کد خبر: ۱۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۷

نشریه اسپانیایی دیپلمات: ریسک سرمایه گذاری در ایران کاهش یافته است

مادرید ایرنا نشریه اسپانیایی دیپلمات نوشت: ریسک سرمایه گذاری در هشت کشور جهان از جمله کشورهای مهمی مانند چین یا ایران کاهش یافته اما در کشورهایی که اقتصادشان وابسته به نفت است، این ریسک افزایش یافته است .
نشریه دیپلمات در گزارشی افزود: این درحالی است که کاهش قیمت نفت، ریسک را در کشورهایی که اقتصاد 'شکننده ای' دارند، افزایش داده است. 
این موضوع در گزارشی تحت عنوان ریسک سیاسی 2016 که به تازگی توسط بخش مدیریت موسسه AON، که بدنبال یافتن بازارهای نوظهور است، منتشر شده است. 
به گفته این رسانه اسپانیایی، بر این اساس، اقدامات علیه فساد و لغو تحریم ها، ریسک را به ترتیب در کشورهای چین و ایران ملایم تر کرده، اگرچه در مورد اول، قدری ابهام به خاطر رشد کند 'دومین اقتصاد بزرگ جهان' وجود دارد.
دیپلمات نوشت: «در مورد ایران، با وجود این که در فهرست کشورهای 'با ریسک بالا' قرار داشته، ملایم شدن تحریم ها اجازه بهینه سازی را در این کشور داده است. ایران دارای 'اقتصادی متنوع تر از بسیاری از رقبای خود در خاور میانه و آفریقا بوده و تلاش بیشتری برای انطباق خود با قیمت های پایین نفت می کند'.»
این رسانه اسپانیایی اضافه کرد: بالاترین رده های ریسک سیاسی مربوط به کشورهای وابسته کامل به نفت، مانند لیبی، روسیه و ونزوئلا است. هرچند این گزارش یکسری تفاوت هایی را بین آنها قائل شده است. 
نشریه دیپلمات نوشت: از یک طرف، کشورهایی قرار دارند که 'دارای نهادهای قوی تر و ذخایر ارزی بیشتر' هستند و در نتیجه آنها در موقعیت بهتری در این فهرست برای به حداقل رساندن مخاطرات ناشی از مشکلات اوراق قرضه و نرخ ارز خود، مانند کلمبیا، مالزی، قزاقستان و برخی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس است. 
از طرفی دیگر، کشورهایی وجود دارند که نرخ نفت، بدهی های کشورشان را تحت تاثیر قرار داده که نمونه آن ونزوئلا است که یک بار سنگین و مهمی از بدهی با ارز خارجی را دارد یا جامعه کشورهای مستقل مخصوصا اوکراین که نا متعادلی های بودجه ، فشار بیشتری به بانک ها وارد کرده و اعتبارها را تحت تاثیر قرار داده است.
این رسانه اسپانیایی تصریح کرد: به همه اینها ، باید خطرات ناشی از خشونت ها در کشورهایی نظیر سوریه و عراق که هر دو با ریسک بسیار بالا هستند، افزون بر نیجریه با ریسک بالا را افزود .
نظرات بینندگان