کد خبر: ۱۲۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۴ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
بهترين كتاب‌هايي كه بايد براي كودك‌تان بخوانيد
ز اهمیت قصه‌ها و کتاب قصه‌ها غافل نشوید. وقتی مخاطب این کتاب‌ها کودکان هستند دنیای کتاب و قصه اتفاقا جذاب‌تر هم می‌شود. این دنیا و تصاویرش، داستان‌ها و البته شخصیت‌هایش آن‌قدر دلنشین و زیبا هستند که نه فقط برای بچه‌ها که حتی برای بزرگ‌ترها هم جذابیت بی‌نظیری دارند.



یکی از ویژگی‌های بارز کتاب قصه برای بچه‌های امروز تصویرسازی فوق‌العاده براساس داستان و شخصیت‌هاست که اتفاقا دنیای قصه را برای کودکان خواستنی‌تر می‌کند. آن‌ها نه‌تنها با محتوای قصه که با تصاویر هم ارتباط قوی برقرار می‌کنند. این شخصیت‌ها چه بسا به دوستان خیالی‌شان تبدیل می‌شوند و به خلق احساسات جدید در بچه‌ها، درک بیشتر از دنیا و مسائل پیرامون آن،‌ همچنین مواجه و غلبه بر چالش‌های کودکانه‌شان کمک بسیاری می‌کنند. با این اوصاف در انتخاب کتاب قصه برای فرزندان خود دقت کنید. کتاب‌هایی را انتخاب کنید که مناسب رده سنی آن‌ها باشند. همه کتاب‌های قصه در حال حاضر با قید مناسب برای هر رده سنی مشخص شده‌اند و این مسئله انتخاب را برای شما آسان می‌کند. در این انتخاب به اتفاقات پیرامون فرزندتان، ترس‌ها، احساسات، خوشی‌ها و همه موارد این‌چنینی توجه کنید. درعین‌حال اجازه دهید بچه‌ها خودشان هم کتاب‌های مورد علاقه‌شان را انتخاب کنند و به تصمیم آن‌ها احترام بگذارید. این کتاب‌ها قدرت درک فرزندان‌تان را از زندگی بالاتر می‌برند و تخیل آن‌ها را تقویت و رویاهای شیرین می‌سازند. دنیای بچه‌ها را با کتاب‌ها شیرین‌تر کنید. کتاب‌ها می‌توانند بهترین رفقای فرزندان شما در زندگی باشند. رفقایی که حتی در بزرگسالی هم خاطرات‌شان با آن‌ها باقی می‌ماند.

مجموعه داستان‌های فرانکلین

رفقای شفیق کودکی!

در مقابل فرزندتان قصه روزهای زندگی ساده و دلنشین یک بچه لاک‌پشت وجود دارد که همراه خانواده و دوستانش چالش‌ها، خوشی‌ها، نگرانی‌ها و اتفاقات مناسب با بچه‌ها را تجربه می‌کند و درنهایت به نتایج دلخواه می‌رسد و از همه این مسائل نکته‌های بسیاری را یاد می‌گیرد.

البته مجموعه داستان فرانکلین در چندین نسخه جداگانه تعریف شده و در قالب موضوعات مختلفی تعریف می‌شود که هرکدام در یک کتاب ذکر شده. در این بین می‌توان به نمونه‌هایی مانند فرانکلین به مدرسه می‌رود، فرانکلین نامرتب است، فرانکلین در صحنه، پتوی فرانکلین و ... اشاره کرد.

داستان‌های فرانکلین با تصویرسازی و نقاشی‌های قوی و رنگی به زمینه‌ای بسیار شاد قطعا فرزندان شما را حسابی به خود جلب می‌کند. این داستان‌های تخیلی اگرچه در دنیای حیوانات اما با محتوای مسائل پیرامون کودکان پیش می‌رود. خلق مفاهیم عمیق در محتوایی ساده در قالب داستان‌هایی که حکایت از دغدغه‌ها و خوشی‌های روزمره کودکان دارد از ویژگی‌های بارز این مجموعه داستان است.

نام نویسنده: پالت بوژوا

تصویرگر: برندا کلارک

مترجم: شهره هاشمی

رده‌های سنی: سال‌های قبل از دبستان، سا‌ل‌های اول دبستان و سال‌های میانه دبستان

داستان‌های کهن ایرانی

رفقای شفیق کودکی!

برای فرزندان شما به‌خصوص در رده سنی نوجوانان داستا‌ن‌های ایرانی به‌خصوص اثر عالمان بزرگ ایرانی می‌توانند بهترین گزینه برای درک گذشته ایران باستان باشد. داستان‌های کهن ایرانی کاری از ناصر خسرو، یکی از شاعران و نویسندگان بزرگ فارسی زبان است که آثارش در جمع بهترین آثار کهن قرار می‌گیرد یکی از همین گزینه‌ هست. کتاب پیش رو با گردآوری زحمت‌الله رضایی برای رده سنی نوجوانان تعریف شده است.

نام نویسنده: ناصرخسرو قبادیانی

گردآوری: زحمت‌الله رضایی

رده سنی: نوجوان

طوطی و بقال

رفقای شفیق کودکی!

این کتاب همان داستان معروف طوطی و بقال ایرانی خودمان است که بارها و بارها در اشکال مختلف آن را شنیده و حتی دیده‌ایم. این قصه این‌بار در قالب کتابی مناسب برای رده سنی هفت تا 9سال درآمده است. این قصه درحقیقت برگرفته از تمثیلی با همین عنوان از دفتر اول مثنوی معنوی مولاناست. این کتاب حکایت بقالی است که طوطی خوش صحبتی را خریداری کرده و در دکان خود می‌گذارد تا برای او شیرین زبانی کند...

تصویرگری جالب توجه این کتاب در عین حال به جذابیت داستانی آن برای کودکان این رده سنی اضافه می‌کند.

نام نویسنده: محمدهادی محمدی

تصویرگر: امیر شعبانی‌پور

رده سنی: 7 تا 9 سال

صبح بخیر خرگوش کوچولو

رفقای شفیق کودکی!

باور کنید که قصه‌خوانی و استفاده از تصاویر جذاب کتاب قصه‌ها می‌تواند از همان بدو تولد برای کودکان جالب توجه باشد. صبح بخیر خرگوش کوچولو یکی از مجموعه داستان‌های خرگوش کوچولو است که در این کتاب به ماجرای بیدار شدن خرگوش کوچولو و بیرون آمدن از رختخوابش و بازی‌ها و ترفندهایی که مادرش به این منظور برای او ترتیب می‌دهد می‌پردازد. طبق معمول تصویر گری کتاب با ترکیبی از رنگ‌های شاد و هیجان انگیز ذوق کودکان را برای گوش دادن به قصه و حتی صرفا لذت بردن از رنگ‌ها و اشکال ترغیب می‌کند. از دیگر داستان‌های مرتبط به خرگوش کوچولو می‌توان به «شب‌بخیر خرگوش کوچولو» و «خواهری برای خرگوش کوچولو» اشاره کرد.

نام نویسنده: رترات سوزانه برنر

مترجم: مریم اخگری

تصویرگر: رترات سوزانه برنر

رده سنی: 0 تا 2 سال

بیا بیا تماشا، شناخت رنگ‌ها

رفقای شفیق کودکی!

برای رده سنی سه تا شش‌سال یکی از بهترین و مفرح‌ترین راه‌های آموزش مسائلی مانند رنگ‌ها و اشکال همین کتاب‌هایی هستند که به زبان کودکانه این مفاهیم را برای آن‌ها تعریف و قابل درک می‌کنند. بیا بیا تماشا، شناخت رنگ‌ها از مجموعه هشت جلدی شناخت مفاهیم است که از همه وسایل اطراف کودک بهره می‌گیرد و او را با دنیای بزرگ رنگ‌هایی که پیرامونش وجود دارد آشنا می‌کند. استفاده از اشعار کودکانه و تلفیقی از راه‌های مستقیم و غیرمستقیم برای شناسایی رنگ‌ها از ویژگی‌های بارز این کتاب است. ضمن این‌که همه چیز با بیانی ساده و درواقع کودکانه مطرح می‌شود تا ضمن لذت بردن از کتاب و محتوای جالب توجه آن یادگیری به بهترین شکل اتفاق بیفتد. اگر این مجموعه و آموزش این‌چنینی برایتان جالب توجه است، می‌توانید سراغ دیگر کتاب‌های آن از جمله شناخت شکل‌ها، شناخت اندازه‌ها، شناخت متضادها، شناخت و شمارش اعداد، شناخت حیوانات، شناخت آب‌وهوا، پدیده‌های طبیعی و شناخت وسایل نقلیه هم بروید.

نام نویسنده: نیکلا توکسورث

مترجم: طاهره شاه‌محمدی

رده سنی: سه تا شش‌سال

پریزادان درخت سیب

رفقای شفیق کودکی!

«پادشاهی بود که سه پسر داشت و سرزمینی که هیچ دختری در آن نمی‌رویید. سال‌های سال بود که هیچ دخترکی صبح سفید بهار، پابرهنه، روی علف‌های خیس ندویده بود.»

کتاب ماجرایی را از شهری روایت می‌کند که در آن هیچ دختری متولد نمی‌شود تا این‌که پادشاه سه سیب به پیرمردی می‌دهد تا آن‌ها را بکارد بلکه با کاشتن آن‌ها سه دختر به‌دنیا بیایند و پسران پادشاه بتوانند ازدواج کنند...

این قصه جذاب به نوعی نمایی از افسانه‌های ایران قدیم است که بدون شک می‌تواند در دنیای جدیدی که از همه مرسومات گذشته فاصله گرفته پلی زیبا برای یادآوری و حفظ داشته‌های ارزشمند قدیم بزند. پریزادان درخت سیب را برای کودکان هفت تا 9 سال و 10 تا 12 سال از دست ندهید.

نام نویسنده: سیدنوید سیدعلی‌اکبر

تصویرگر: حدیثه قربان

رده سنی: هفت تا 9 سال؛ 10 تا 12 سال

با زباله چه می‌کنیم؟


در روزهایی که بحران محیط‌زیستی نه‌تنها ایران که دنیا را فرا گرفته و زباله‌ها به معضلی جدی در سطح بین‌المللی تبدیل شده‌اند، چه بهتر که بچه‌ها به‌خصوص در عنفوان نوجوانی هرچه بیشتر با مسائلی مرتبط آشنا شوند بلکه بتوانند دنیای بهتری به لحاظ محیط‌زیستی برای آینده خودشان بسازند. کتاب با زباله چه کنیم با محتوایی در همین مورد پیشنهادها و راه‌های جالبی برای حفظ محیط‌زیست ارائه می‌دهد که قطعا می‌تواند برای استفاده بچه‌ها بسیار مفید باشد. حتی خواندن جمعی این کتاب و به‌کارگیری راهکارهای موجود در آن در قالب برنامه‌های دسته‌جمعی نه‌تنها حس همکاری و همیاری را در بچه‌ها تقویت می‌کند که به آن‌ها یاد می‌دهد چطور در برنامه‌های جمعی شریک شوند و به زندگی جمعی و محیط‌زیست خود احترام بگذارند و برای حفظ آن تلاش کنند.

نویسنده: سالی مورگان

مترجم: هایده منصوری

رده سنی: 10 تا 12 سال

شاه دسامبر کوچولو

رفقای شفیق کودکی!

شما با یک رمان داستانی بلند و جذاب برای نوجوانان روبه‌رو هستید. روایتی از دوستی یک شاه کوچک شکم خمره‌ای به نام «شاه دسامبر» با یک مرد کارمند. شاه دسامبر که عاشق پاستیل خرسی است در پشت یک قفسه کتاب در خانه مرد کارمند زندگی می‌کند. نکته جالب توجه این داستان این است که در سرزمین شاه دسامبر درست برخلاف کره‌خاکی که ما روی آن زندگی می‌کنیم آدم‌ها از بزرگی روزهای زندگی خود را شروع می‌کنند و هرچه زمان پیش می‌آید، کوچک و کوچک‌تر می‌شوند.

توصیف‌های بسیار زیبا از همه جزئیات در این داستان از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن محسوب می‌شود. بهتر است نوجوان‌ها این رمان بلند خواندنی را از دست ندهند.

نام نویسنده: اکسل هکه

مترجم: حسن ابراهیمی (الوند)

تصویرگر: میشائیل زووا

رده سنی: نوجوان، 13 سال به بالا، 10 تا 12 سال

سلام دنیا

رفقای شفیق کودکی!

بهتر است این تصور را پاک کنید که نوزادان نمی‌توانند سراغ کتاب بروند، چون حتی آن‌ها هم می‌توانند بنا بر قابلیت‌هایی که دارند از کتاب‌هایی بهره ببرند که متناسب با رده سنی‌شان طراحی می‌شود. در کتاب «سلام دنیا» تصویرهای سیاه و سفیدی وجود دارند که برای تقویت حس دیداری نوزادان طراحی شده‌اند. این طرح‌ها متشکل از تصاویری همچون گیاهان،‌جانوران و پدیده‌های طبیعی هستند. درواقع یکی از بهترین راه‌های تقویت حس دیداری نوزادان استفاده از رنگ‌های متضاد مانند سیاه و سفید یا تاریک و روشن در قالب طرح‌ها و خطوط است. کتاب سلام دنیا یک کتاب مقوایی است که البته در آن رنگ‌های قرمز، زرد و آبی هم استفاده شده. یعنی رنگ‌هایی که یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد از اولین‌هایی هستند که نوزادان می‌توانند آن‌ها را ببینند. با این اوصاف حتی نوزادان تازه متولد شده هم می‌توانند از این کتاب‌ها بهره ببرند. البته باید این نکته را بدانید که این تصویرها را باید با فاصله 20 تا 30 سانتی در مقابل چشم‌های نوزاد خود نگه دارید، ضمن این‌که بسیار مهم  است که درباره تصاویر با او صحبت کنید.

نویسنده: مینا یوسفی

رده سنی: صفر تا دوسال

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: