کد خبر: ۱۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸
فدراسیون فوتبال برای تعیین میزبان فرصت خواست

ایران محرومیت دوساله رابه پذیرش «عدم امنیت» ترجیح می دهد؟

پذیرش عدم امنیت ایران به هر دلیل هم نکته ای نیست که فدراسیون فوتبال در موردش تصمیم بگیرد
فدراسیون فوتبال در نامه ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست زمان بیشتری برای انتخاب کشور سوم برای میزبانی باشگاه های ایرانی کرد.ایران باید تا پایان ساعت اداری روز جمعه جواب کنفدراسیون فوتبال آسیا را برای انتخاب کشور سوم می داد . ایران باید تا 25 مارچ اعلام می کرد که کدام کشورها میزبان خواهند بود اما به جای نامه انتخاب در نامه ای کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست زمان بیشتری برای انتخاب میزبان کرده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا در مناقشه ای که فدراسیون فوتبال عربستان علیه فدراسیون فوتبال ایران به راه انداخته بود در نهایت حکم به میزبانی تیم های هر دو کشور در کشور سوم داد. حکمی که باشگاه های عربستانی از آن اعلام رضایت کردند و بلافاصله کشورهای مورد نظرشان را برای میزبانی اعلام کردند.


فدراسیون فوتبال ایران اما از همان روز اول برای انتخاب میزبانی کشور سوم با مشکل مواجه بود. مسوولان فدراسیون فوتبال ایران نه فقط در روز 25 اسفند که پس از شرکت در جلسه کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا به خوبی می دانستند که چه تصمیمی گرفته اند. آنها پذیرفته بودند که کنفدراسیون فوتبال آسیا به ایران و عربستان فرصت بدهد که مشکلات دیپلماتیک شان را حل کنند. مشکلاتی که معلوم بود به این راحتی ها حل نمی شود اما زمان اعلام حکم در نهایت در روزهای پایانی سال قرار گرفت و فشار رسانه ای به فدراسیون فوتبال را بسیار کنترل کرد.


حالا فدراسیون فوتبال دوباره در چالش بزرگتری قرار گرفته است. از سویی وزارت ورزش نظرخود را رسما اعلام کرده و گفته که مسابقات ایران نباید در کشورسوم برگزار شود. از سویی دیگر فدراسیون فوتبال ایران رای کنفدراسیون فوتبال آسیا را خود انتخاب کرده و عملا جای اعتراض چندانی هم ندارد. در چنین شرایطی فدراسیون فوتبال در روز آخر کاری کنفدراسیون فوتبال آسیا پیش از شنبه و یک شنبه درخواست کرده که زمان بیشتری برای انتخاب میزبان داشته باشند. نامه ای که نشا می دهد فدراسیون فوتبال هنوز از پس کنترل شرایط برنیامده است. فدراسیون فوتبال باید در مناقشه عربستان وزارت ورزش را قانع کند که راه دیگری به غیر از بازی در کشور سوم وجود ندارد.


اما این همه ماجرا نیست. در میزبانی ایران و عربستان در کشور سوم شاید مشکلی وجود نداشته باشد . اما پذیرفتن حکم کنفدراسیون فوتبال آسیا وقتی در کنار شکواییه عربستان قرار می گیرد نشان می دهد که ایران پذیرفته که امنیت برگزاری مسابقه فوتبال را ندارد .

پذیرش عدم امنیت ایران به هر دلیل هم نکته ای نیست که فدراسیون فوتبال در موردش تصمیم بگیرد و شاید در نهایت ایران ، محرومیت یا هرچیزی دیگری را که به امنیت اش خدشه وارد می کند ترجیح دهد. این ها البته گمانه زنی است همانطور که بعید به نظر می رسد در دولت اخیر تصمیماتی گرفته شود که منجر به انزوای ایران در هر بخشی باشد.
نظرات بینندگان