کد خبر: ۱۷۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
رئیس کمیته ملی رباتیک جمهوری اسلامی ایران( فیرا) گفت: تابستان سال ۹۹ ایران برای نخستین بار میزبان برگزاری بزرگترین رویداد ورزشی ربات‌ها (فیرا ۲۰۲۰) در کشور خواهد بود.
سروش صادق نژاد روز شنبه اظهار کرد: میزبانی ایران با توجه به سابقه حضور موفق گروههای مختلف ایرانی در بخشهای دانش آموزی و دانشجویی و با توجه به توسعه فعالیتهای علمی و پژوهشی ایران در این حوزه از نظر خود حائز اهمیت است. برگزاری این رقابتها در ایران زمینه ساز ورود تیم های مطرح رباتیک دنیا به کشورمان و شکل گیری فعالیتهای مشترک با دانشگاه‌ها و مراکز علمی دیگر کشورها است. 

وی افزود: علم روز در دنیا که بسیاری از صنایع مختلف را در برمی گیرد؛ علاوه بر توسعه اقتصاد دانش بنیان و ایجاد خودکفایی در بسیاری از صنایع، به نخبگان ایرانی برای راه اندازی کسب و کارهای نوپا نیز کمک خواهد کرد.

صادق نژاد تاکید کرد: خوشبختانه برنامه های مختلفی در این حوزه در سطح کشور توسط دانشگاه های مختلف برگزار می شود، اما برگزاری مسابقاتی در این سطح برای اولین بار در کشور می‌تواند زمینه ساز ایجاد نگرشی جدید در فعالیت های علمی و پژوهشی و همچنین توسعه دانشگاه های نسل سوم کشور باشد. ‎

نایب رئیس فدراسیون جهانی رباتیک فیرا افزود: تیم های دانش آموزی و دانشجویی ایران در مسابقات امسال موفق به کسب ۱۴ مقام قهرمانی؛ ۸ مقام نائب قهرمانی و ۵ مقام سومی شدند.

‎عضو هیات رئیسه فدراسیون جهانی رباتیک فیرا در این خصوص افزود: فدراسیون جهانی رباتیک فیرا همه ساله رقابتی را در یکی از کشورهای دنیا با هدف توسعه و اشاعه فعالیتهای رباتیک و هوش مصنوعی در میان نسل جوان و نوجوان دنیا برگزار می کند. این فدراسیون در برنامه خود ورزش را به عنوان یکی از فاکتورهای مهم طرح مساله و به چالش کشیدن توانمندی محققان قرار داده تا بتواند با توسعه فضای علمی و پژوهشی دنیا، تقویت روحیه کار تیمی و همچنین ایجاد بسترهای اقتصادی، کارآفرینی و تولیدات را در آینده هدف قرار دهد. ‎

وی ادامه داد: این رقابت ها امسال در چهار بخش اصلی ربات های پرنده، چالش ربات ها، ربات های ورزشی و بخش دانش آموزی در قالب ۱۱ لیگ دانشجویی و ۱۶ لیگ دانش آموزی در دو رده سنی زیر ۱۴ سال و زیر ۱۹ سال در کره جنوبی برگزار شد. امسال نیز کاروان جمهوری اسلامی ایران فیرا با ۱۳۱ شرکت کننده در ۳۸ لیگ مختلف حضور داشت که حائز رتبه های برتر این رقابت ها شد.

صادق نژاد افزود: در بخش رقابت های دانشجویی و در لیگ ربات های پرنده، تیم AUTMan دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شد در رقابت با سایر رقبای خود از سایر کشورها، به مقام قهرمانی رقابت فنی لیگ ربات های پرنده سرعتی دست یابد. در همین لیگ و در رقابت اصلی نیز همین تیم موفق به کسب مقام دوم مجموع این رقابتها شد.

وی ادامه داد: در این لیگ، تیمی از کشور چین به مقام نخست دست یافت. در لیگ ربات های پرنده داخل ساختمان نیز، تیم دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به کسب مقام سوم رقابت های امسال شد. در بخش دانش آموزی لیگ ربات های پرنده سرعتی نیز تیم رباتیک آرمان دختران از دبیرستان فرزانگان مشهد موفق به کسب مقام قهرمانی در رقابت های اصلی و همچنین کسب مقام اول فنی لیگ در این دوره از رقابت ها شد. ‎

صادق نژاد تصریح کرد: در بخش لیگ ربات های شبیه سازی نیز تیم AUTMan-AMOS از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رقابت با تیم هایی از کشورهای چین، کره جنوبی، مکزیک، تایوان، ایران و سنگاپور موفق به کسب مقام سوم شد و تیم دانشگاه یزد نیز مقام پنجم مسابقات را کسب کرد.

نایب رئیس فدراسیون جهانی رباتیک فیرا گفت: ‎در بخش ربات های ورزشی و در لیگ چالش ربات های سرعتی چرخدار نیز، تیم AUTMan دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شد در رقابت با حریفان خود به مقام نائب قهرمانی این دوره از رقابت ها دست یابد. تیم دانشگاه اصفهان نیز در همین لیگ موفق به کسب مقام چهارم این رقابتها شد.

وی ادامه داد: در بخش رقابت های چالشی و در لیگ خودروهای خودران؛ تیم Microdev از دبیرستان دوره دوم بعثت مشهد که تنها نماینده ایران در این لیگ بود، موفق به کسب مقام قهرمانی رقابت های فنی شد.

صادق نژاد افزود: در بخش رقابتهای لیگ خلاقیت و نوآوری؛ در بخش بزرگسالان تیم Hope دانشکده شهید شمسی پور از دانشگاه فنی و حرفه ای موفق به کسب مقام نائب قهرمانی و تیم Kerman_UPNOP از کرمان موفق به کسب مقام سوم این لیگ شدند. در بخش دانش آموزی این لیگ نیز تیم دانشمندان کوچک از مدرسه رباتیک امیرکبیر موفق به کسب مقام نخست این رقابت در رده سنی U۱۴ شد. ‎

رئیس کمیته ملی رباتیک جمهوری اسلامی ایران (فیرا) افزود: در لیگ ربات های امداد و مدیریت بحران U۱۴ تیم دانش از دبیرستان متوسطه اول دانش قلهک موفق به کسب مقام قهرمانی شد. همچنین در رده سنی U۱۹ نیز تیم های دیگری از همین مجموعه موفق به کسب مقام قهرمانی و نایب قهرمانی این دوره از رقابتها شدند.

وی خاطرنشان کرد: در لیگ ربات های ورزشی فیرا نیز در رده سنی U۱۴ تیم دانش پلاس از دبیرستان دوره اول دانش قلهک موفق به کسب مقام اول و تیم دانش پرایم از همین دبیرستان موفق به کسب مقام دوم این رقابتها شد. در رده سنی U۱۹ نیز تیم های ایران خوش درخشیدند و موفق شدند هر سه مقام این لیگ را به خود اختصاص دهند.

صادق نژاد گفت: در رقابتهای این لیگ، تیم های سلام دیباجی از دبیرستان سلام دیباجی موفق به کسب مقام های اول و دوم و تیم خاتم از دبیرستان خاتم موفق به کسب مقام سوم شدند. ‎

رئیس کمیته ملی رباتیک ایران فیرا افزود: در لیگ ماموریت غیرممکن که یکی از لیگ های مهم و اصلی فیرا است در رده سنی U۱۹ تیم پارسیس موفق به کسب مقام نخست بخش نرم افزار شد. در همین رقابت نیز تیم رباتیک علامه طباطبایی از مدرسه علامه طباطبایی واحد آبشناسان موفق به کسب مقام نایب قهرمانی شد.

وی ادامه داد: در بخش سخت افزار این لیگ، تیم آرمان از موسسه فرهنگی آموزشی آرمان مشهد موفق به کسب مقام قهرمانی شد. در بخش مشترک این رقابت ها نیز تیم دانش دبیرستان دوره اول دانش قلهک و تیم کشور چین مقام اول رده سنی U۱۴ و تیم علامه طباطبایی و تیم دیگری از کشور چین مقام قهرمانی رده سنی U۱۹ را کسب کردند. 

صادق نژاد افزود: در همین رده سنی تیم مشترک پارسیس و تیم کشور ترکیه موفق به کسب مقام سوم این رقابت ها شدند. در همین لیگ و در مجموع  تیم های علامه طباطبایی و تیم پارسیس از ایران موفق به کسب مقام اول و دوم رده سنی U۱۹ شدند.

نایب رئیس فدارسیون جهانی رباتیک فیرا اظهار داشت: مراسم اختتامیه این رویداد روز ۲۶ مردادماه ۹۸ با حضور نمایندگانی از استان محل برگزاری این رویداد در کشور کره جنوبی و مسئولین عالی رتبه کشوری و اعضای هیات رئیسه فدراسیون جهانی رباتیک فیرا، با اهدای جوایز تیم های برتر در هر دو بخش دانش آموزی و دانشجویی برگزار شد. همچنین در این مراسم، پرچم میزبانی رقابت های سال آینده ۲۰۲۰ به سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور کره جنوبی، اهدا و فیلمی از معرفی دستاوردها در این حوزه و جاذبه های گردشگری و تفریحی و امکانات رفاهی ایران برای میزبانی سال آینده پخش شد. برزیل نیز به عنوان میزبان رقابتهای سال ۲۰۲۱ معرفی شد. ‎

بیست و چهارمین دوره رقابت های جهانی رباتیک فیرا، از  ۲۰ تا ۲۶ مردادماه ۹۸ با حضور ۱۸۰۰ شرکت کننده در چهار دسته اصلی رقابت های فیرا و در قالب ۱۱ لیگ دانشجویی و ۸ لیگ دانش آموزی در دو بخش U۱۴ و U۱۹ از ۱۸ کشور از جمله، آمریکا، آلمان، کره جنوبی، ترکیه، روسیه، مالزی، فلیپین، چین، هند،اندونزی، تایوان کانادا، ایران و ... در شهر چانگووان کره جنوبی برگزار شد. بیست و پنجمین دوره مسابقات جهانی رباتیک فیرا ۲۰۲۰ نیز سال آینده در ایران برگزار می شود./
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: