کد خبر: ۱۶۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۳۱ تير ۱۳۹۸
در پی دستور تعطیلی 6 ماهه نگارخانه رادین از سوی اداره ارشاد مشهد، این ماجرا را از سوی مدیر نگارخانه رادین و رئیس اداره ارشاد پیگیری شدکه مشروح این گفت‌وگوها در ادامه آورده شده است.
حمید طالبی، مدیر نگارخانه رادین در خصوص علت تعطیلی نگارخانه رادین اظهار کرد: در آغاز کار این نگارخانه مدیرکل ارشاد، رئیس ارشاد و معاونت هنری ارشاد از نگارخانه بازدید و تشکر کردند که یک نگارخانه خصوصی با هزینه شخصی 10 میلیون تومان در یک ماه و به عنوان یک فضای فرهنگی در این شهر ایجاد شده و باعث رضایت هنرمندان این شهر است؛ هم‌چنین تشکر شد که رونمایی از کتاب و جلسه شعر و نویسندگان در این نگارخانه برگزار شده است.

وی ادامه داد: بعد از این ماجرا، همه چیز به فراموشی سپرده شد و نمایندگان اداره کل ارشاد نیز بعد از گذشت یک ماه از انتصابشان، می‌گفتند که حق برگزاری رونمایی کتاب در این نگارخانه وجود ندارد و یا این حق وجود ندارد که جلسه شاعران خراسان در آن برگزار شود.

مدیر نگارخانه رادین تصریح کرد: نگارخانه رادین، نگارخانه‌ای مربوط به هنرمندان است و بنده نه بیمه‌ هستم و حقوقی از جایی می‌گیرم و نه مساعدتی به من برای آن همه هزینه‌ای که برای این نگارخانه و برای هنرمندان انجام داده‌ام، شده است. من باافتخار و بی‌منت و فقط خالصانه کار کردم؛ چون هنر را نمی‌شود سیاسی کرد و با چیزهای دیگر آلوده کرد و ما خالصانه برای هنر فعالیت کردیم.

طالبی خاطرنشان کرد: حدود چهار پنج ماه قبل گفته شد که به دلیل این که هنرمندان زیادی به نگارخانه رادین می‌آیند، خواسته شد نمایشنامه‌ای صرفا برای یک فضای نگارخانه اجرا شود، در نتیجه با ارشاد مکاتبه و بازبینی انجام شد. این موضوع بعد از گذشت یک ماه و در هفته اجرا لغو مجوز شد، در حالی که تعطیل شدن یک فضای هنری به مدت دو هفته به معنی پنج میلیون تومان ضرر به یک مجموعه خصوصی است.

وی اضافه کرد: بعد از آن همسایه‌ای با سر سیگار کشیدن هنرمندان مشکل داشت؛ در حالی که سوپرمارکت این فرد هم در کنار نگارخانه قرار دارد و به فروش سیگار اقدام می کند. سیگار کشیدن در داخل حیاط نگارخانه ممنوع اعلام شده تا هیچ بهانه‌ای دست کسی داده نشود؛ در این 20 سال، 15 سال در کتاب‌فروشی و پنج سال در نگارخانه فعالیت کردم و در این پنج سال حدود 600 و 700 میلیون هزینه کردم و برای این که یک الگوی درست باشم، سیگار را تعطیل کردم.

مدیر نگارخانه رادین با تاکید بر این‌که شکایت همسایه برای سیگار کشیدن، بهانه است، گفت: به اماکن نامه داده شده که در این نگارخانه قلیان کشیده می‌شود و هنگامی که مامور اماکن به نگارخانه ما آمده، خنده‌اش گرفته که لمکده‌ و قلیانی که نوشته شده، کجاست. وقتی متوجه شدند این قضیه به ثمر نرسیده، به‌خاطر این که قدرتشان را ثابت کنند، نامه نوشتند که 6 ماه نگارخانه تعطیل شود و بعد از 6 ماه هم از این مکان بروید.

طالبی اضافه کرد: وقتی یک قاضی حکمی را با قطعیت می‌دهد؛ به این معناست که همه اسناد موجود است و دو طرف هم حضور دارند و بعد از این قضیه فرد می‌تواند دادخواهی کند.  باید درنظر بگیرند که به شخصی که 20 سال زحمت کشیده و هزینه زندگی‌اش را در این مسیر گذاشته، حداقل فرصتی داده شود که از خودش دفاع کند.

وی بیان کرد: پرسش من این است که چرا باید برای هنر در این شهر چنین اتفاقی بیفتد؛ در حالی که ما می‌توانیم همه در کنار یکدیگر باشیم.

در ادامه محمدجواد استادی، رئیس اداره ارشاد اسلامی مشهد، در گفت‌وگو با ایسنا، تعطیلی این نگارخانه را به علت تخلفات صورت گرفته و فعالیت نگارخانه خروج از چارچوب قوانین عنوان کرد و گفت: بر اساس قانون، نگارخانه‌ها محلی برای ارائه و فروش آثار هنرهای تجسمی در جهت ترویج هنرهای تجسمی است و اگر خارج از این چارچوب فعالیت کنند، منع دارد. نظارت بر آن و بحث تخلفات هم در شورای تاسیس، صدور مجوز و رسیدگی به تخلفات نگارخانه‌ها انجام می‌شود که در استان به ریاست معاونت هنری تشکیل و این موارد در آنجا بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: چندین مرحله به نگارخانه تذکر کتبی داده شده و متاسفانه این تخلفات ادامه پیدا کرده است. به جز آن، شکایتی از مجموعه همسایگانی که در محدوده محل جغرافیای نگارخانه رادین زندگی می‌کنند، به ما و اداره کل ارشاد و نیروی انتظامی واصل شده و ایجاد مزاحمت‌های متعددی را قید کردند.

رئیس اداره ارشاد مشهد با بیان این که مجموعه تذکرات قبلی که به ایشان به صورت مکتوب داده شده بوده، انجام نشده، افزود: هم‌چنین به دلیل شکایاتی که همسایگان این نگارخانه به دلیل سلب آسایش و ایجاد مزاحمت داشتند، پرونده ایشان در شورای رسیدگی به تخلفات نگارخانه‌ها به ریاست معاون هنری که اعضایش هم متنوع هستند، یعنی حتی نمایندگان نگارخانه‌ها هم در آن جلسه حضور دارند، بررسی شده و آن شورا، این رأی را صادر کرده و من هم صرفا این رأی را برای اجرا ابلاغ کردم.

استادی با تاکید بر این که نگارخانه محل رونمایی کتاب و شب شعر نیست و این‌ها به معنای فروش آثار تجسمی نیست، تصریح کرد: نگارخانه رادین کافی‌شاپ، محلی برای برگزاری کلاس و فضایی برای تمرین تئاتر دارد که خارج از چارچوب نگارخانه‌هاست و قبلا هم تذکر داده شده و این آراء یک‌باره صادر نمی‌شود. به این تذکرات عمل نشده و این رآی را خود شورا صادر کرده به علاوه این که شکایت مجموعه‌ای از همسایگان آن منطقه با امضاها و اسامی‌شان هم موجود است.

وی عنوان کرد: تا این لحظه هیچ مکاتبه‌ای از سوی نگارخانه رادین مبنی بر اعتراض به این رأی به دست ما یا به دست دوستانمان درمعاونت هنری نرسیده است.

به هر ترتیب به نظر می‌رسد با توجه به آنچه که طرفین در این موضوع مطرح می‌کنند تا حدی نیازمند انعطاف‌پذیری و گفت‌وگو برای جلوگیری از تعطیلی یکی از معدود فضاهای فعال هنری شهر مشهد باشد؛ مساله‌ای که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین مجموعه نگارخانه رادین بایستی به بردباری و در نظر گرفتن جوانب امر به آن اهتمام بورزند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: