کد خبر: ۱۶۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۱ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۸
عبور آرام اقتصاد ایران از رکود، عرصه را برای فعالیت‌های مولد باز می‌گذارد و احتمالا بازار سهام، تنها بازاری خواهد بود که می‌تواند به مدت حداقل ۱۰ فصل دارای ظرفیتی بالاتر از بازارهای غیرمولد باشد.
شاخص کل بورس تهران از تیرماه سال قبل تا کنون ۲.۳ برابر، قیمت مسکن ۱.۹ برابر، قیمت دلار ۱.۴ برابر و قیمت طلا ۱.۶ برابر شده است. جدا از آن‌که روی کاغذ، بازار سهام افزایش بیشتری داشته، از ابتدای امسال تا کنون نیز منحنی قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای صعودی بوده است.

از سوی دیگر اوضاع فعلی بازارهای رقیب بورس، یعنی مسکن، طلا و ارز این گمانه را تقویت کرده که این حوزه‌ها به اشباع قیمت رسیده‌اند. از سال گذشته تا کنون معاملات مسکن شهر تهران به حدود یک سوم کاهش یافته است. تیرماه سال قبل ۱۳.۵ هزار مورد خرید و فروش ملک در پایتخت  انجام شد که این رقم در تیرماه امسال به ۴.۸ هزار مورد رسیده است. واسطه‌های ملکی می‌گویند که با توجه به نبود مشتری و چشم‌انداز رکودی بازار مسکن، دلالان به طور کامل از بازار خارج شده‌اند. سلمان خادم‌المله، کارشناس اقتصاد مسکن می‌گوید: به دلیل ثباتی که در بازار مسکن ایجاد شده و احتمال نزول قیمت وجود دارد، خروج فروشندگان از این بخش و ورود به بازارهای مولد می‌تواند سوددهی بهتری برای آنها داشته باشد.

در طلا و جواهر نیز رکود سنگینی حاکم شده و بنا به گفته رییس اتحادیه طلا، در ماه‌های اخیر میزان خرید و فروش تقریبا صفر شده است. در بخش ارز هم امسال همانند سال قبل شاهد هجوم چندانی از سوی خریداران نیستیم و تاثیر متغیرهای سیاسی بر بازار به حداقل رسیده و دیگر شاهد نوسانات شدید هفتگی و ماهیانه نیستیم. هم‌چنین طبق وعده بانک مرکزی، بازار متشکل ارزی تا چند روز آینده راه‌اندازی می‌شود که می‌تواند در کنترل قیمت ارز موثر باشد.

اما بورس تهران در ماه‌های اخیر روند صعودی به خود گرفته و اغلب نمادها افزایشی هستند. در حال حاضر شاخص کل بورس تهران ۲۵۲ هزار و ۸۰۰ واحد است که با توجه به حدود ۱۰۷ هزار واحد تیرماه سال قبل، رشد ۲.۳ برابری معادل ۱۳۶ درصد را نشان می‌دهد. در حالی که تیرماه امسال مسکن تهران ۹۵ درصد، طلا ۶۱ درصد و دلار ۴۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده‌اند. البته کاهش سرعت افزایش قیمت‌ها در بازارهای رقیب سهام به علت آن است که سال گذشته بخش قابل  توجهی از افزایش قیمت در این بخش‌ها اتفاق افتاده و به اشباع قیمتی رسیده‌اند.

با این‌که اقتصاد ایران در شرایط رکودی قرار دارد اما پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول حاکی از آن است از سال آینده پس از دو سال از رکود خارج می‌شود و رشد آن تا سال ۲۰۲۴، مثبت خواهد بود. نرخ رشد اقتصاد ایران برای سال ۲۰۱۹ میلادی منفی ۶ درصد پیش‌بینی شده اما برای سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی ایران به ترتیب معادل ۰.۱۹۴ درصد، ۰.۸۵۸ درصد، ۰.۹۶۷ درصد، ۰.۹۷۳ درصد و ۱.۰۸۳ درصد باشد.

عبور آرام اقتصاد ایران از رکود، عرصه را برای فعالیت‌های مولد باز می‌گذارد و احتمالا بازار سهام، تنها بازاری خواهد بود که می‌تواند به مدت حداقل ۱۰ فصل دارای ظرفیتی بالاتر از بازارهای غیرمولد باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: