کد خبر: ۱۴۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۵ - ۰۶ تير ۱۳۹۸
​​​​​​​از بازار خودرو خبر می‌رسد که تب خرید خودرو فروکش کرده به همین دلیل قیمت برخی از محصولات خودروسازان به‌خصوص پرتیراژها روند نزولی به خود گرفته است.
به گزارش قلم، در مورد چرایی کاهش تقاضا در بازار بسیاری از دست‌اندرکاران دلایل متفاوتی عنوان می‌کنند، حال آنکه به‌نظر می‌رسد با توجه به کاهش قیمت خودرو طی سه هفته گذشته، مشتریان باز هم در انتظار تخلیه بیشتر حباب قیمت‌ها در بازار هستند.

به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری،  در شرایط کنونی قیمت محصولات خودروسازان از کارخانه تا بازار با تفاوت فاحشی روبه‌رو است؛ حال آنکه عدم‌حضور مشتری در بازار، خرید و فروش را راکد کرده است. اما چنانچه بخواهیم نمودار قیمتی محصولات مونتاژی شرکت‌های خودروساز را طی هفته‌ای که گذشت رسم کنیم،  باید نموداری خطی بدون هیچ صعود یا نزولی را در دستور کار قرار دهیم. البته قصه محصولات پرتیراژ متفاوت از محصولات مونتاژی خودروسازان است؛ چراکه  آنها در هفته‌ای که گذشت روند کاهشی قیمت را تجربه کردند. بر این اساس فعالان بازار چند دلیل را در ارتباط با کاهش قیمت خودروهای پرتیراژ مطرح می‌کنند.

اولین دلیلی که مورد توجه فعالان خودرویی است، کاهش نسبی نرخ ارز و آرامشی است که از سایر بازارها مانند ارز، مسکن،طلا و سکه به بازار خودرو سرایت کرده است. آنها معتقدند که اگر اتفاق خاصی در دیگر بازارها رخ ندهد، آرامش بازار خودرو همچنان حفظ خواهد شد. در کنار این تاثیرگذاری، اخباری که طی هفته گذشته از سوی شرکت‌های خودروساز در ارتباط با تکمیل و عرضه محصولات ناقص در فضای رسانه‌ای منتشر شد، سبب شده که برخی از مصرف کنندگان به هوای کاهش بیشتر قیمت‌ها با عرضه این خودروها به بازار، دست از خرید بکشند.

البته خبر تکمیل و عرضه خودروهای ناقص به بازار، سبب اتفاق دیگری نیز شد. برخی از واسطه‌ها تلاش کردند پیش از عرضه این محصولات، خودروهای خود را وارد بازار کنند. افزایش تعداد فروشنده در مقابل کاهش تعداد خریدار بر قیمت محصولات پرتیراژ اثرگذار بوده و شیب کاهش قیمتی آنها را تندتر کرده است. انتشار خبر تکمیل و عرضه خودروهای ناقص باردیگر نشان داد چنانچه روند عرضه به بازار به روال سابق بازگردد، این امکان وجود دارد تا بازار خودرو روی آرامش و ثبات را ببیند. بی‌تردید افزایش عرضه به بازار روند کاهش قیمت را تشدید کرده و با از بین رفتن حباب، قیمت واقعی محصولات در بازار مشخص خواهد شد. به این ترتیب برخلاف سال‌های گذشته که خرید و فروش خودرو در تابستان با رونق همراه بود؛ اما امسال بازار در رکود کامل به سر می‌برد.

مونتاژی‌ها روی مدار ثبات

همان‌طور که گفته شد قیمت‌ها در بازار پرتیراژها ساز کاهشی کوک کرده است. طبق اظهارات فعالان بازار، پراید ۱۱۱ در حال‌حاضر با قیمت ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار موجود است. این خودرو پیش‌تر تا ۵۷ میلیون تومان در بازار قیمت خورده بود. دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ نیز قیمت ۴۵ میلیون ۵۰۰هزارتومانی را به نام خود ثبت کرده که نشان می‌دهد این خودرو به نسبت هفته گذشته تغییر قیمتی را تجربه کرده است. از بازار تیبای صندوق‌دار هم خبر می‌رسد این خودرو با قیمت ۵۳ میلیون از سوی فروشندگان عرضه می‌شود؛ بنابراین تیبای صندوق‌دار نسبت به هفته گذشته رشد اندکی داشته است. ساینا در هفته جاری به قیمت ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. این خودرو بر خلاف تیبای صندوق‌دار، کاهش قیمت داشته است.

در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات در حال‌حاضر با قیمت ۱۷۲ میلیون تومان در بازار موجود است. همین خودرو با گیربکس معمولی در حال حاضر با قیمت ۱۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ طی هفته‌ای که گذشت به ترتیب با قیمت ۸۵ میلیون و ۱۰۴ میلیون تومان عرضه شدند. به این ترتیب در حالی که ۲۰۶ تیپ ۲، قیمت بالای ۱۰۰ میلیون تومان را به خود دید از نیمه خرداد ماه سالجاری روند کاهشی را در پیش گرفت و همان‌طور که اشار شد قیمت این خودرو روی عدد ۸۵ میلیون تومان متوقف شده است. همچنین پژو ۲۰۶ صندوق‌دار با قیمت ۲۰۶ تیپ ۵ یکی شده است و در حال حاضر این خودرو نیز با قیمت ۱۰۴ میلیون تومان در بازار قیمت‌گذاری شده است.

پژو ۴۰۵ معمولی به قیمت ۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، در بازار موجود است. حال سراغ رنو ساندرو استپ‌وی اتومات در بازار می‌رویم.این خودرو در حال حاضر با قیمت ۱۹۰ میلیون تومان فروخته می‌شود، رنو ساندرو استپ‌وی اتومات طی هفته‌ای که گذشت، ثبات قیمتی را تجربه کرد. بنابراین این خودرو روی مدار ثبات قرار گرفته است. همچنین سمند EF۷ طی هفته‌ای که گذشت، با قیمت ۸۸ میلیون تومان در بازار موجود بود. این خودرو به نسبت هفته گذشته تغییر قیمتی نداشته است. همچنین پژو پارس با قیمت ۱۰۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از سوی فروشندگان قیمت‌گذاری شده است. رانا هم طی هفته‌ای که گذشت ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورد. پژو ۲۰۰۸، محصول مونتاژی ایران‌خودرو در هفته‌ای که گذشت ثبات قیمتی داشت. این خودرو با قیمت ۳۳۰ میلیون تومان قابل‌خریداری است. دانگ‌فنگ H۳۰ کراس دیگر محصول مونتاژی ایران خودرو در حال حاضر با قیمت ۱۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. همچنین نگاهی هم به قیمت چانگان، محصول مونتاژی سایپا در بازار بیندازیم و قیمت آنها را رصد کنیم. در حال حاضر این خودرو با قیمت ۱۸۶ میلیون تومان قابل خریداری است.

کسادی در خرید و فروش وارداتی‌ها

سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم. قیمت‌ها در این بازار همچنان نوسانی است. در حالی که برخی خودروها در این بازار کاهش بیش از صد میلیون تومانی را تجربه کرده‌اند، شاهد هستیم که قیمت برخی محصولات افزایش یافته است. فعالان بازار دلیل این نوسان قیمتی را بیش از آنکه ناشی از ترخیص خودروهای وارداتی رسوب کرده در گمرک بدانند در ترکیدن حباب قیمتی ایجاد شده از ابتدای سال جاری جست‌وجو می‌کنند.

حال به بررسی قیمت‌ها در بازار می‌پردازیم.  سوناتا هیبرید، در حال حاضر با قیمت ۸۰۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه می‌شود. سانتافه با قیمت ۸۴۰ میلیون تومان و توسان هم با قیمت ۸۳۵ میلیون تومان در بازار موجود است. النترا نیز ۵۲۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود. در خانواده کیا هم خودروی سورنتوی صفر که در بازار کمتر یافت می‌شود، با قیمت ۸۵۰ میلیون تومان عرضه می‌شود. قیمت این خودرو چندی پیش از یک میلیارد تومان هم گذشته بود و فروشندگان با دریافت یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان، این خودرو را در اختیار خریداران قرار می‌دادند. اسپورتیج و سراتو نیز به ترتیب با قیمت‌های ۷۸۰ میلیون و ۴۱۵ میلیون تومان فروخته می‌شود. اپتیما ۶۶۵ میلیون تومان و تالیسمان محصول شرکت رنو با قیمت ۶۴۰ میلیون تومان و کولیوس دیگر محصول این برند فرانسوی قیمت ۸۸۰ میلیون تومان را تجربه کرده‌اند. لکسوس NX نیز که پیش‌تر با قیمت یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان قابل‌خریداری بود، در حال حاضر قیمتی معادل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان دارد. نیسانجوک نیز در حال حاضر با قیمت ۶۵۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. تیگوان محصول فولکس واگن نیز این روزها با قیمت یک میلیارد و ۴۰ میلیون قابل خریداری است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: