مطمئن از انسان‌ها استفاده کرد.

تنها اشکال استفاده از این راهکار این است که تمام مدت نیاز به دسترسی به موقعیت مکانی کاربر دارد که همین امر به طور بالقوه باعث نگرانیهایی در مورد حفظ حريم خصوصی افراد میشود.


نظرات بینندگان