تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قلم نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: " ایران سامانه "
بازار خودروی کشور این روزها همچنان لجام گسیخته، روزهای پایانی سال را طی میکند و هر روز بر قیمت محصولات، افزوده میشود اما این افزایش قیمت نشأت گرفته از کاهش عرضه محصولات به بازار است. هر چند به اعتقاد کارشناسان نگاه بسیاری از شهروندان به خودرو کاملا از کالای مصرفی به کالای سرمایهای تغییر کرده و از همین رو منحنی قیمت هر چند وقت یکبار صعود میکند اما متولیان این بخش با ارائه فرمولهای جدید تلاش میکنند که قیمت محصولات را به نوعی آزاد کنند.
در حالی که پس از گذشت چند ماه از ارائه طرح و پیشنهادهایی مبنی بر بازگشت آرامش به بازار، قیمت خودرو همچنان قادر به ترمز گرفتن نیست، خریداران واقعی این روزها به دنبال راهی جهت خرید بدون زیان هستند اما تمام مسیرها به گرانی خودرو میرسد.
خبری از کاهش قیمت خودرو نخواهد بوددر همین رابطه ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: انحصار، فساد و رانت مانع اصلی عدم تعادل بخشی به بازار خودرو است، موضوعی که این روزها با توجه به شرایط حاد قیمت محصولات در بازار همچنان گستردهتر میشود.
به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت؛ آنچه قیمت خودرو را تعیین میکند میزان عرضه محصولات به بازار خودرو است از این رو نمیتوان انتظار داشت که با این روند تولید، اتفاق خاصی در تغییر قیمتها به وجود بیاید. در روزهای پایانی سال به دلیل افزایش تقاضا بازار، نیاز به عرضه بیشتر از ماههای گذشته وجود دارد، اما بر خلاف انتظار با توجه به شرایط تولید احتمال کاهش عرضه خودرو وجود دارد.
وی تصریح کرد: بلاتکلیفی خریداران واقعی در بازار به ویژه با ایجاد تنشهای جدید، وضعیت قیمتها را بهم ریخته تا جایی که پیشبینی میشود علی رغم طرحها و برنامههایی که شورای رقابت در نظر گرفته، نرخ خودرو نتواند به سمت کاهش، تغییر مسیر دهد.
افزایش عرضه خودرو تا پایان سال نداریمعضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت یادآور شد: طبق وعدههایی از جنس تنظیم بازار، قرار بر این شد که با افزایش عرضه محصولات، بازار خودرو به سمت آزاد سازی قیمت حرکت کند، اما امروز نه خبری از بازگشت ثبات قیمت به بازار است نه افزایش درعرضه محصولات!
کارشناس صنعت خودرو میگوید: امروزتقاضای واقعی بازار خودرو کشور یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است که به دلیل رانت و تغییر مسیر این محصول از کالای مصرفی به کالای سرمایهای، تقاضا به صورت کاذب به بیش از دو میلیون افزایش یافته است.
خلخالی در پاسخ به این پرسش که با توجه به فرمان آزادسازی قیمتها که از سوی شورای رقابت صادر شد، چرا خودروسازان همچنان به دنبال افزایش قیمت هستند و در برای افزایش عرضه محصولات، اقدامی انجام نمیدهند؟ ، گفت: به دلیل استمرار مدیریت اشتباه در صنعت خودروسازی کشور، این صنعت بهره وری پایینی دارد که حتی با افزایش قیمت و آزادسازی آن، بازگشت به وضعیت سالهای گذشته، غیر قابل دسترسی خواهد بود.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: با توجه به این وضعیت، هر گونه افزایش قیمت محصولات باز هم نمیتواند مسائل این صنعت را مدیریت کند چرا که ساختار این صنعت با مشکلاتی رو به رو است که باید در همین صنعت حل و فصل شود در غیر اینصورت انتظار کاهش قیمت به دلیل افزایش تولید، تفکری ناامید کننده است. بایدبخشی از کمبودها با واردات خودرو تأمین شود، اما این موضوع به دلایل مختلف همچنان متوقف باقی مانده است.خلخالی در پایان تأکید کرد: حمایت از بخش خصوصی در تولید خودرو نیز نیروی محرکه قوی برای بازگشت آرامش به این بازار پُرتنش است. فاصله عرضه و تقاضا مهمترین مولفهای است که تا کنون مدیران صنعت خودروسازی برای کاهش چنین چالشی اقدام خاصی را انجام ندادهاند و همواره با نظر به وضعیت موجود بحث بومیسازی در این زنجیره را مطرح میکنند، اما تغییری در ساختار این صنعت حاصل نشده است.