تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قلم نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: " ایران سامانه "
علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران در این باره گفت: «به نظر دولت، موضوع از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و مسئولیت هر گونه تصمیم درباره برجام و برنامه های هسته ای براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی فراقوه ای بوده است هیچ نهاد و قوه ای به تنهایی نمی تواند خارج ازاین چارچوب اقدام کند و به نظر می رسد مجلس هم نمی تواند دراین موضوعات وارد شود و قطعا شورای نگهبان در مورد این طرح به این موارد توجه خواهد کرد و به محدودیتهای قانونی، ملاحظات و مصلحت های ملی توجه خواهد شد.»
در همین رابطه حشمتالله فلاحتپیشه، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و تحلیلگر سیاسی گفت: من به عنوان کسی صحبت می کنم که در دو دوره ریاست جمهوری آقای روحانی به ایشان رأی ندادم، یک دوره به رغم اینکه ما دو بار با هم صحبت کرده بودیم (یکبار تلفنی و یکبار حضوری)، اما بنده به ایشان رأی ندادم؛ دوره دوم هم باز به ایشان رأی ندادم چون معتقد بوده و هستم که دولت ایشان ضعف کارآمدی دارد.
وی ادامه داد: من چون سابقه نمایندگی مجلس دارم پس بر این اساس صحبت می کنم؛ واقعیت این است که بنده پشت این طرح مجلس یک روح جناحی می بینم نه روح ملی! و این خطرناک است.
این تحلیلگر سیاسی تصریح کرد: حتی اگر کسانی با ادعای روح ملی بخواهند این موضوع را تفسیر کنند مثلا فکر کنند که این طرح توان چانه زنی کشور را افزایش می دهد این تحلیل ها، تحلیل های کهنه ای است که هم اکنون پاسخ نمی دهد چون جمهوری اسلامی ایران کشوری است که مهمترین فشار برای میز مذاکره اش، گزینه نظامی احتمالی بود که ایرانیان با افتخار این گزینه را به آمریکا تحمیل کردند و از روی میز برداشتند، یعنی ایرانی ها این گزینه را از روی میز برداشتند، سقوط پهباد امریکایی و بعد هم حمله به پایگاه امریکایی ها نشان داد که ایرانی ها در این زمینه توانا و مؤثر عمل کردند، لذا نباید ترسی داشت که ایرانیان از موضع ضعف پای میز مذاکره بنشینند.
فلاحتپیشه با بیان اینکه برخی ترور شهید فخری زاده را بهانه ای قرار می دهند که این نشانه موضع ضعف است، افزود: من معتقدم آن چیزی که در برجام و در مقابل دیپلماسی عمومی است، یک رژیم منع اشاعه بوده که ایرانیان پای این رژیم منع اشاعه مبتنی بر صلح ایستادند و هزینه آن را دادند و الان دنیا در حال محکوم کردن رژیم صهیونیستی و مثلث پمپئو، بن سلمان و نتانیاهو است و اتفاقا در این زمینه باید کار کرد.
وی با اشاره به طرح ارائه شده در مجلس مبنی بر اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران، خاطرنشان کرد: الزام دولت برای پایان دادن و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی به معنای احیای PMD یا ابعاد نظامی احتمالی در پرونده هسته ای ایران است، چون می دانید تنها بهانه ای که با آن در نهایت دشمنان ایران موفق شدند پرونده ایران را زیر فصل هفتم منشور ببرند و در آنجا طبق ماده ۴۱، ۱۶ بند تحریمی را در ۶ قطع نامه علیه ایران آوردند و در آستانه ورود به ماده ۴۲ یعنی تنبیه و جنگ بودند، PMD یا ابعاد نظامی احتمالی بود، یعنی این ادعا را مطرح می کردند که ایران برنامه ابعاد نظامی احتمالی دارد لذا پرونده آن را ذیل فصل هفتم بردند؛ کاری که ایرانی ها روی آن پافشاری کردند و نتیجه بخش بود بستن PMD یا ابعاد نظامی احتمالی بود.
این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: رژیم صهیونیستی چند ماهی است که به ویژه با پیروزی بایدن تلاش های ضد ایران دارد و آن را بیشتر کرده است و حتما در فردای رفتن پروتکل الحاقی و پایان دادن به اجرای داوطلب پروتکل الحاقی این ادعا را مطرح می کنند که ایران مجددا وارد ابعاد نظامی شده است لذا این دو مسیری که رو به رو وجود دارد را علیه منافع ایران مدیریت می کنند.
وی گفت: یک مسیر به سمت وین و برجام است که به نظر من این مسیر بسته خواهد شد یا به جایی می رسد که فرصت و زمان ایران را خواهد کشت، یک مسیر هم به سمت نیویورک و قطع نامه های ضد ایرانی است و این مسیر احیا خواهد شد و دولت بایدن که اکنون تلاش می کند دیپلماسی احیا شود به قانون توطئه ای کشیده می شود که هدف آن صدور قطعنامه هایی تازه علیه ایران و بردن ایران زیر فصل هفتم است.
فلاحتپیشه با تاکید براینکه این کار، کاری است که سالها تحمل تحریم توسط ایرانی ها را با آینده ای همراه با نا امیدی مواجه می کند، افزود: یک واقعیت دیگری هم وجود دارد؛ اینکه دوستان در مجلس بارها گفته اند مشکل ضعف مدیریت است، بنده هم این را قبول دارم و به همین دلیل به آقای روحانی رأی ندادم، قطعا مشکل ضعف مدیریت در داخل است و ۸۰ درصد مشکلات ناشی از مسائل غیر تحریمی است و بنده این را قبول دارم چون عملا یک پنجم بودجه کشور به نفت وابسته است، پس چرا در زمینه اقتصادی مجلس در دو حوزه نظارت و قانون گذاری کمکی به رفع مشکلات اقتصادی نمی کند؟
وی تصریح کرد: متاسفانه در طول تاریخ چند دهه اخیر برخی از مسؤلان کشور ناکارآمدی های اقتصادی داخلی را ذیل شعارهای تند سیاست خارجی پنهان کرده اند و الان به نظر من آن اتفاقی که در زمان اوباما شکل گرفت دوباره شکل می گیرد. زمان اوباما بنده همیشه عرض کردم که شخص اوباما و دولت او متفاوت از دولتها و رؤسای جمهور قبلی آمریکا بود، فرصت سوزی در زمان اوباما زیاد انجام شد، بزرگترین تنش دیپلمات های ایرانی اول در داخل و بعد در میز مذاکره در خارج بود و حالا هم چنین شرایطی در حال طراحی است.
این تحلیلگر سیاسی همچنین اظهار کرد: من معتقدم در دوره اول اوباما اگر برجام بسته می شد شخص ترامپ به هیچ وجه نمی توانست برجام را از بین ببرد چون برجام بعد از چند سال ریشه دوانده بود ولی به حدی فرصت سوزی شد که در سال آخر اوباما این کار صورت گرفت و ما می بینیم که آقای احمدی نژاد بعد از اینکه سیاست خارجی را یک هرم وارونه دید، یعنی ابتدا شعارهای تندی را مطرح کرد که هیچ کس وارد فضای مذاکراتی علیه ایران نشد و تمام تلاش دیپلمات های کشور برای رفع بهانه ها و ادعاهای مطرح شده صرف شد اما در سال آخر آقای احمدی نژاد به یک باره چندین نامه به آقای اوباما نوشت که او هم به هیچکدام از این نامه ها پاسخ نداد، لذا من معتقدم یک روح جناح گرایانه را در اینجا هست نه یک روح ملی!
فلاحتپیشه با بیان اینکه این روح جناحی به این فکر می کند که برجام یک امتیاز است و می خواهد که این امتیاز به دولت کنونی نرسد(دولتی که من به آن رأی ندادم)، گفت: با این حال من هم معتقدم و خود دوستان مجلس هم می دانند اثر این طرح در تصمیم گیری کشور اثر محدودی است چون پرونده هسته ای جزء مقوله های کلان سیاست خارجی است و این مقوله ها در شورای عالی امنیت ملی تعیین تکلیف می شوند، اما اثر این طرح در حوزه دیپلماسی عمومی برای کشور ویرانگر است، یعنی بهانه ای دست دشمنان ایران می آید.
وی تاکید کرد: کسانی مثل نتانیاهو که بیشترین نقش را برای آشوب سازی ایفا کردند از هرگونه طرحی که من معتقدم خیلی از نماینده های مجلس هم با خلوص نیت فکر می کنند که به تحریم ها پایان دادن است و سعی در حل مشکلات دارند از آن بهره خواهند برد، بنابراین من در مقام نقد عرض می کنم که مشکلات مردم اینگونه حل نمی شود و فقط فضای منفی علیه ایران شکل خواهد گرفت.