تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قلم نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: " ایران سامانه "
علیرضا پورحسنی کارشناس بازار خودرو درباره روند افزایش قیمت برخی از مدلهای خودرو با وجود افت قیمت دلار در بازار گفت: این موضوع بیشتر به نحوه توزیع خودروها بر میگردد ضمن آنکه افزایش قیمت محصولاتی نظیر پراید که تولید نمیشود طبیعی است زیرا تولید این محصول مدتهاست که متوقف شده است. پورحسنی با بیان اینکه پراید همیشه مشتری خود را داشته، تصریح کرد: پس از توقف تولید این محصول پراید از ۱۰۲ میلیون تومان به ۱۰۵ میلیون تومان و پس از آن به ۱۱۰ و ۱۱۸ میلیون تومان رسید.
افزایش قیمت خودرو یکشبه نبوداین کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه رکود در بازار خودرو حاکم است، افزود: این افزایش قیمتها یک شبه نبوده و ممکن است برخی از سایتها لیستهای قیمتگذاری خود را در یک هفته یا ده روز گذشته اصلاح نکرده باشند و امروز اصلاح کردهاند.
پورحسنی خاطرنشان کرد: در بازار این روزها دو گزینه بسیار مهم است یکی اخبار مربوط به نهایی شدن برجام در وین که میتواند تاثیر بسزایی در نرخگذاریها داشته باشد و موضوع دوم هم اخباری است که طی روزهای آینده ممکن است از سوی رییسجمهور جدید در خصوص صنعت و آینده اقتصاد کشور منتشر شود، هر چند دولت جدید کار رسمی خود را آغاز نکرده است، اما اثر روانی حضور مردم در انتخابات یک متغیر مثبت در فضای کسب و کار خواهد بود. این کارشناس بازار خودرو در مورد افزایش تولید خودروسازیها نیز گفت: مسلما این قضیه میتواند در بازار تاثیرگذار باشد، در مجموع آنچه این روزها در بازار خودرو شاهد آن هستیم رکود بسیار شدیدی است که از پیش از عید هم در این بازار وجود داشته است.
رکود در بازار خودرو ادامه دارداو ادامه داد: از شب عید تا فروردین و اردیبهشت رکود فصلی بود که هر ساله نیز وجود دارد، اما به جز این مورد سه عامل بلاتکلیفی موضوع برجام و انتخابات ریاستجمهوری و ادامهدار شدن کرونا و لغو سفرها باعث شد تا این رکود ادامهدار شود. پورحسنی افزود: یکی از تحریمهای مهم کشور ما تحریم صنعت خودروسازی بود که اگر برداشته شود تمامی شرکتهایی که در دو سه سال اخیر عقب نشسته بودند و نتوانستند با ایران معاملاتی داشته باشند از جمله شرکت رنو و پژو مجددا فعالیتهای خود را از سر میگیرند. او افزود: خط تولید رنو در شرکت پارس خودرو مدلهای (ساندرو و ال۹۰) را دارد، اما مشکل اصلیاش واردات قطعات است که در صورت لغو تحریمها به راحتی میتواند قطعات را وارد کند و ادامه تولید دهد و پژو هم همین طور.
این فعال حوزه خودرو تصریح کرد: همچنین شرکت بهمن خودرو که واردکننده قطعات مزدا و مونتاژکننده این خودرو است یا سایر شرکتهای چینی در ایران همه در انتظار لغو تحریمها هستند. پورحسنی گفت: مردم در حال حاضر دست نگه داشتهاند و ترس این را دارند که اگر خریدی یا سرمایهگذاری انجام دهند با لغو تحریمها متضرر شوند و قیمتهایی که به صورت حبابی رشد داشته یک شبه بترکد. البته در مورد کاهش قیمت خودرو نمیتوان برای چند ماه پیش رو انتظاری داشت زیرا یا دولت باید سیاستهای تعرفهای خود را تغییر دهد یا روشهای خرید و فروش یا واردات خودرو را آزاد کند.
تنها افزایش نرخ ارز تاثیرگذار نبوداین کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه تنها افزایش نرخ ارز در رشد قیمتها تاثیرگذار نبود و عدم تولید خودرو نیز تاثیر بسزایی داشت، ادامه داد: قیمت ساندرو در محدوده ۵۰ میلیون تومان بود، اما امروز به بیش از ۴۰۰ میلیون تومان رسیده یا خودروی ال- ۹۰ که ۴۰ میلیون تومان بود امروز به بیش از ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است و با موفقیت در مذاکرات برجام قیمت بسیاری از خودروها افت خواهد کرد. پورحسنی همچنین به قیمت برخی از خودروها در بازار اشاره کرد و گفت: سمند ال ایکس در بازار در محدوده ۱۹۸ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۱۹۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۲۱۰ میلیون تومان، رانا ال ایکس ۲۰۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتومات ۳۸۵ میلیون تومان، ۲۰۷ دندهای ۲۹۵ میلیون تومان، سایپا ۱۱۱ در محدوده ۱۳۱ میلیون تومان، سایپا ۱۳۱ حدود ۱۱۸ میلیون تومان و ساینا ۱۴۷ میلیون تومان و تیبا ۱۲۹.۵ میلیون تومان و کوئیک معمولی ۱۵۳ میلیون تومان در بازار معامله میشود.