کد خبر: ۱۳۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵

آینده از آن خودروهای خودران؟

اگر به تاریخچه ماشین‌های موتوری فکر کنید چندان قدیمی نیست. چرخ، گاری، کالسکه و واگن مدت بیشتری است که وجود دارند. از آن‌جا که ما انسان‌ها ذهن‌هایمان و تکنولوژی را توسعه داده‌ایم، زمان بین نوآوری‌ها به‌طور چشمگیری کاهش یافته و چیزهایی که ۵۰ سال پیش هرگز فکرش را هم نمی‌کردیم، امروز ممکن شده است. خودروهای خودران یکی از این مواردند. سوالی که وجود دارد این است که آیا ماشین‌های خودران این قابلیت را خواهند داشت که خود را ایمن برانند؟ آیا ماشین‌های خودران جایی در آینده ما دارند؟ از آن‌جا که عوامل بسیاری در این امر دخیل‌اند، پاسخ به این سوال به هیچ وجه آسان نیست. لازم به ذکر نیست که «آینده ما» برای افراد مختلف، متفاوت تفسیر می‌شود. هنوز موانع بسیاری برای پذیرش مصرف‌کنندگان، نگرانی‌های امنیتی و تغییرات زیربنایی شبکه ترافیک و سیستم جاده‌ای وجود دارد. البته دلایل زیادی وجود دارد که بيشتر ما می‌خواهیم تکنولوژی هرچه سریع‌تر فعال شود. آیا می‌دانستید که خطای انسانی علت بروز 81درصد از تصادفات است؟ بعضی بر این باورند که حذف انسان از جاده‌ها با این خودروها باعث پدید آمدن آینده‌ای امن‌تر خواهد شد. در این اینفوگرافی تکنولوژی خودروهای خودران را بررسی می‌کنیم و به کاربردهای بالقوه و نقاط ضعف استفاده از این تکنولوژی در جاده‌ها می‌پردازیم. فوربس گزارش می‌کند که بیش از ۱۷۰۰ شرکت قصد دارند که صنعت خودرو را با خودروهای خودران مختل کنند. خودروهای خودران می‌توانند تا ۵۰ دقیقه در روز زمان کاربران را آزاد کنند. آن‌ها به‌طور بالقوه می‌توانند نیاز به جای پارک را در ایالات متحده تا 7/5میلیارد مترمربع کاهش دهند.
خودروهای خودران چطور کار می‌کنند؟
خودروهای خودران از سیستم حمل و نقل هوشمند متصل (C-ITS) برای شناسایی محیط و رانندگی بدون نیروی انسانی استفاده می‌کنند.
سطح ۱
همکاری راننده
تکنولوژی خودرو بعضی وظایف نظیر راندن یا تنظیمات شتاب را بدون دخالت انسان به‌طور خودکار انجام می‌دهد اما هر چیز دیگری به‌طور کامل با کنترل انسان است.
سطح ۲
اتوماسیون نسبی
خودرو بعضی از اقدامات احتیاطی را خودکار انجام می‌دهد، نظیر کنترل گشت‌زدن پیشرفته، ماندن در مرکز خط سیر و اجتناب از تصادف اما لازم است که راننده در خودرو به حالت آماده‌باش باشد.
سطح ۳
اتوماسیون شرطی
خودرو خودش را با شرایط مشخص و دوره‌های زمانی مشخص می‌راند اما راننده باید آماده باشد که وقتی خودرو یادآوری کرد، کنترل را به دست بگیرد.
سطح ۴
اتوماسیون بالا
خودرو همواره بدون هیچ دخالتی از جانب انسان خودش را می‌راند. شاید راننده مجبور شود در هوا یا شرایط جغرافیایی خاص کنترل را به دست گیرد.
سطح ۵
اتوماسیون کامل
خودرو در هر شرایطی کاملا خودکار است. نیاز به راندن یا پدال ندارد و می‌تواند بدون راننده یا مسافر بین موقعیت‌های مکانی مشخص سفر کند.

نظر مصرف‌کنندگان
تنها ۱۳درصد از مردم گفتند که هرگز از خودروی خودران استفاده نمی‌کنند.
آبی- طرفدار ماشین‌های خودران هستم و نمی‌توانم بیش از این برای استفاده از آن منتظر بمانم.
خاکستری- چندان درباره ماشین‌های خودران مطمئن نیستم اما ایده آن جالب است.
قرمز- مخالف ماشین‌های خودران هستم و هرگز از آن‌ها استفاده نمی‌کنم.
آیا خودروهای خودران ایمن هستند؟
۵۴ درصد از رانندگان ایالات متحده از این‌که جاده را با ماشین‌های خودران تقسیم کنند، احساس امنیت کمتری می‌کنند.
۷۸درصد رانندگان ایالات متحده از سواری با ماشین‌های خودران می‌ترسند.
از آن‌جایی که ۸۱درصد از تصادفات رانندگی به سبب اشتباهات انسانی رخ می‌دهند، تکنولوژی هوش مصنوعی ممکن است بتواند این خطر را برطرف کند. کارشناسان معتقدند که تکنولوژی خودروهای خودران بیشتر از آن‌که ایمنی جاده‌ها را بدتر کند، باعث بهبود آن می‌شود.
به‌عنوان مثال حوادث رانندگی در حالت مستی وقتی ماشین خودش را می‌راند، مطمئنا کاهش پیدا خواهد کرد.
کاربردها
خودروهای خودران باعث می‌شود کسانی که در رانندگی ضعیف‌اند یا توانایی این کار را ندارند، بتوانند به‌طور ایمن از ماشین استفاده کنند.
بعضی مدیران این صنعت امیدوارند که شاید خودروهای خودران به بیمه ارزان‌تر منجر شوند.
نقاط ضعف
خودروهای خودران ممکن است ترافیک جاده‌ای را به‌طور چشمگیری افزایش دهند.
خودروهای خودران می‌توانند هدف هکرها و جرائم سایبری قرار بگیرند.
خودروهای خودران بسیاری از مشاغل را در بخش حمل‌ونقل از بین خواهند برد.

نظرات بینندگان