کد خبر: ۱۷۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۱ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
«کافه کتاب کربن» با بیش از ۲۰ هزار عنوان کتاب با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در قیطریه تهران افتتاح شد.
 سیدمهراد صادقی مدیر و موسس کافه کتاب کربن ضمن خیرمقدم به حاضران گفت: بسیار خوشحالم به مناسبت تولد یک کتاب‌فروشی دور هم جمع شده‌ایم و برای راه‌اندازی این کتاب فروشی مدیون پدرم هستم که به لطف و تجربیات او، اعتباری کسب کرده‌ام تا امروز بتوانم این کتاب فروشی را راه‌اندازی کنم.

وی گفت: عشق به کتاب و کاغذ و دفتر در خانواده ما موروثی است. پدر بزرگم سید محمود صادقی جزو نخستین کسانی است که کارخانه دفترسازی در تهران راه‌اندازی کردند و کارخانه دفترسازی صادقی از سال ۱۳۵۰ تا سال ۱۳۷۲ مشغول به کار بود.

وی افزود: ما صادقی‌ها کار دیگری جز کتاب‌فروشی بلد نیستیم و شاید امروزه کتاب‌فروشی زیاد طرفدار نداشته باشد، اما کار با برکتی است. امیدوارم نه تنها کتاب فروشی کربن بلکه سایر کتاب فروشی‌های ایران هر روز رونق پیدا کنند.

صادقی ادامه داد: پدرم سید جواد صادقی، ۱۰ سال پیش «شهر کتاب امید» را به‌عنوان بزرگترین شهر کتاب شرق تهران راه اندازی کرد و من مدیریت داخلی این مجموعه را برعهده داشتم و برای راه‌اندازی کافه کتاب کربن تلاش کرده‌ایم که از اصول چیدمان کتاب مطابق با مدرن‌ترین اصول روز پیروی کنیم و ساختار کتاب‌فروشی به گونه‌ای است که مخاطبان فرصت و امکان این را داشته باشند خودشان کتاب را از قفسه‌ها پیدا کنند، چند صفحه‌ای مطالعه و بعد آن را خریداری کنند.

وی افزود: حتی در کافه نیز کتاب‌هایی را قرار داده‌ایم تا علاقه‌مندان در مدت زمانی که برای صرف قهوه و نوشیدنی به این مجموعه می‌آیند، بتوانند با کتاب بیش از گذشته رفاقت کنند و چند برگی هم کتاب بخوانند.

به گفته صادقی، «کافه‌کتاب کربن» با متراژ ۴۰۰ مترمربع مطابق با اصول روز دنیا طراحی شده است و بیشتر این فضا به عرضه کتاب‌ اختصاص دارد و در این کتاب فروشی ۲۰ هزار عنوان کتاب، نوشت‌افزار و بازی‌های فکری عرضه می‌شود تا بخشی از نیازهای فرهنگی این منطقه تامین شود.
وی درباره وجه تسمیه نام این کتاب‌فروشی گفت: کربن چهارمین عنصری است که در طبیعت به وفور یافت می‌شود. کربن قابلیت این را دارد که در اثر فشار به الماس تبدیل شود و در غیر این صورت از آن می‌توان برای تولید نوشت‌افزار استفاده کرد. امیدواریم که مخاطبان با خواندن کتاب ذهن‌شان تحت فشار قرار گیرد و به الماسی درخشان بدل شوند.

به گفته این مدیرجوان، کافه کتاب کربن تمرکزش را تنها به فروش کتاب نگذاشته است و در این مجموعه بناست، شاهد برپایی جشن‌های امضاء کتاب، بزرگداشت‌ها و مناسبت‌های فرهنگی باشیم تا ساکنان این منطقه بیش از گذشته با کتاب اخت شوند و بزودی قصد دارند سایر شعبه های کربن را در تهران و سایر شهرهای ایران راه‌اندازی کنند.

در این مراسم مجید تیموری به نمایندگی از نشر چشمه گفت: خوشحالم که با راه‌اندازی کافه کتاب کربن، فضای جدید فرهنگی در سطح شهر تهران راه‌اندازی شده است. خوشحالم خانواده صادقی که همچون خانواده کیائیان، حسین‌زادگان، علمی، زهرایی و باقرزاده که سابقه دیرینه‌ای در حوزه تولید محصولات فرهنگی دارند، قصد دارند فعالیت خانوادگی خود را ادامه بدهند.

وی افزود: با راه‌اندازی کسب و کارهای فرهنگی جدید کمک می‌کنیم تا فضای فرهنگی کشور رونق پیدا کند و کافه کتاب کربن از جمله کتاب فروشی‌های مدرن و به روز تهران به شمار می‌رود که از هر نظر تلاش کرده اصول حرفه‌ای را رعایت کند و در این مجموعه شاهد کتاب‌های متنوع هستیم و این نشان می‌دهد مدیر جوان این مجموعه توانسته با پخش‌کنندگان کتاب، ارتباط خوبی برقرار کند.

تیموری گفت: با راه‌اندازی کتاب فروشی‌ها در مناطق مختلف تهران و ایران شرایطی بوجود می‌آید که دسترسی به فرهنگ راحت‌تر باشد و نشر چشمه که از چهار سال گذشته شعبه‌های مختلف‌اش در جای جای ایران در حال راه‌اندازی است، از افتتاح هر کتابفروشی استقبال و تا جایی که در توان دارد، از راه‌اندازی این کتاب فروشی‌ها حمایت می‌کند.

وی در پایان گفت: با راه‌اندازی هر کتاب‌فروشی، یعنی ما اکسیژن بیشتری برای نفس کشیدن داریم و امیدوارم هر روز به تعداد کتاب فروشی‌ها و کتاب‌خوان‌ها افزوده شود.

منیژه اسلامی نویسنده کتاب کودک هم در این مراسم در سخنانی بسیار کوتاه از راه‌اندازی کافه کتاب کربن ابراز خرسندی کرد و گفت: خوشحالم که به تعداد کتاب‌فروشی‌های تهران اضافه شده است و در این کتاب‌فروشی فضایی نیز به کتاب‌های کودکان و نوجوانان اختصاص داده شده است. امیدوارم بیش از گذشته برای گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور تلاش کنیم.
سعید پورصمیمی بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما هم که از میهمانان ویژه این مراسم بود، برای حاضران فال حافظ گرفت و گفت: امروز خوشحالم که به مناسبت راه‌اندازی یک کتاب‌فروشی در میان شما هستم. امیدوارم که هر روز به تعداد کتاب فروشی‌ها اضافه شود. در گذشته هر کتابی که به دست‌مان می‌رسید آن را می‌خواندیم، اما امروزه با وجود گوشی‌های همراه مردم کمتر کتاب می‌خرند و می‌خوانند و گوشی‌های‌شان حکم صندوق پس‌انداز را برایشان پیدا کرده چون از هر کتابی که نام می‌بری می‌گویند دارند، سریع آن را روی گوشی‌شان به آدم نشان می‌دهند، در حالی که وقتی درباره آن کتاب از آن‌ها می‌پرسی، می‌گویند آن را نخوانده‌اند.

سعید پورصمیمی که بزودی با نمایش «آواز قو» در سالن استاد ناظر زاده کرمانی روی صحنه خواهد رفت گفت: امیدوارم روزی به جای این که این همه وقت صرف تلفن بازی کنیم، کتاب بخوانیم.

شهرزاد کمال‌زاده بازیگر که این روزها سریال «بوی باران» از شبکه یک از او پخش می‌شود، از دیگر میهمانان این کتاب فروشی بود، او گفت: من از کودکی کتاب می‌خوانم و آخرین کتابی که خواندم «فاطمه فاطمه است» نوشته دکتر علی شریعتی است. این کتاب بسیار ارزشمند است و با خواندن آن بهتر می‌توانیم با زندگی و شخصیت حضرت فاطمه (س) آشنا شویم.

وی افزود: من همیشه در زمانی که دارم، کتاب می‌خوانم و برای همین به کتاب‌فروشی‌های متعددی سر می‌زنم و یکی از مشتری‌های کتاب فروشی‌های دست دوم هستم. با این که دوست دارم خودم را به روز نگاه دارم اما کتاب‌های قدیمی  و نایاب را نیز تهیه و مطالعه می کنم.

این بازیگر تلویزیون از راه اندازی کتاب فروشی کربن استقبال کرد و گفت: امیدوارم که سرانه مطالعه کشور بالا برود و فرهنگ‌مان بیش از گذشته شکوفا شود.

وی افزود: من بنا بود با تیم هلال احمر و یک تیم پزشکی راهی استان محروم سیستان و بلوچستان شوم، اما به مناسبت راه‌اندازی این کتاب‌فروشی، سفرم را به تعویق انداختم و پس از مراسم افتتاحیه راهی این سفر می‌شوم. امیدوارم همه ما به نقشی که در جامعه‌مان می‌توانیم ایفا کنیم واقف باشیم و به خوبی از پس آن برآییم.

هادی آفریده مستندساز نیز از دیگر میهمانان این مراسم گفت: جای بسی خوشحالی است که در این منطقه شهر نیز شاهد راه‌اندازی کتاب‌فروشی هستیم و امیدوارم سرنوشت این کتاب‌فروشی که کتاب‌های متنوعی دارد به سرنوشت شهر کتاب‌ها ختم نشود که امروزه بخش عمده فضای خود را به فروش محصولاتی جز کتاب اختصاص داده‌اند.

به گفته آفریده کتاب همچنان بهترین هدیه است و با هدیه کتاب و مطالعه آن باید تلاش کنیم که سهمی در فضای فرهنگی کشور داشته باشیم. او در بخش پایانی سخنانش ابراز امیدواری کرد که کتاب‌فروشی کربن به پاتوقی برای علاقه‌مندان سینمای مستند تبدیل شود و در کافه این کتاب‌فروشی شاهد اکران فیلم‌های مستند و نقد و بررسی آن باشیم.

در این مراسم دختر کوچکی به نام «روشنان» بخش‌هایی از کتاب «داستان‌های خوب برای دختران بلند پرواز» را اجرا کرد. مسعود محمدی نیز بخش‌هایی از شعر «در آستانه» احمد شاملو را برای حاضران خواند. خانم فصیحی هم تکه‌هایی از کتاب «شازده کوچولو» را برای حاضران اجرا کرد. فریده میرترابی نویسنده کتاب «رویایی از جنس بیداری» نیز بخش‌هایی از کتابش را برای حاضران خواند.

اجرای موسیقی توسط گروه‌های جوان در فواصل برنامه از دیگر بخش‌های این مراسم بود. همچنین در این رویداد با حمایت برند «فابر کاستل»، «وینزور"» و «پ ب او»، «سینا رضایی» در فضایی بیرونی کتاب فروشی یک نقاشی از فضای کافه کشید و این نقاشی از سوی این برندها به این مجموعه اهدا شد. مسابقه نقاشی برای کودکان نیز از سایر بخش‌های این مراسم بود.

«کافه کتاب کربن» در خیابان اندرزگو، خیابان آشتیانی منفرد، پلاک ۴ واقع شده است. ۲۰ هزار عنوان کتاب در این کافه کتاب شامل کتاب‌های کودک و نوجوان، بزرگسال، کمک‌آموزشی، لاتین، بازی‌های فکری داخلی و خارجی، نوشت‌افزار، ابزار تخصصی نقاشی، کتاب‌های نفیس چرم، کادوئی، خودکار، خودنویس و  صنایع دستی در این کافه کتاب عرضه شده است. این کتاب‌فروشی همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۲۳ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

 
 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: