تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قلم نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: " ایران سامانه "
وی با بیان اینکه سال قبل دو سوم دوره آموزش طی شده بود که
مدارس تعطیل شد و معلمان دانش آموزان خود را میشناختند گفت:، اما امسال
اصل بر این است که ارتباط با معلم برقرار شود و آشنایی بین معلمان و دانش
آموزان ایجاد شود.
وزیر آموزش و پرورش بر مراقبت از سلامت دانش آموزان
تاکید کرد و گفت: حداکثر مراقبت را به عمل خواهیم آورد. مدارس آگاه شده اند
و دستورالعملها ابلاغ شده است. تلاش میکنیم محیط مناسبی را فراهم کنیم و
خانوادهها باید مشارکت داشته باشند.
وی ادامه داد: یک اصل مهم
فعال بودن مدرسه است. اختیارات ویژهای به شورای مدارس داده ایم که
میتوانند در چارچوب ضوابطی که برای آنها تعیین کرده ایم آموزش را ادامه
دهند. امسال معلمان نقش متمایزی دارند. اکنون با شرایط متفاوتی روبه رو شده
ایم و خلاقیت و ایدههای نو جایگاه مهمی دارد.
حاجی میرزایی به ارتباط بین خانه و مدرسه و نقش خانوادهها
نیز اشاره کرد و گفت: سالهای قبل خانوادهها با آسودگی خاطر بیشتری
فرزندشان را به مدرسه میسپردند، اما امسال حساسیت بیشتر است و درخواست
میکنیم خانوادهها در تمام ایام در کنار مدارس باشند. به مددارس گفته ایم
برنامههای آموزشی را با خانوادهها مرور کنند و برای آنها توضیح دهند که
میخواهند چه کنند.
آغاز آموزشهای تلویزیونی از ۱۵ شهریور
وزیر آموزش و پرورش همچنین به نقش بی بدیل رسانهها اشاره کرد و افزود: انتظار هست خود دانش آموزان هم با جدیت بیشتر امر آموزش را دنبال کنند. رسانه ملی نیز به عنوان شریک آموزش در کنار ماست و جایگاه مهمی دارد. در نقاطی که دسترسی اینترنت وجود ندارد تلویزیون میتواند آموزشهای لازم را در اختیار دانش آموزان قرار دهد. از ۱۵ شهریور برنامههای آموزشی تلویزیونی شروع میشود. ایران باید سراسر مدرسه بشود.
رونمایی از شاد جدید، سه روز دیگرحاجی میرزایی افزود: مدرسه تلویزیونی میتواند همه خانهها را
به مدرسه تبدیل کند. محتوای کلیه دروس در تمام مقاطع تحصیلی را تولید کرده
ایم که هم روی شبکه شاد بارگذاری میشود و هم در اختیار خانوادهها و
معلمان و دانش آموزان قرار میگیرد.
وی به توسعه ظرفیتهای شبکه شاد اشاره کرد و گفت: روز ۵شنبه شبکه شاد با ظرفیتهای جدید رونمایی خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به تجارب آموزشی
کشورهای دنیا افزود: ما روشهای تلفیقی را مدنظر قرار دادیم. کلاسها
حضوری برگزار میشوند البته اگر مساحت کلاس و مدرسه به گونهای باشد که
فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشود باید گروه بندی کنیم. برای رعایت فاصله
گذاری اجتماعی دانش آموزان گروه بندی میشوند و ورود و خروج و حضورشان در
قالب گروههای مختلف خواهد بود. کل محتوای آموزشی مورد بازبینی قرار گرفته و
دروسی که باید الزاما حضوری آموزش داده شود مشخص شده و آنها که تمرین و
تکرار است به بخش غیرحضوری منتقل میشود.
حاجی میرزایی افزود:
امیدواریم با اقدامات انجام شده هیچ دانش آموزی از آموزش محروم نباشد و این
تضمین آموزش و پرورش برای همه مردم است.
وی درباره تعداد و شمار مدارسی که آموزش آنها در کشور به
صورت غیرحضوری خواهد بود؟ اظهار کرد: ۳۵ درصد مدارس ما که تعدادشان کمتر از
۵۰ دانش آموز است و میتوانند با رعایت پروتکلهای بهداشتی فاصله را رعایت
کنند، کلاسها طبق روال عادی برقرار است.
وی افزود:، اما در مورد
بقیه مدارس، بحث آموزش حضوری منتفی نیست و اصل بر حضوری بودن آموزشها است.
درباره ۶۵ درصد مدارس باقی مانده باید گفت در جایی که تعداد دانش آموزان
به گونهای باشد که رعایت فاصله ممکن نباشد ناگزیر هستیم کلاسها را حضوری
برگزار کنیم، اما در قالب گروه بندیهای متفاوت که برخی روزهای فرد و برخی
روزهای زوج به مدرسه بیایند.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر
اینکه در همه مدارس سراسر کشور اصل بر برگزاری حضوری است مگر اینکه رعایت
پروتکلها تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نباشد گفت: برنامه ریزیهای جزئی به
مدارس واگذار شده که متناسب با وضعیت تصمیم گیری میکنند و فعالیت آموزشی
را آغاز میکنند.
شروع متفاوت سال تحصیلی برای کلاس اولیها
وی
در پاسخ به پرسش دیگر درباره حضور کلاس اولیها در مدرسه گفت: کلاس اولیها
اهمیت ویژهای برای ما دارند و تاکید ما بر این است که حتی اگر شده به
صورت محدود و دونفر دونفر حتما باید به همراه خانواده به مدرسه بروند و با
معلم خود آشنا شوند. جریان آموزشی اتکای بیشتری بر حضور در کلاسها دارد.
حاجی میرزایی با بیان اینکه به عنوان یکی از اعضای ستادملی کرونا در کمیته آموزشی و کمیته اجتماعی و امنیتی حضور فعالی در تصمیم گیریها داریم گفت: هرتصمیمی که در ستادملی کرونا اتخاذ میشود ما در آن حضور داشتیم و دیدگاههای خود را مطرح کرده ایم و آموزش و پرورش بر آنچه تصمیم گرفته شده توافق داشته است.
وضعیت آموزشها در حاشیه شهرهاحاجی میرزایی درباره روند آموزش در حاشیه شهرها نیز اظهار کرد: هرجا تعداد دانش آموزان بیش از حدی باشد که فاصله گذاری ممکن نباشد باید گروه بندی شوند. برای آنها که به ابزار و اینترنت دسترسی ندارند آموزش تلویزیونی که پوشش گسترده تری دارد ارائه میشود حتی اگر دسترسی به تلویزیون هم نداشته باشند با تولید بستههای یادگیری و ارتباط با معلم آموزش را دنبال خواهیم کرد.
تعیین تکلیف هزینه اینترنت شبکه شاد قبل از آغاز سال تحصیلیحاجی میرزایی درباره اینترنت شبکه شاد نیز گفت: بحث اینترنت مورد پیگیری ما قرار گرفته و پیشنهادهایی به ستاد کرونا دادیم. کمیتهای برای بررسی موضوع تعیین شد که پیشنهاد کمیته تعیین و دریافت یک سوم هزینه اینترنت است که هنوز در ستاد ملی تصمیم گیری نشده و قبل از شروع سال تحصیلی تعیین تکلیف خواهد شد.
تلاشها برای ارائه سیمکارت دانش آموزی برای تامین امنیتوی درباره امنیت دانش آموزان در مراجعه به اینترنت گفت: یکی
از دغدغههای مهم ما همین موضوع بوده است. با اپراتورها صحبت شده و تلاش
بر این است که سیمکارت دانش آموزی در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد که
دسترسی به اینترنت ایمن دارد.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که
امسال سال تحصیلی ما بدون مشارکت فعال و موثر خانوادهها پیش نمیرود و
نظارت و همکاری آنها بسیار مهم است. برای آموزش خانواد هها نیز برنامه
ریزیهایی در انجمن اولیاء و مربیان انجام داده ایم و کانالی در شبکه شاد
به همین منظور ایجاد شده است.