کد خبر: ۱۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین جهاددانشگاهی و پارک فناوری پردیس

تفاهم نامه همکاری های فناورانه بین پارک فناوری پردیس و جهاددانشگاهی امضاء شد.
انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین جهاددانشگاهی و پارک فناوری پردیس

از جمله موضوعات مطرح شده در این تفاهم نامه که با حضور مهدی صفاری نیا رییس پارک فناوری پردیس، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، دکتر پورعابدی رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان و برخی از معاونان و مدیران مراکز رشد و پارک های علم و فناوری، امروز( دوشنبه 17 اسفندماه) در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی امضا شد، می‌توان به «همکاری در راه‌اندازی فن بازارهای منطقه‌ای و تخصصی در سطح کشور با محوریت جهاددانشگاهی»، «همکاری در برگزاری نشست‌های تخصصی تبادل فناوری و تورهای فناوری»، «همکاری در توسعه خدمات فناوری»، «همکاری متقابل در حوزه اطلاع رسانی برنامه ها و فعالیت های دو مجموعه در جوامع هدف» و «همکاری در زمینه تبادل فناوری بین 8 کشور اسلامی عضو گروه D8 در قالب شبکه موسوم به D8-TTEN »اشاره کرد.

در این تفاهم نامه نماینده تام الاختیار پارک، معاون توسعه فناوری پارک و نماینده تام الاختیار جهاددانشگاهی، رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان است.همچنین مدت این تفاهم نامه دو سال است و در صورت پایان مدت اعتبار با توافق طرفین و شرایط روز قابل تمدید است.

پس از انعقاد این تفاهم نامه مهدی صفاری‌نیا رییس پارک فناوری پردیس درباره چگونگی عملکرد پارک‌های فناوری اظهار داشت: مجموعه پارک فناوری پردیس تنها پارک فناوری است که زیرنظر مجموعه معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری قرار دارد و به جز فعالیت‌هایی که در سایر پارک‌های فناوری کشور انجام می‌شود طرح‌هایی در سطح ملی و بین‌المللی نیز به عنوان بازوی توسعه‌ای معاونت علمی و فناوری انجام می‌شود.


امضای تفاهم نامه بین پارک علم و فناوری پردیس با جهاد دانشگاهی
وی افزود: پارک فناوری در حوزه فن بازار فعالیت خود را در سال 1381 با طرح موضوع فن بازار در سطح کشور شروع کرده و از سال 83 فعالیت فن بازار در زیرمجموعه پارک شروع شده است. همانطور که از متن تفاهمنامه نیز پیدا است موضوعیت فن بازار به تبادل فن‌آوری بازمی‌گردد.

رییس پارک فناوری پردیس درباره رویکرد "فن بازار" گفت: رویکرد "فن بازار" اتصال طرف‌های عرضه و تقاضا به یکدیگر است و خلاء کشور در این موضوع این است که ما طرف تقاضا را نتوانستیم چنان که باید باشد فعال کنیم.

صفاری‌نیا به برنامه‌های حوزه فن‌بازار پرداخت و گفت: اصلی‌ترین برنامه این حوزه بانک اطلاعاتی است و اطلاعات تمامی محصولات و دانش فنی شرکت‌های دانش‌بنیان تایید صلاحیت شده کشور که بیش از 2200 شرکت است در بانک اطلاعاتی فن بازار وجود دارد.

وی تصریح کرد: فن بازار هم‌پای دیگر مجموعه‌های تایید صلاحیت‌شده شرکت‌های دانش‌بنیان و معاونت علمی، وظیفه اطلاع‌رسانی محصولات دانش بنیان کشور را بر عهده دارد.

صفاری‌نیا در ادامه افزود: یکی از کارهای دیگر فن بازار با همکاری شرکت فرا‌بورس، فستیوال‌های عرضه اختراعات به صنایع است و دیگر کار فن بازار که از امسال آغاز شده تدوین فرصت‌های سرمایه‌گذاری هایتک برای سرمایه‌گذاران است.

وی از حضور شعب فن بازار در 14 استان کشور خبر داد و گفت: شعب فن بازار تا پایان سال 95 به بیش از 20 استان توسعه خواهد یافت و تا پایان سال 96 کل استان‌ها را در بر خواهد گرفت.

صفاریان در ادامه این مراسم اظهار داشت: فن بازار در حال حاضر 50 کارگزار دارد که این کارگزاران در حوزه‌های تخصصی فعالیت دارند. 40 نفر از آنها در حوزه بازیابی محصولات کار می‌کنند. پنج نفر در زمینه انتقال تکنولوژی به کشور عمل می‌کنند و چهار نفر در حوزه رویدادها کار می‌کنند.

وی به عملکرد مالی مجموعه فن بازار اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از 30 میلیارد تومان فروش محصولات دانش‌بنیان را داشته‌ایم.


امضای تفاهم نامه بین پارک علم و فناوری پردیس با جهاد دانشگاهی
دکتر طیبی رییس جهاددانشگاهی نیز در این نشست با اشاره به این که برای شکل گیری اقتصاد دانش بنیان نیازمند تولید فناوری جدید هستیم، گفت: مبنای اقتصاد دانش بنیان، فناوری‌های جدید است که باهم رقابت می‌کنند.

وی در ادامه افزود: علی رغم مشکلاتی که ما در زمینه حمایت از تولید ملی و تحقق اقتصاد دانش بنیان داریم امیدواریم که با عقلانیت موجود این بحث و مشکلات رفع شود و تولید ملی متکی بر علم و فناوری خودمان و اقتصاد دانش بنیان را داشته باشیم.

رییس جهاددانشگاهی تصریح کرد: مبنای اقتصاد دانش بنیان، فناوری های جدید است که می تواند با هم رقابت کنند و صنایع هم برای حفظ رقابت پذیری خود نیاز به فناوری‌های جدید دارند. در نتیجه لزوم ایجاد فناوری جدید کاملا ضروری است، اما باید توجه داشت که تولید فناوری برای بسیاری مجموعه‌های اقتصادی مقدور نیست و بهتر است به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دانش بنیان واگذار شود و بعد از آنها خریداری شود.

دکتر طیبی با اشاره به اهداف تأسیس جهاددانشگاهی، تصریح کرد: جهاددانشگاهی از سال1359 با سه هدف توسعه فرهنگی، توسعه علمی و فناوری و ارایه آموزش‌های تخصصی ایجاد شده و کارهای خوبی هم دراین حوزه‌ها انجام داده است.

وی در ادامه با بیان این که گستره جغرافیایی فعالیت های جهاددانشگاهی سراسر کشور است، افزود: در حال حاضر جهاددانشگاهی دارای دو پارک علم و فناوری و 19 مرکز رشد در سراسر کشور است و تمام تلاش ما این است که جوانان و نخبگان که دارای استعداد هستند به داخل این مجموعه ها بیایند و استعدادهای خود را به منصه ظهور برسانند و از تجربه جهاددانشگاهی استفاده کنند.


امضای تفاهم نامه بین پارک علم و فناوری پردیس با جهاد دانشگاهی
رییس جهاددانشگاهی در پایان سخنان خود اظهار کرد: در زمینه ایجاد فن بازار می توانیم کمک خوبی با پارک فناوری پردیس داشته باشیم و حمایت‌های لازم را انجام دهیم. ارتباط خوبی هم بین پارک و جهاددانشگاهی وجود دارد. حتی در جهاددانشگاهی یک معاونت مخصوص این کار وجود دارد.

معاون جهاددانشگاهی و رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان نیز در نشست انعقاد تفاهم نامه همکاری بین جهاددانشگاهی و پارک فناوری پردیس، گفت: در سال های اخیر تولید علم و دانش در کشور شتاب فراوانی پیدا کرده است و توانسته جایگاه ویژه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران در بین سایر کشورها منطقه و دنیا ایجاد کند، اما علی رغم توسعه کمی که در افزایش دانش صورت گرفته، نتوانستیم بهره لازم را در ایجاد ارزش از این دانش برای توسعه اقتصادی خودمان و حرکت از اقتصاد مبتنی بر منبع به یک اقتصاد دانش بنیان استفاده لازم را ببریم.

وی افزود: امروزه یکی از روش ها و فرایندها که برای تبدیل علم و دانش به تجاری سازی و بهره برداری و ایجاد کسب و کارهای دانش بینان دیده شده بحث شرکت های دانش بنیان است که یکی از مسایل و مشکلات آن ها داشتن یک بازار کار مطمئن و یک ظرفیت مناسب در اقتصاد ما برای پذیرش این فناوری و نوآوری‌هایی است که در شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد می‌شود.

معاون جهاددانشگاهی ادامه داد: اگر بخواهیم به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنیم و از تولید علم به تجاری‌سازی و ایجاد کسب و کار های دانش بنیان برسیم، باید از مهندسی پژوهشی به صورت بهینه و هدفمند استفاده کنیم.

رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان با اشاره به ایجاد فن بازار منطقه ای در برخی استانها، تصریح کرد: جهاددانشگاهی با ظرفیتی که دارد می‌تواند مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان را با ایجاد فن‌بازار حل کند و از طرفی محصولات را به دست صنایع رسانده و از سوی دیگر نیازهای صنایع را به شرکت‌های دانش‌بنیان برساند.

وی در پایان گفت: امیدواریم فن‌بازارهایی که با این ماهیت شکل می‌گیرند، اثربخش و مفید باشند.
نظرات بینندگان