قلمنیوز:امین
کلاهدوزان مدیرعامل یکی از شرکتهای استارتآپی است که اعتقاد دارد جهان
به دو مقطع قبل و پس از کرونا تقسیم شده که البته در این بین نقش
کسبوکارهای نوین در این مقطع بسیار مهم است. او میگوید اگر از حرکت سریع
تحولات نوین در کسبوکار جا بمانیم جبران این عقبماندگی در آینده دشوار
خواهد بود. حالا اما متخصصان شرکت راهین، به مدیرعاملی امین کلاهدوزان، طی
دو سال، اقدامات موثری در زمینه توسعه کسب وکارهای نوین ایجاد کردهاند.
اقداماتی که نه تنها برای مجموعه خودشان سودآور بوده بلکه درصد شکست بسیاری
از فعالیت های استارت آپی را نیز کاهش داده است. در ادامه گفتوگوی امین
کلاهدوزان، مدیرعامل شرکت راهین، با روزنامه ابتکار را میخوانید:
به عنوان سوال نخست فعالیت شرکت راهین بر چه مبنا و محوری قرار گرفته است؟
تمرکز
مجموعه از بدو تاسیس، یعنی 2 سال پیش، بر روی اقتصاد دیجیتال بوده است. طی
این مدت، با آسیبشناسی مشکلات حوزه دیجیتال توسط کارشناسان، پلتفرمهایی
را راهاندازی کردهایم.
حدود 10 سال است که موضوع استارتآپها در کشور داغ شده و روحیه مثبتی
برای کارآفرینی در بستر آی تی در کشور ایجاد شده است. اما به همان نسبت که
نکات مثبت این جریان در اقتصاد وجود دارد تلخیهایی نیز در این روند وجود
دارد. این تلخیها در جایی است که استعدادهای کشور ایدهای را پیاده
میکنند و البته بر اساس ذات یک کار استارتآپی ممکن است با شکست مواجه
شود. در دنیا نیز از هر 100 کار استارتآپی 98 تای آن شکست میخورد.
یکی
از اهداف مهم شرکت راهین این است که درصد شکست در این پروژهها را کاهش
دهیم. در واقع هدف اصلی کسب و کار شرکت بر این است که حرکتهای استارتآپی
را بر اساس نیاز مردم بازتعریف کنیم.
چگونه این بستر برای سایر شرکتها فراهم شد؟
در گام نخست بررسی کردیم که برای راهاندازی یک استارتآپ ابتدا باید
هزینه قابل توجهی برای زیرساختهای آن صورت گیرد، که این هزینه شامل
سختافزار و نرمافزار است. بسیاری از استارتآپها در همین مرحله منابع
مالی شان تمام میشود و قبل از اینکه بخواهند ایده خود را در بازار ارائه
کنند؛ توان مالیشان تحلیل میرود. شرکت راهین در همین نقطه متمرکز شد. به
عبارتی میتوان گفت در بستر دیجیتال کارهایی وجود دارد که باید مبتنی بر یک
بستر فنی اجرا شود. اما اصالت آن کار در بستر فنی نیست، بلکه در محتوایی
است که قرار است ارائه شود.
مثالی
که برای تشریح بهتر این مطلب میتوان آورد همین وضعیتی است که در آن قرار
گرفتهایم. در شرایط کرونا آنچه که پدر و مادرها به دنبال آن هستند این است
که معلم بتواند به راحتی به دانشآموز درس دهد. بنابراین اصالت با محتوایی
است که باید ارائه گردد، اما از آنجایی که زیرساخت فعلی ضعف دارد
میبینیم که دائم با مشکلات مختلف روبهرو میشویم. در این شرایط اگر مدرسه
یا موسسه آموزشی بخواهد زیرساختهای کلاس مجازی را فراهم کند هزینه و
سختیهای خاص خودش را دارد.
ما در راهین دردسرها و دغدغههای این بخش را از
حوزه کارآفرینی دیجیتال حذف کردیم و اکنون میگوییم که دیگر دغدغه
زیرساختها را نداشته باشید. برای اجرای ایدههای محتوا محور مانند کارهای
آموزشی و مشاورهای، که محتوا از ظرف مهمتر است، شرکت راهین زیرساخت را
از صفر تا صد در اختیار مجموعه-های استارتآپی و دارندگان ایدههای نو قرار
میدهد. اگر نمونه ارائه شده در بازار موفقیتآمیز بود و این زیرساخت دیگر
جوابگو نبود، آنگاه میتوانند در زیرساخت فنی مستقل سرمایهگذاری کنند. هر
چند ما معتقدیم زیر ساخت فنی ارائه شده توسط مجموعه ما برای شرکت-های بزرگ
با کارهای گسترده به راحتی پاسخگو است.
بنابراین
اگر اقتصاد دیجیتال را به دو بخش فنی و محتوایی تقسیم کنیم، شرکت راهین
بخش فنی را، برای کسب و کارهای محتوا محور، سادهسازی کرده است.
به نظر شما اشکالاتی که در ارائه محتوا به دانشآموزان وجود دارد ناشی از چیست؟
آموزش و پرورش حوزه فعالیت وسیعی دارد که دربرگیرنده 15 میلیون دانشآموز
در سراسر کشور است. هیچ بخشی از بازار به این وسعت نیست و الزامات خاص خود
را دارد. اگر شاد بخواهد موفق عمل کند باید در هر دو بخش فنی و محتوایی
ارتقاء پیدا کند.
در
بخش محتوایی باید به سراغ روشهایی متناسب با شرایط موجود رفت. اگر
بخواهیم تمام اتفاقاتی که در فضای واقعی بوده است را عیناً در فضای دیجیتال
پیادهسازی کنیم، ظرفیت سختافزاری فعلی کشور این اجازه را نمیدهد.
هر
چند ظرفیت نرمافزاری کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار است، اما با توجه به
بحران ناگهانی کرونا زیرساختهای سختافزاری دچار ضعفهایی است. البته اگر
همین تعداد دانشآموز یا دانشجو را به صورت ترکیبی از روشهای همزمان و
غیر همزمان تقسیم کنیم، میتوان این مشکلات را تا حدی برطرف کرد.
به این
معنا که در روش غیر همزمان معلم تدریس خود را به صورت ضبط شده در اختیار
دانشآموز یا دانشجو قرار میدهد و معلم و دانشآموز در جلسات همزمان به
صورت مستقیم و در تعامل با هم به مرور دروس و رفع اشکال میپردازند. در این
شرایط میتوان امیدوار بود که ظرفیتهای کشور پاسخگوی آموزش مجازی برای همه
افراد خواهد بود. مزیت دیگر این روش در آن است که در صورت اختلال و یا
قطعی اینترنت دانشآموز و دانشجو از تدریس معلم عقب نمیماند.
از
سوی دیگر دانشآموز، دانشجو و یا حتی معلم اگر آمادگی روانی و یا محیطی را
نداشته باشد میتواند در فرصت مناسب از این آموزش بهره ببرد. همچنین باید
در نظر داشت استاندارد آموزش آنلاین با آموزش حضوری متفاوت است. حداکثر
زمان آموزش آنلاین برای بازدهی مناسب بین 30 تا 40 دقیقه است، و اگر
دانشآموز از صبح تا ظهر پای سیستم باشد قطعاً بازدهی لازم را نخواهد داشت.
لطفا کمی در خصوص پلتفرمهای طراحی شده در شرکت راهین توضیح دهید
در حال حاضر بهواسطه پلتفرمی که در شرکت راهین طراحی شده، در قالب
اپلیکیشن «هفتین» کل دروس مقطع ابتدایی به صورت رایگان و البته غیرهمزمان
در اختیار دانشآموزش قرار دارد. علاوه بر آن امکانات دیگری مانند بازیهای
فکری، ابزار سرگرمی و همینطور امکانات تکمیلی برای یادگیری بهتر نیز در
این اپلیکیشن موجود است و به مرور نیز به تعداد آنها افزوده میشود.
این
پلتفرم و اپلیکیشن هفته گذشته در مراسم رونمایی با حضور ریاست جمهوری، به
عنوان یکی از طرحهای وزارت ارتباطات و فناوری، رونمایی شد. علاوه بر
اپلیکیشن «هفتین»، اپلیکیشن دیگری نیز با نام «آن» نیز در بازار از 2 سال
پیش وجود دارد. همچنین با کمک و مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی، بر بستر همین
پلتفرم، اپلیکیشن دانشگاه هوشمند با نام «دان» طراحی شده و در حال ارائه
سرویس به دانشجویان است.
در واقع شرکتهای مختلف میتوانند در یک همزیستی
مشترک از پلتفرم و اپلیکشنهای شرکت راهین استفاده کنند. ماهیت و جامعه
مخاطب این اپلیکشنها با هم متفاوت است، و شرکتها با نامهای تجاری
خودشان میتوانند سرویس خود را تعریف، قیمتگذاری و به مخاطبان ارائه
کنند. البته برای ورود قوانین تعریف شدهای وجود دارد که امنیت و منافع
کاربر نیز لحاظ و تضمین شود.
منبع: ابتکار