تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قلم نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: " ایران سامانه "
دبیر
انجمن خودروسازان به سابقه عرضه خودرو پراید به بازار هم اشاره کرد و گفت:
در دو ماه گذشته فروش اینترنتی محصولات خانواده پراید توسط سایپا انجام
شده و در آخرین عرضه، فروش نقدی و اعتباری پراید ۱۳۱ به مدت ۱۰ شبانهروز
روی سایت اینترنتی سایپا فعال بود؛ بنابراین بحث «عرضه کم» از سوی خودروساز
و تاثیرپذیری قیمت این خودرو از این مساله و افزایشی شدن آن نمیتواند
منطقی باشد.
همچنین احمد نعمت بخش در پاسخ به این سوال که افزایش
قیمت تنها در محصولات خانواده پراید اتفاق نیفتاده و شاهد هستیم که قیمت
سایر محصولات زیر ۱۰۰ میلیون تومانی سایپا و نیز ایران خودرو افزایشی
شدهاند میگوید: دلیل این مساله را باید در بازگشت دلالها به بازار خودرو
جست و جو کرد. این مقام صنفی تنها مسیری را که میتواند سد راه دلالی و
واسطه گری در بازار شود، فروش محصولات خودروسازان در حاشیه بازار عنوان
میکند.
وی ادامه میدهد که سرکوب قیمتی و در کنار آن ایجاد مانع
برای حضور دلالان در طرحهای فروش خودروسازان دو مسیری است که از سوی سیاست
گذار کلان خودرو به منظور رساندن خودرو با قیمت مناسب به دست مصرفکننده
واقعی دنبال میشود.
نعمت بخش با اشاره به اینکه این دو مسیر
نتوانسته منویات مدیریت ارشد وزارت صمت را محقق کند ادامه میدهد که در این
میان تنها اتفاقی که افتاده این است که شرکتهای خودروساز با ضرر محصولات
خود را به فروش میرسانند و از طرف دیگر مصرفکننده واقعی به دلیل کوتاه
ماندن دستش از طرحهای فروش خودروسازان مجبور است به بازار ورود کند و
محصول مورد نیاز خود را گرانتر از قیمت کارخانه خریداری کند.
رئیس
انجمن خودروسازان تاکید میکند که برنده سیاستهای تکلیفی تنها دلالان و
واسطه گرانی هستند که با پیدا کردن راهکارهایی، محدودیتهای اعمال شده در
طرحهای فروش خودروسازان را دور میزنند و از این طریق سودی که باید در
اختیار خودروساز قرار گیرد را تصاحب میکنند.