کد خبر: ۱۶۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۶ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی علل مرگ توله‌ببرهای باغ وحش وکیل‌آباد مشهد خبر داد.
 تورج همتی عنوان کرد: در نشستی که ساعتی پیش در این اداره‌کل با حضور مدیرکل و مسئولان دامپزشکی، نماینده دادستانی، ریاست دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد، فعال حقوق حیوانات و مسئولان اداره نظارت بر امور حیات‌وحش استان برگزار شد، اعضای کمیته حقیقت‌یاب تعیین شدند.

وی افزود: حسب تفاهم نامه سه جانبه ای که در ابتدای سال بین ادارات کل دامپزشکی و حفاظت محیط زیست استان و دانشگاه فردوسی مشهد به امضاء رسیده است، کارگروهی به منظور ساماندهی و پیگیری امور باغ وحش وکیل آباد مشهد شکل گرفته است و اخیراً بنا به دستور دادستان مشهد مقرر شد ذیل این کارگروه کمیته حقیقت یاب برای بررسی و مستندسازی علل اصلی اتلاف توله ببرها تشکیل شود که صبح امروز اعضای این کمیته درنشستی تعیین شدند.

این مقام مسئول ضمن اشاره به این که این کمیته وظیفه دارد مستندات و نتایج بررسی تخصصی خود را تا هفت روز آینده رسماً به مرجع قضایی اعلام کند گفت: تمامی جوانب فنی، تخصصی و علمی باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد و منتظر اعلام نتایج بررسی این کمیته هستیم.

به گزارش ایسنا، در مردادماه سال 97 خبری مبنی‌بر معدوم‌سازی هشت ببر منتشر شد که مورد تکذیب مسئولان قرار گرفت و دامپزشک باغ وحش مشهد و کارشناس نظارت بر امور حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی علت مرگ این ببرها را، بیماری و کهولت سن عنوان کردند و این در حالی‌ است که  بنابر گفته کارشناسان و فعالان محیط زیست، تمامی ببرهای موجود در باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد حاصل جفت‌گیری ببرهای وارداتی هستند و قاعدتاً عمر زیادی از این گونه نمی‌گذرد و نباید به مرز کهنسالی رسیده باشند.

همچنین در آن زمان، برخی از فعالان محیط زیست علت مرگ این حیوانات را در راستای کاهش تعداد جانوران باغ وحش که به‌ عنوان شرط صدور مجوز از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست تعیین شده، عنوان و اعلام کردند که پوست یا لاشه آنان تاکسیدرمی شده و به فروش رسیده است.

خرداد سال گذشته مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در سایت اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اعلام کرد که تنها یک مورد سابقه تلف‌شدن ببر در باغ وحش مشهد رخ داده که آن هم ناشی از درگیری دو ببر نر و ماده در قفس بود که موجب بریدگی دم پلنگ ماده، عفونت شدید و مرگ آن شده و این ببر زخمی بلافاصله توسط دامپزشک باغ‌وحش تحت عمل جراحی و اقدامات درمانی قرار گرفت، اما 10 روز بعد از درگیری تلف شد.

بعد از گذشت این جریان مجدداً در روزهای اخیر خبری مبنی‌بر تلف‌شدن هفت توله ببر در باغ‌وکیل آباد مشهد اعلام شد که سوالات زیادی در خصوص علت مرگ آنان ایجاد کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: