کد خبر: ۱۶۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۶ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
پنجاه و دومین اجرای «اپرای حلاج» به نویسندگی، آهنگسازی و خوانندگی پرواز همای، شامگاه سه‌شنبه (اول مردادماه) در محوطه حیات هنر مجموعه فرهنگی کاخ موزه نیاوران برگزار شد و این هنرمند قصد دارد این اجرا را به مدت یک ماه در این مکان به روی صحنه ببرد.
پرواز همای آهنگساز، خواننده و بازیگر اپرای حلاج که در طی یک سال گذشته این اپرا را در مجموعه فرهنگی کاخ سعدآباد، تالار وحدت، سالن ایرانیان و همچنین در شهرهای تبریز، رشت و شیراز به روی صحنه برده بود، اجرای شب گذشته در کاخ نیاوران را با تغییراتی روی صحنه برد.

این تغییرات بیشتر در بخش اجرا و فرم و حرکات سماع و نمایشی و همچنین استفاده از سیستم تری‌دی مپینگ و ساخت و چیدمان و سکوهایی که برای مخاطبان تعبیه شده بود.

پرواز همای در این اجرا داستان پیدایش، مبارزه و به سلاخی کشیدن و بر دار آویختن حلاج را با همراهی گروه بازیگران، نوازندگان و سماع‌گران روی صحنه برد. ترانه‌های این اپرا براساس سروده‌هایی از همای، مولانا، عطار و حافظ است و طراحی صحنه و دکور را نیز خود هنرمند بر عهده داشته است.
علاوه بر پرواز همای و محمدحسین صفری که نقش منصور حلاج و شبلی را ایفا کردند، بازیگران دیگری از جمله بهزاد جاودان‌فرد، بهزاد ابراهیمی، بهادر فاضل، آصف جاودان فرد، مهرداد آبجار، حسین زیادخان پور، شهریار همای، لاله کریمی، پارمیدا تاجیک، نگار فاضل مطلق، جیران باریکانی و پروانه چراغعلی در این اجرا به ایفای نقش پرداختند. ضمن اینکه بهزاد جاودان فرد نیز طراحی حرکات را بر عهده داشت.

پاشا هنجنی (مایستر ارکستر و نوازنده نی)، سعید فهیمی (نی دوم)، محمود نوذری (سنتور)، میلاد علیپور (تار)، مسلم علیپور (کمانچه)، فرشاد رستمی (کمانچه آلتو)، سعید بهرامی (عود)، اسفندیار شاهمیر (دف)، میرامیر میری (دف)، حمیدرضا یوسفی (تمبک و جیم بی) و سپیده ابراهیم نژاد (سوپرانو همخوان) اعضای ارکستر این اجرا را تشکیل دادند.

اجرای شب اول اپرای حلاج، به اسماعیل میرفخرایی ـ مجری و تهیه‌کننده برنامه‌های علمی رادیو و تلویزیون ـ تقدیم شد.

این اجرا به همت موسسه فرهنگی و هنری «آوای هنر» هر شب ساعت ۲۱:۳۰ در مجموعه فرهنگی کاخ نیاوران برگزار می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: