تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قلم نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: " ایران سامانه "
در طول روز، کارهای بسیار زیادی وجود دارند که شما انجام میدهید، امّا در خاطر شما سپرده نمیشوند و در حقیقت، آنها را فراموش میکنید که این کارها میتوانند از چند ورق دستمال توالت تا ارسال یک ایمیل سریع به همکار تا تهیه کردن لوازم بهداشتی مورد نیاز از داروخانه باشد، امّا همین چیزهای به ظاهر کوچک و ناچیز میتوانند دیدگاه و باور معناداری از احساسات، ویژگیهای شخصیتی و به طور کلی، نحوه برخورد شما با زندگی را شکل دهند.
به همین منظور، تحقیقات روانشناختی و بررسیهای تخصصی در خصوص عادتهای متفاوت روزانه شما انجام دادهایم که میتوانند بیانگر ویژگیهای شخصیتی شما باشند. امّا توجه داشته باشید هیچ یک از این اطلاعات قطعی نیستند و این نتایج و یافتههای کلی ممکن است به طور خاص درمورد شما صدق نکنند و اعمال و اجرا نشوند، امّا در عوض، این یافتهها و نتایج میتوانند نقاط شروعی برای یادگیری بیشتر باشند که انگیزههای شما و دیگران را شکل دهند و فراهم کنند.
برای روشنتر شدن, این مطلب را دنبال کنید. رفتن به داروخانه و بازدید از آن میتواند چیزهای زیادی درمورد شخصی که با او همراه هستید را بیان کند که از آن جمله میتوان به این مورد اشاره کرد که آیا آنها در داروخانه به دنبال خمیردندانی هستند که مواد تشکیلدهنده آن را به دقت بررسی و موشکافی کنند تا متوجه شوند که آیا این خمیردندان مناسب نیازهای آنهاست یا خیر؟ یا این که به سرعت دست روی خمیردندانی میگذارند و فکر میکنند که از همه چیز و حتی نحوه کار آن اطلاع دارند.
اولین نوع مصرفکننده همان است که محققان و دانشمندان به آن «شیطان توضیحات» و دومین را «دشمن توضیحات» میگویند که در حقیقت، شیاطین توضیحات افرادی هستند که پس از توضیحهای یک چیز حاضر به پرداخت پول آن هستند، اما دشمن توضیحات برای افرادی مورد استفاده قرار میگیرد که هنگام خرید محصول حتی پس از شنیدن توضیحات فروشنده هم حاضر به پرداخت پول نیستند.
مجموعهای از پژوهشها و تحقیقات انجامشده در سال ۲۰۱۲ نشان داد افرادی که به آنها «شیطان توضیحات» گفته میشود در اندازهگیری بازتاب شناختی امتیاز بالایی گرفتند چراکه آنها اطلاعات را تجزیه و تحلیل میکنند و جزئیات محصولات, برای آنها ارجحیت زیادی دارد و از طرف دیگر، دشمن توضیحات در اندازهگیری بازتاب شناختی امتیاز کمی دارد و این بدان معناست که آنها در بسیاری از جزئیات عملکرد خوبی ندارند و اطلاعات عمومیتر را ترجیح میدهند.
گیلدا کارل کارشناس ارتباطات از ۲هزار زن و مرد درباره نحوه آویزان کردن دستمال توالتشان نظرسنجی کرد و همچنین از آنها خواست در نظرسنجی که در خصوص میزان قاطعیت آنها در ارتباطهایشان است شرکت کنند و همانطور که کارل به روزنامه ایندیپندنت گفت، نتایج این نظرسنجیها نشان داد افرادی که دستمال توالت خود را از رو میپیچند شخصیت غلبهگر و قاطعی دارند، اما افرادی که آن را از زیر میپیچند تمکین بیشتری میپذیرند و جالب اینجاست که برخی افراد گفتند نحوه چرخش دستمال را بدون توجه به مکانی که دارند تغییر میدهند و این افراد به احتمال زیاد شخصیت برجستهتر و مسلطتری دارند.
هافینگتون پست با متخصصان در خصوص رفتارهای مربوط به تغذیه صحبت کرد و متوجه شد که عادتهای غذایی ما میتوانند چیزهای زیادی را درباره شخصیتهای ما بگویند و مشخصا و عمدتا افرادی که به طور آهسته غذا و یا چیزی می خورند دوست دارند روی مسائل کنترل داشته باشند و درمورد این که چگونه باید قدر زندگی خود را بدانند، اطلاع بیشتری داشته باشند. امّا افرادی که عادت به تند غذا خوردن یا خوراکیها دارند تمایل بیشتری به جاه طلبی و هدفگرا بودن نیز دارند و آنها همچنین تمایل دارند وارد تجربههای جدیدی شوند و اغلب، افراد بیتابی هستند. به همین دلیل، در نهایت، یافتهها حاکی از این است افرادی که عادت دارند غذاهای مختلف را در بشقاب خود جدا کنند جزئیگرا و دارای نظم و انضباط هستند.
راه رفتن ما ممکن است احساس آسیبپذیریمان را نشان دهد. چرا که ما تمایل داریم بر اساس نحوه راه رفتن افراد، فرضیههای زیادی را درمورد یکدیگر ارائه دهیم.
به طور مثال ما افرادی را که شل راه میروند، برونگرا و ماجراجو میدانیم، امّا افرادی را که با اقتدار راه میروند، حساس میپنداریم.
امّا این فرضیهها به طور کلی غلط هستند زیرا چیزی که تحقیقات نشان میدهد این است که میتوانیم با دقت از راه رفتن فردی میزان احساس آسیب پذیری او را حدس بزنیم.
در مطالعهای در سال ۲۰۱۳، محققان از زندانیان خواستند کلیپهای ویدئویی افراد مختلفی را که در حال راه رفتن بودند، مشاهده و قضاوت کنند که کدام یک بیشتر در معرض آسیبدیدگی و قربانی هستند.
نتایج نشان داد زندانیانی که در معیارهای سایکوپاتی مورد ارزیابی قرار گرفتند امتیاز بالاتری دریافت کردند و به همین دلیل، احتمال بیشتری وجود دارد افرادی را انتخاب کنند که در گذشته قربانی بودند.
از اینرو, وقتی از آنها سوال شد علت قضاوت آنها چه بوده است، بسیاری از آنها گفتند از طریق راه رفتن افراد توانستند به این موضوع پی ببرند.
جیمز پنبایکر، روانشناس، سالها به مطالعه نقش واژگانی، چون حرف تعریف، «این» و «من» پرداخت و متوجه شد نحوه استفاده از این کلمات میتواند نشانهها و سرنخهایی از جنسیت، سن و وضعیت سلامت روانی و ذهنی افراد باشد و این که آیا ما به طور عاشقانه و عاطفی به شریک گفتاری خود علاقه داریم یا خیر؟!
به طور مثال پنبایکر و همکارانش به سرعت به مکالمههای ضبطشده میان زن و شوهر گوش دادند و متوجه شدند وقتی زن و مرد از شیوهها و سبکهای زبانی مشابهی استفاده میکنند و به ویژه، وقتی کلمات کاربردی همانند و مشابهی را مورد استفاده قرار میدهند احتمال این که بخواهند قرار ملاقاتی با یکدیگر داشته باشند بیشتر است.
طبق گزارش NPR، این موضوع به خاطر این نیست که زوجین از ابتدا شباهت زیادی با یکدیگر داشتند چراکه محققان این پدیده را حتی در میان افراد بسیار متفاوتی نیز مشاهده کردند و احتمالاً دلیل آن هم این است که وقتی به شخصی علاقهمند میشویم زبان خود را تغییر میدهیم.
به دقت به ایمیلی که پس از این برای شما ارسال میشود نگاه کنید چرا که این موضوع میتواند در خصوص ویژگیهای شخصیتی فرد فرستنده اطلاعاتی ارائه دهد.
یکی از روانشناسها میگوید افراد برونگرا بیشتر علاقه دارند در رابطه با موضوعات شاد و سرگرمی مانند موسیقی و جشن صحبت کنند و افرادی که هوش هیجانی کمتری دارند تمایل به استفاده از کلمات احساسی و منفی چون افسرده و عصبانی دارند و شاید جای تعجب نداشته باشد که افراد خودشیفته بیشتر درمورد خود صحبت میکنند و در میان صحبتهای خود نیز از کلماتی چون «من» استفاده میکنند.
توجه کنید اگر دوست شما همیشه دیر میرسد لزوماً به معنای کمتوجه بودن او نیست چراکه یک پژوهش نشان داد افرادی که به طور ذاتی دیر میرسند احتمالاً افرادی از نوع B و آرام هستند.
لیندا ساپادین، روانشناس، اظهار کرد: وی چهار نوع شخصیت را مشاهده میکند که همیشه دیر میرسند و شما میتوانید ترکیبی از هر چهار نفر باشید.
به طور مثال فردی که کمالطلب و کمالگراست تا وقتی همه چیز مرتب نشود خانه را ترک نمیکند و فردی که رؤیایی است بیش از حد در خصوص میزان کاری که در مدت زمان مشخصی انجام میدهد خوشبین است.
یک دلیل وجود دارد که نشان میدهد چرا برخی افراد، آنچه را دانشمندان به آنها رفتارهای «تکراری متمرکز بدن خود» میگویند، انجام میدهند که این کارها عبارتاند از جویدن ناخن, کشیدن موها یا پوست خود.
در مطالعهای در سال ۲۰۱۵, محققان از افرادی که در موقعیتهای استرسزا، ناامیدکننده، آرامشبخش یا خستهکننده بودند فیلم گرفتند که نتیجه نشان داد افرادی که در معیار کمالگرایی امتیاز بالایی کسب کردند تمایل بیشتری به انجام رفتارهایی بالاخص در شرایط استرسزا، ناامیدکننده و خستهکننده دارند.
برخی مطالعات علمی آمریکایی نشان میدهند بیحوصلگی ممکن است محرکی برای BFRB باشد چراکه این رفتارها ممکن است روشی برای افراد کمالگرا باشند تا با انجام چیزی به جای هیچ چیز احساس بهتری داشته باشند.
اغلب ما حتی زمانهایی که در صف فروشگاه مواد غذایی، رفت و آمد به محل کار یا حتی صحبت کردن با دوستان خود هستیم تلفنهایمان را چک میکنیم.
در مطالعهای در سال ۲۰۱۵ که در خصوص اعتیاد به تلفن همراه بود سوالاتی از افرادی که به تلفن همراه خود اعتیاد داشتند پرسیده شد که از آن جمله میتوان به پاسخهای آنها که عبارت بودند از «تلفن همراهم باید در معرض دیدم باشد» و «بیشتر وقت خود را با تلفن همراهم میگذرانم» اشاره کرد که این افراد با این موضوعات موافق بودند.
نتایج نشان داد بیثباتی عاطفی علت اصلی اعتیاد به تلفن همراه است و جالب توجه این است که افراد درونگرا و افرادی که خجالتی هستند به استفاده از تلفن همراه اعتیاد کمتری دارند.
افرادی که ایمیلهای خود را به محض دریافت آنها حذف میکنند ممکن است در زندگی خود به کنترل و نظم بیشتری نیاز داشته باشند.
افرادی که ایمیلهای خود را ذخیره میکنند آنها را میخوانند، امّا حذف نمیکنند و اینها صرفا برخی عادتهای کوچک افراد هستند که با انجام آنها برخی ویژگیهای شخصیتی خود را نشان میدهند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان