کد خبر: ۱۶۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۰ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
نوزدهمین جشنواره فرهنگی ورزشی آشوریان جهان با عنوان «جام تموز» با حضور ۲۰۰ ورزشکار از کشورهای عراق، ارمنستان و ایران به میزبانی باشگاه آشور ارومیه آغاز شد.
نماینده مسیحیان، آشوریان و کلدانی‌ها در مجلس شورای اسلامی شامگاه دوشنبه در آیین افتتاحیه این جشنواره فرهنگی ورزشی گفت: شهر ارومیه به عنوان مرکز وحدت و دوستی آشوریان جهان هر ساله با حمایت و پشتیبانی مادی و معنوی مسوولان میزبانی جشنواره فرهنگی ورزشی جام تموز را بر عهده دارد.

یوناتن بت‌کلیا ادامه داد: کلیسای ننه مریم ارومیه و قره کلیسای چالدران به عنوان نماد همزیستی ادیان، میراثی به جا مانده از اقوام آشوریان در تاریخ ایران است که بنابر ادعای باستان شناسان قدیمی‌ترین مکان مقدس آشوریان جهان به شمار می رود و سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود فرامی خواند.

وی اضافه کرد: آشوریان ایرانی همواره از حقوقی یکسان و مساوی در کشور بهره‌مند بوده اند و با وجود گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان در صلح و صمیمیت در کنار هموطنان ایرانی خود زندگی می کنند.  

وی افزود: جام تموز از ۴۰ سال قبل تاکنون در شهر ارومیه برگزار می شود و ۱۹ سال آن به صورت بین‌المللی بوده است.

نماینده مسیحیان، آشوریان و کلدانی ها در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کشورهای مدعی دموکراسی باید نگاه برابر به اقلیت های دینی و مذهبی را در ایران ببینند و بدانند که ما در کشوری زندگی می کنیم که آرامش و امنیت بر آن جاری و ساری است.  
بت کلیا با اشاره به مساعدت وزارت ورزش و جوانان در خصوص اختصاص ۱۵ میلیارد ریال بودجه به برگزاری جام فرهنگی ورزشی تموز آشوریان جهان در ارومیه اظهار کرد: علاوه بر آن ۳۰ میلیون ریال نیز از سوی وزارت نفت برای اجرای این مسابقات اهدا شده است.  
این جشنواره با حضور ۲۰۰ ورزشکار در قالب ۲۰ تیم ورزشی در رده های سنی جوانان، نوجوانان و بزرگسالان از ۷ تا ۱۱ مرداد ماه جاری برگزار می شود.  
رقابت های ورزشی نوزدهمین دوره جشنواره فرهنگی ورزشی آشوریان در هفت رشته والیبال، بسکتبال، فوتبال، تنیس روی میز، شطرنج،  تنیس خاکی مردان و زنان و شنای بانوان برگزار می شود.

تموز چهارمین ماه آشوریان و به عنوان ماه شکرگزاری، فراوانی و نعمت است و در این ماه کشاورزان با برداشت محصولات کشاورزی خود به وفور نعمت می رسند.  
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: