کد خبر: ۱۶۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
کارشناسان محیط زیست بر اساس نتایج مطالعه‌ای هشدار داده‌اند که حیوانات در سازگاری با سرعت بحران‌ اقلیمی موفق نبوده‌اند.
سرعت تغییرات آب و هوایی بسیار فراتر از ظرفیت تعداد قابل توجهی از حیوانات است که بتوانند خود را با این شرایط وفق دهند.

بر همین اساس متخصصان هشدار داده‌اند که حتی گونه‌های معمول‌تری همچون گنجشک‌ها، گونه‌های کلاغ و گوزن‌ها در معرض تهدیدهای ناشی از تغییرات آب و هوایی قرار دارند.     

محققان این مطالعه نتایج بدست آمده را هشداردهنده خواندند زیرا نشان‌دهنده کندی و عقب ماندگی خطرناکی بین تغییرات ناشی از فعالیت انسان در فصول سال و تغییرات رفتاری در جهان طبیعی است.

تحقیقاتی که در گذشته انجام گرفته حاکی از آن است که گونه‌های جانوری از طریق زمان‌بندی سریع‌تر در برابر پدیده‌های زیست شناختی، به دمای گرم واکنش نشان می‌دهند. در این بررسی جدید موثر بودن این اقدام به لحاظ تولید مثل و بقا مورد مطالعه قرار گرفت.  

بر اساس این مطالعه جدید مشخص شد در اکثریت گونه‌های جانوری میان این زمان‌بندی و سازگاری آن‌ها با تغییرات اقلیمی، شکاف آشکاری وجود دارد و هیچ یک از آن‌ها از پیامدهای این پدیده در امان نیستند.

محققان اظهار داشتند: صدها هزار گونه در این مطالعه مورد بررسی قرار نگرفته‌اند اما مشکل سازگاری گونه‌های جانوری با تغییرات اقلیمی برای حیواناتی که در معرض انقراض هستند بسیار زیاد است.

به گزارش روزنامه گاردین، «ویکتوریا رادچوک» از موسسه تحقیقات حیات وحش لیبنیز در آلمان گفت: یافته‌های بدست آمده را هشداردهنده تلقی می‌کنم. گونه‌های جاندار تلاش می‌کنند تا خود را با تغییرات محیط زیست سازگار کنند اما قادر نیستند خود را با سرعت تغییرات اقلیمی انطباق دهند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: