کد خبر: ۱۶۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۳ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اعلام مخالفت با تولید سواری دیزلی در ایران گفت: یکی از خودروسازان داخلی رقم قابل توجهی برای مطالعه سواری دیزلی اختصاص داده است اما ۱۳ دانشگاه برتر کشور و سازمان حفاظت محیط زیست با تولید این دستگاه مخالف هستند.
مسعود تجریشی سازمان محیط زیست در نشست خبری امروز (سه شنبه ۲۲ مرداد) که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد در مورد تولید سواری دیزلی در کشور گفت: در چند سال گذشته یک خودروساز داخلی رقم قابل توجهی برای مطالعه مربوط به سواری دیزلی هزینه کرده است و اخیرا درخواست داشت که مجوز تولید سواری دیزلی صادر شود.

وی ادامه داد: سازمان محیط زیست با تولید سواری دیزلی در ایران مخالف است، چون کشور ما یک منطقه خشک است و شرایط برای تولید آلاینده‌های ثانویه در صورت تولید و تردد سواری‌های دیزلی فراهم است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر مخالفت این سازمان با تولید سواری دیزلی در سازمان گفت: اخیرا بررسی فنی این موضوع به کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر محول شده بود که کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر - که شامل ۱۳ دانشگاه است - مخالفت خود را با تولید سواری دیزلی اعلام کردند.

تجریشی در ادامه در مورد ارتباط استارت‌آپ‌ها با مسائل محیط زیستی در ایران اظهارکرد: استارت‌آپ‌ها در حوزه‌های آلودگی هوا، پسماند و کاهش مصرف آب فعال هستند. بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم استارت‌آپ‌هایی در حوزه شناسایی آلاینده‌های صنایع و کارخانجات فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: در زمینه کاهش مصرف آب نیز استارت‌آپ‌ها می‌توانند حضور پررنگی داشته باشند. یکی از مشکلات محیط زیستی کشور ما استقرار نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها در مناطق کم آب است. اخیرا برخی شرکت‌های دانش بنیان در زمینه کاهش مصرف آب صنایع فعال شده‌اند. فعالیت استارت‌آپ‌ها در حوزه پسماند از چهار ماه پیش شروع شده است و برخی شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه فعال شده‌اند.

تجریشی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های مدیریتی برای پسماند استان‌های شمالی گفت: سال قبل برنامه‌ برای مدیریت پسماند دو استان گیلان و مازندران با کمک استانداران، وزارت کشور و ادارات کل محیط زیست را طراحی و نهایی کردیم. در این برنامه اشاره شده بود که چه اقداماتی با چه میزان هزینه برای مدیریت پسماند باید انجام شود که متاسفانه بودجه‌ای برای این موضوع اختصاص داده نشد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه امسال فرصت‌هایی برای تامین بودجه مورد نیاز برای مدیریت پسماند فراهم شده است،اظهارکرد: قرار شده سه تا پنج دهم درصد از ارزش کالاهایی که وارد کشور می‌شود یا تولید می‌شود در یک صندوق ذخیره شود تا با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور در حوزه مدیریت پسماند مورد استفاده قرار گیرد. همچنین از مسیر واردات کالاهایی که پسماند دارند ۸۰۰ میلیارد تومان کنار گذاشته می‌شود که این مبلغ هم برای مدیریت پسماند هزینه خواهد شد.

وی ادامه داد: اخیرا رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که بخشی از بودجه ۲۳۰۰ میلیارد تومانی این سازمان به پروژه‌های مدیریت پسماند شمال کشور اختصاص خواهد یافت بنابراین قول می‌دهیم که در شش ماهه دوم امسال به لحاظ اجرایی در حوزه مدیریت پسماند اتفاقات خوبی بیفتد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در پاسخ به این انتقاد که نحوه صدور مجوز در سازمان محیط زیست طی دو سال گذشته به صورت فله‌ای بوده است، گفت: این ادعا درست نیست چون در یکی دو سال گذشته سعی کردیم پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای را تعیین تکلیف کنیم. برخی پروژه‌ها به مدت ۱۵ سال بدون تعیین تکلیف مانده بودند.

تجریشی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته حدود ۲۴۰ پروژه مورد ارزیابی قرار گرفته است،اظهارکرد: این ۲۴۰ پروژه را بررسی و تعیین تکلیف کرده‌ایم اما تعیین تکلیف لزوما به معنای مجوز دهی نیست چون در سال آمار سال ۹۷ نشان می‌دهد که ما تنها به ۶۴ طرح مجوز اجرا داده‌ایم.

وی در ادامه گفت: از وزارت نیرو درخواست کردیم که همه نیازهای خود را برای سدسازی تا افق ۲۰ ساله مشخص و اعلام کند. این وزارتخانه تاکید دارد که برخی پروژه‌ها حتما باید اجرایی شود اما در سازمان حفاظت محیط زیست سعی کرده‌ایم به سدهایی که با هدف کشاورزی طراحی شده مجوز ندهیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد جاده سازی در مسیر الموت به تنکابن گفت: اجرای این طرح متوقف شده اما کلیه تخریب‌ها برای جاده سازی انجام شده بود و یک سال و نیم است که طرح کلا تعطیل شده است. کیلومتر به کیلومتر این طرح را بررسی و الزامات زیست محیطی مربوط به آن را مشخص کرده‌ایم.

تجریشی تاکید کرد: برای پروژه‌هایی که مجوز صادر می‌کنیم از مجری تعهد محضری می‌گیریم تا کلیه ملاحظات زیست محیطی در اجرای طرح رعایت شود. تاکنون تقریبا هیچ پروژه‌ای را بدون تعهد محضری مجوز نداده‌ایم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه فرآیند مجوز دهی به خودروها و موتورسیکلت‌ها عمدتا بر مبنای آلایندگی است، گفت: مسائل ایمنی مربوط به سایر سازمان‌ها است اما در شش ماه اخیر کلیه خودروها و موتورسیکلت‌ها موظف شده‌اند که برای تولید گواهی یکساله از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کنند.

وی با بیان اینکه یک رویه مشخص برای صدور مجوز زیست محیطی برای تولید خودروها و موتورسیکلت‌ها ایجاد شده است، اظهار کرد: تا چند سال پیش تعداد محدودی از آزمایشگاه‌ها و تست و آزمون‌های مربوط به تولیدات خودرویی را انجام می‌دادند اما اخیرا آزمایشگاه‌ها را رتبه بندی کرده‌ایم و هر یک از اینها تنها می‌توانند تعداد محدود و مشخصی از خودروها و موتورسیکلت‌ها را آزمایش کنند.

تجریشی با اشاره به اینکه طبق قانون مصوب مجلس، خودروهای نو تا چهار سال از معاینه فنی معاف هستند، گفت: سعی کرده‌ایم مثل بسیاری از کشورها بعد از تولید بلافاصله تست‌های آلایندگی انجام شود اما متاسفانه قانون معافیت خودروهای نو از معاینه فنی دست ما را بسته است.

ناتوانی خودروهای نو در پاس کردن معاینه فنی
وی ادامه داد: از طریق معاینه فنی برتر در سال گذشته متوجه شدیم که نزدیک به ۴۰ درصد خودروهای نوی در حال تردد نمی‌توانند معاینه فنی را پاس کنند.

تجریشی گفت: سال گذشته بعد از بررسی‌های متعدد متوجه شدیم که یک خودروساز کاتالیست روی خودروها نصب نکرده بود. بنابراین قرار شد که نظارت خود را بر نصب این کاتالیست‌ها نیز افزایش دهیم.

اگر استانداردها به‌روز شود خودروهای داخلی مجوز نمی‌گیرند
وی تاکید کرد: باید دقت کنیم که استانداردهای خودروسازی داخلی بسیار پایین است و اگر استانداردها به روز شود هیچکدام از خودروهای داخلی مجوز نمی‌گیرند.

تجریشی در ادامه از راه‌اندازی دفتر پسماند در سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد و گفت: متاسفانه قانون پسماند که در سال ۸۸ به تصویب رسیده است، نواقصی دارد. برای مثال این قانون مشخص نمی‌کرد که طی پنج یا ۱۰ سال قرار است اقدامات مشخصی در حوزه پسماند صورت گیرد و چه نتایجی حاصل شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین برگشت پروژه‌ها را در حوزه کارخانه‌های کوچک داریم،اظهارکرد:‌ بیشتر این کارخانه‌ها از داشتن تکنولوژی‌های نوین برای کنترل آلاینده‌ها محروم هستند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در حال حاضر در صنایع مس ایران در زمینه تکنولوژی‌های جدید فعالیت می‌شود. مس سرچشمه از اواسط تیرماه امسال تعطیل شد و تا چهار ماه آینده نیز تعطیل خواهد بود تا اینکه مسائل و مشکلات آلایندگی در این صنعت رفع و رجوع شود.

تجریشی در بخش پایانی نشست در مورد انتقال آب خزر به سمنان گفت: این یک پروژه قدیمی است که از سال‌ها قبل مطرح بوده است و سال گذشته نیز به‌طور جدی مطرح شد. بحث‌هایی در مورد استقرار آب شیرین کن‌ها در مبدأ یا در مقصد نیز بیان شده است. در حال حاضر دو راهکار مطرح شده است. یکی از راهکارها این است که آب شیرین کن‌ها در مقصد تعبیه و بعد از انتقال، شیرین سازی آب در مقصد انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه انتقال آب خزر تنها برای شرب و صنعت خواهد بود، گفت: حدود ۱۰ روز پیش گزارش مربوط به انتقال خزر نهایی شد. خسارات زیست محیطی احتمالی در مسیر پروژه هفته پیش در معاونت محیط زیست طبیعی مورد بررسی قرار گرفت همچنین بحث‌های کارشناسی در مورد استقرار آب شیرین کن‌ها در مبدأ انجام شده است. در هفته جاری جمع‌بندی نهایی انجام می‌شود و سوالات و ابهامات خود را به وزارت نیرو اعلام می‌کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: