کد خبر: ۱۵۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۵ - ۱۲ تير ۱۳۹۸
رئیس اتحادیه املاک و مستغلات به شرح جزئیاتی درباره پایین آمدن قیمت مسکن در آینده پرداخت.
به گزارش قلم، هر مترمربع خانه در تهران ١٠٧‌درصد گران شد. آن‌گونه که آمار‌ها نشان می‌دهد میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی از ۶‌میلیون و ۱۹‌هزار تومان در بهار پارسال به ۱۲‌میلیون و ۵۱۶‌هزار تومان رسیده است. قیمت خانه در پایتخت به قدری گران شده که تهرانی‌ها نه‌ تنها قید خانه‌دار شدن را زده‌اند، بلکه بسیاری از مردم قدرت مالی اجاره خانه را هم ندارند.
 
گرانی خانه، اما در شرایطی این روز‌ها صدای بسیاری از مردم را درآورده است که رئیس اتحادیه املاک و مستغلات گرانی‌های اخیر را غیرمنطقی می‌داند.
 
۳ دلیل که از ارزانی قریب الوقوع مسکن خبر می‌دهد
 
مصطفی قلی خسروی با اشاره به این‌که نرخ‌های موجود در بازار توهمی است، می‌گوید: «کاهش ٤٥‌درصدی معاملات این پیام واضح را به طرف عرضه می‌دهد که باید قیمت‌های پیشنهادی را پایین بیاورد و معتقدم در ماه‌های آینده این اتفاق می‌افتد.»
 
ساخت ٤٠٠‌هزار واحد مسکونی تا سال ١٤٠٠ و همچنین پرداخت وام به مستاجران از دیگر دلایلی است که به گفته این فعال صنفی به تعدیل قیمت‌ها در بازار منجر می‌شود. وزارت راه و شهرسازی می‌گوید که بهار امسال ۲۱‌هزار و ۹۳۷ واحد مسکونی خرید و فروش شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (بهار ۹۷) که ۳۹‌هزار و ۹۸۶ واحد مورد معامله قرار گرفت، ۴۵.۱‌درصد کاهش داشته است.
 
قیمت‌های توهمی در بازار مسکن
 
بازار مسکن این روز‌ها دومین شوک خود را در دهه ٩٠ تجربه می‌کند. نگاهی به وضع بازار نشان می‌دهد که نخستین تحرکات در بازار مسکن از اواخر سال ١٣٩٦ آغاز شد، اما در سال ١٣٩٧ جهش قیمت ملموس شد. تعداد معاملات مسکن در فصل بهار ٩٧ افزایش یافت تا بتوان نام رونق را برای آن انتخاب کرد، پس از آن، اما تعداد معاملات روند نزولی گرفت، چراکه با جهش قیمت‌ها، قدرت خرید کاهش یافت و دایره خریداران مســکن محدود شد.
 
با وجود این، روند صعودی قیمت‌ها متوقف نشد تا این‌که جدیدترین گزارش‌ها از رشد ١٠٧‌درصدی قیمت خانه در بهار امسال حکایت می‌کند. رئیس اتحادیه املاک معتقد است شرایط فعلی بازار مسکن بسیار مشابه سال ۱۳۹۱ است و ادامه داد: «در آن فضا عده‌ای نیز روی توهمات قیمتی مانور دادند، ولی نهایتا با توجه به افت معاملات، به ثبات قیمت رسیدیم.
 
درحال حاضر نیز این‌گونه است و معتقدم نرخ‌هایی که بالا می‌رود، توهمی بیش نیست؛ زیرا توان خرید مردم نمی‌رسد و معاملات حدود ۶۰‌درصد نسبت به خرداد پارسال افت کرده است. شاید مالکان از قیمت اسمی خانه خود خوشحال باشند، ولی اصل قضیه رقمی است که در معامله صورت می‌گیرد، نه آن‌چه از سوی مالک اعلام می‌شود.»
 
خسروی تاکید کرد: «معنای واقعی کاهش ٤٥‌درصدی معاملات این است که قدرت خرید مردم کاهش یافته و طبیعتا طرف عرضه باید قیمت‌ها را پایین بیاورد. به اعتقاد من در ماه‌های آینده این اتفاق می‌افتد و مالکان مجبور می‌شوند قیمت‌های پیشنهادی را کاهش دهند.
 
آمار کل به تورم منطقه‌ای ملک دامن می‌زند
 
رئیس اتحادیه مشاوران املاک با انتقاد از اعلام افزایش مداوم قیمت مسکن گفت: «زمانی که مراکز آماری، درصد کلی از افزایش قیمت مسکن اعلام می‌کنند، عده‌ای از این فضا سوءاستفاده می‌کنند و دیگر مشکل بتوان انتظار داشت قیمت‌ها پایین بیاید. شاخص قیمت شهر تهران در خردادماه توسط بانک مرکزی ۱۳‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان در هر مترمربع اعلام شده، درحالی‌که در بسیاری از مناطق جنوب تهران، میانگین روی اعداد پنج تا هفت‌میلیون تومان است.
 
اما اعلام میانگین کل بر مبنای قیمت مناطق شمال، شرق و غرب تهران که اتفاقاً تعداد معاملات آن زیاد است و می‌تواند به تورم مناطق جنوبی هم دامن بزند. من نمی‌گویم به مردم دروغ بگوییم، اما اولا باید امیدوارانه صحبت کنیم و دوما آمار برمبنای مناطق اعلام شود.»
 
او افزود: «وزارت راه و شهرسازی برنامه‌های مناسبی ازجمله احداث ۴۰۰‌هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ و همچنین پیشنهاد پرداخت وام به مستاجر‌ها را در دستور کار قرار داده که در صورت اجرا می‌تواند منجر به ایجاد تعادل در بازار مسکن شود. این موضوعات باید به اطلاع مردم برسد تا بتوانیم فضای بازار فعلی را مدیریت کنیم.» رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره قیمت‌های سرسام‌آور آپارتمان در منطقه یک تهران گفت: «منطقه یک به نوعی لاکچری محسوب می‌شود و مخاطب خاص خود را دارد. میانگین قیمت منطقه یک نمی‌تواند ملاکی برای کل بازار مسکن باشد.»
 
منبع: شهروند
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: