تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قلم نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: " ایران سامانه "
وی در ادامه افزود: قیمت کالاها متاثر از ارز
نیست و قیمت ارز نیز مانند سایر کالاها متاثر از سیاست پولی بالا و پایین
میرود و در این بین، اما بالا و پایین رفتن نرخ ارز سریعتر از بقیه کالا
صورت میگیرد چراکه سیالیت آن بیشتر است و در نتیجه نوسانات آن نیز بیشتر
است و این تصور که ارز به قیمت ۱۰ یا ۱۲ هزار تومان برسد اشتباه است چراکه
کاهش نرخ ارز تحت تاثیر سیاستهای پولی است.
این کارشناس بازار
خودرو درخصوص آینده قیمتها در بازار خودرو طی سال جاری افزود: کل بازارها
در سال ۱۴۰۰ ترکیبی از رکود و تورم را تجربه میکنند چراکه در سالهای
گذشته هیچگونه اصلاحاتی در هیچ حوزه اقتصادی صورت نگرفته است؛ خصوصا صنعت
خودروسازی که تولید خودرو در آن با زیان همراه خواهد بود و هر دولتی اصلاح
صنایع را به گردن دولت بعدی انداخته است.
از طرف دیگر مردم نیز قدرت خرید ندارند و در سال ۱۴۰۰ ما ترکیب دوگانه
رکود و تورم خوهیم داشت و همچنین انتشار اخباری مبنی بر بازگشت آمریکا به
برجام نیز به وقوع این رکود سرعت میبخشد. با این وجود درکوتاه مدت، اما
قطعا شاهد کاهش قیمتها در بازار خودرو خواهیم بود، اما برای پایین ماندن
قیمتها سیاستهای پولی تعیین کننده است.
زاوه در ادامه در خصوص
دلیل افزایش قیمتها در بازار خودرو در ایام نوروز افزود: قیمتی که در ایام
عید اعلام میشده است مبنا قرار نمیگیرد چرا که این قیمتها بیشتر به
دلیل فضاسازی بازار اعلام شده و کمتر کسی در این ایام معاملهای انجام داده
است و در نتیجه نمیتوانیم بگوییم سطح عمومی قیمتها بالا رفته است و از
طرف دیگر تا قبل از عید برداشت بر این بود که به دلیل کرونا سفر ممنوع است،
اما این اتفاق نیفتاد و در نتیجه فروشندگان با حس نیاز خریداران به خرید
خودرو قیمتها را بالاتر از سطح بازار اعلام کردند؛ به طور کلی، اما
معاملهای صورت نگرفته است که بتوان گفت بازار متورم بوده است.
وی
در ادامه افزود: به عبارتی در این مدت سطح پیشنهادی قیمتها بالا بوده است،
اما معاملهای با آن قیمتها صورت نگرفته است؛ همان طور که قیمت خودرو
شاهین در این ایام یک میلیارد تومان اعلام شد، ولی کسی این خودرو را به این
قیمت نخرید و در نتیجه این موضوع که این خودرو با این قیمت هدف معاملهای
قرار نگرفته است میتوان گفت که این قیمتها فرض خودروسازان است و قیمت
واقعی خودرو نیست.
این کارشناس بازار خودرو درخصوص وضعیت عرضه و
تولید خودرو در سال جاری افزود: وضعیت تولید نیز به سیاستهای کلان تولیدی
بازمیگردد و به واسطه اینکه شرکتهای خودروسازی دچار بحرانهای شدید بدهی
هستند و قیمت تمام شده آنها به هزاران دلیل از جمله آنکه مدیریت آنها
بسیار ناصحیح است بالاتر از بهای فروششان است عملا به ماشین تولید تورم در
کشور تبدیل شده اند.
وی گفت: فروش زیر بهای تمام شده و عدم اصلاح ساختار دو بحران عمده صنعت خودروسازی است و باید برای حل آن تدبیر کرد.