تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قلم نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: " ایران سامانه "
یکی از اعضای شورای رقابت در مصاحبهای گفته است: برای افزایش قیمت خودرو منتظر اعلام تورم بخشی از سوی بانک مرکزی هستیم. زیرا فرمول قیمتگذاری خودرو ترکیبی از تورم بخشی و متغیرهای دیگر است که در پایان شهریور ماه اعلام میشود.
با توجه به صحبتهای ارض اقدس، عضو شورای
رقابت با وجود افزایش تورم در کشور و بالا بودن نرخ دلار برای خرید قطعات
خودرویی افزایش قیمت خودرو را در پاییز سال جاری احتمالا خواهیم داشت.
عرضه
خودرو در بورس کالا چند ماهی است مطرح شده و هنوز به مرحله اجرایی نرسیده
است. کارشناسان بازار سهام معتقدند اگر خودرو در بورس کالا عرضه شود
قیمتگذاری دستوری که هیچ تناسبی با تورم و بهای تمام شده خودرو ندارد از
بین میرود و عرضه و تقاضا تعیین کننده اصلی قیمتها میشوند.
در
زمانی که ایران خودرو و سایپا مکررا طرح فروش فوقالعاده خودرو را اجرایی
میکنند قیمت فروش درب کارخانه با نرخ بازار در این طرحها فاصله بین زمین و
آسمان است و این تفاوت قیمت را سهامدار خودرویی باید از زیان انباشتهای
که این کارخانه متحمل شده است را بپردازد و با صف فروش و عرضه مدام در
بازار مواجه باشد.
اما حالا اگر خودرو در بورس کالا عرضه شود تا چه حد قیمتگذاری دستوری کم میشود و نمادهای خودرویی چه تغییری میکنند؟
میثم مسلمان زاده، کارشناس بازار سرمایه
درباره روند فعلی بازار میگوید: در حال حاضر بازار به صورت آهسته در یک
بازه میان مدت تحرکات صعودی خود را خواهد داشت و در این مدت گروهها و
نمادهایی که از رشد و روند کلی بازار دور ماندهاند ظرفیت رشد در بازار را
خواهند داشت.
مسلمان زاده درباره بازار خودرو و قیمتهای فعلی گفت:
قیمت دلار و نرخ محصولات در بورس کالا تعیین کننده اتفاقات اصلی در بازار
هستند. به عنوان مثال زمانی که کارخانجات سیمانی ملزم شدند تا سیمان را در
بورس کالا عرضه کنند، از رانت این محصول جلوگیری شد و از جهتی دیگر، عرضه
محصول در بورس کالا باعث میشود تا قیمت در بازار به تعادل برسد و بر مبنای
عرضه و تقاضا باشد. پس در نتیجه تقاضای سفته بازانه و دلالی به حداقل
میرسد.
وی در این باره تشریح کرد: اگر نرخ فروش محصول با نرخ
تورم در کشور تطابقی نداشته باشد این موضوع باعث ایجاد زیان میشود. در
واقع افزایش نرخهای خودروهای تولیدی در داخل کشور متناسب با بهای تمام
شده این محصول نیست و این کارخانهها هر ساله با زیان گستردهای مواجه
میشوند.
این کارشناس بازار در بخش دیگری تاکید کرد: تا زمانی که
قیمتها آزادسازی نشوند و کارخانههای خودرویی به حاشیه سود مناسبی دست
پیدا نکنند روند بازار خودرو در کشور به همین صورت خواهد بود. همچنین در
وهله دوم نیز باید در بهای تمام شده و هزینههای مالی شرکتهای خودرویی
اصلاحاتی انجام شود.
مسلمان زاده افزود: حتی اگر قراری برای عرضه
خودرو در بورس کالا وجود ندارد باید نسبت به آزادسازی قیمت خودرو توجه
بیشتری را داشته باشند و به سرعت این کار را انجام دهند. زیرا نبود نقدینگی
در شرکتهای خودرویی به واسطه افزایش تورم و هزینههای مالی، دلایل
زیانده بودن این شرکتها در مقطع فعلی است و اگر این اصلاحات انجام بگیرد
بازار خودرو و نمادهای خودرویی در بازار سهام از رشد خوبی برخوردار خواهند
شد.