تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قلم نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: " ایران سامانه "
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به رونق خرید و فروش خودروهای
چینی در بازار، گفت: خودروهای چینی که به تازگی در بازار به فروش میرسند
به صورت CKD وارد و داخل کشور تولید میشود و به هیچ عنوان خودرویی به صورت
CBU وارد کشور نمیشود.
او بیان کرد: ۲۰ درصد خودروهایی که در
داخل کشور به فروش میرود ساخت داخل است و تمام قطعات آنها از چین وارد
میشود. به دلیل شفاف بودن فضای واردات خودرو، هیچ گونه واردات انحصاری و
قاچاقی انجام نمیشود.
او ادامه داد: در
نتیجه ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست؛ بنابراین در حالت معمولی یعنی
در صورتیکه شرایط کشور ما نیز مانند دیگر کشورهای دنیا باشد، واردات خودرو
به کشور ما نیز میتواند مثبت و مفید باشد. اما نکته آنجاست که به خصوص در
سالهای اخیر، شرایط کشور ما با دیگر نقاط دنیا متفاوت است؛ بنابراین اگر
واردات خودرو به کشور ما تحت شرایطی که به برخی از آنها در ادامه اشاره
میگردد صورت نگیرد نه تنها مفید نخواهد بود که آسیبهای جبران ناپذیری را
ممکن است موجب شود.
این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: در ابتدا باید
توجه داشت در صورتی که قرار است واردات خودرو صورت بگیرد، این کار باید طی
یک برنامه ریزی طولانی مدت و اطلاع قبلی خودروساز صورت بگیرد، بدین معنی
که به عنوان مثال یک مدت ده ساله به خودروساز بدهیم و او را مطلع کنیم که
ده سال دیگر واردات خودرو به کشور تحت یک برنامه مشخص صورت خواهد گرفت.
قاسمیان
ادامه داد: در اینجا خودروساز باید مطلع باشد که قرار است با چه کلاس
خودرویی رقابت کند؟ آیا خودروهای دست دوم نیز شامل واردات میشوند یا فقط
خودروهای نو قرار است وارد شود؟ یا مثلا وضعیت گمرکی چه خواهد بود؟ آیا
قرار است مالیات گمرکی صفر شود یا صرفا درصد آن کم شود؟ اگر قرار است کم
شود چند درصد قرار است کم شود؟ یا بعنوان مثال قرار است با چه شیبی طی چند
سال بعد به صفر درصد برسد. به هر حال وضع مالیات گمرکی در همه جای دنیا یک
راهکار پذیرفته شده برای رونق تولید داخل و اشتغالزایی است.
این
کارشناس صنعت خودرو گفت: موضوع دیگری که باید مد نظر قرار گیرد این است که
اگر دولت میخواهد واردات خودرو از یک کشور خارجی را آزاد کند، آیا این
توانمندی را نیز دارد که ارتباط خودروساز را با قطعه سازان، موسسات آزمون و
مجموعههای علمی و تحقیقاتی همان کشور آزاد کند؟
این کارشناس صنعت
خودرو ادامه داد: اینکه ما به خودروساز مهلت بدهیم که طی یک بازه چندساله
کارشناسی شده، خود را به سطح کیفی یک سری خودروهای هدف وارداتی برساند در
صورتی منصفانه خواهد بود که طی این چند سال شرایط و زیرساختهایی را فراهم
کنیم که خودروساز بتواند به راحتی، بدون فوت زمان و پرداخت هزینههای
چندبرابری و مشکلات ناشی از تحریم، برخی از نیازهای خود که در داخل کشور
امکان تامین آن وجود ندارد را با شرکتها و موسسات مرتبط درجه یک خارجی
مرتفع کند.
ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو گفت: ورود خودرو به کشور ممنوع است،
در نتیجه برخی از شرکتهای خودروساز خود اقدام به مونتاژ خودرو میکنند و
اینگونه عوارض ورود هم نمیدهند. کشور ما صنعت خودروسازی ندارد و بهتر است
بگوییم ما صنعت مونتاژکاری داریم.
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید
بر اینکه در دو سه دهه اخیر صد درصد خودروسازان مونتاژ کار بوده اند، گفت:
متاسفانه در صنعت خودروی کشور شاهد افزایش کیفیت خودروها نیستیم و در
مقابل شاهد این هستیم که قیمت تمام شده در آنها بسیار بالاست.
در
دنیا این تجربه ثابت شده که هیچ کشوری نمیتواند درهای خود را به سمت
اقتصاد جهانی ببندد، اما بازگشایی درهای تجارت باید با هدف ایجاد رقابت و
افزایش توان داخلی باشد تا کالای ایرانی با کیفیت، اولین انتخاب هموطنان
باشد.