تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قلم نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: " ایران سامانه "
قلمنیوز: به موجب ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی نکاح دختر باکره، اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد، موقوف به اجازه پدر یا جد پدری است و هر گاه پدر یا جد پدری بدون دلیل موجه از دادن اجازه مضایقه کند، اجازه او ساقط و در این صورت، دختر میتواند با معرفی کامل مردی که میخواهد با او ازدواج کند و شرایط نکاح و مهریه که بین آنها قرار داده شده، پس از اخذ اجازه از دادگاه، به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام کند؛ بنابراین بر اساس ماده مذکور، دخترانی که باکره هستند، باید از پدر و یا جد پدری خود رضایت یا اجازه ازدواج گرفته باشند و در این خصوص، تفاوتی نمیکند که دختران در چه سنی باشند. اما سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که آیا در ازدواج دوم دختر، باز هم اجازه پدر یا جد پدری الزامی است؟
چه دخترانی باکره محسوب میگردند؟
سؤال مهمی که در اینجا مطرح میشود این است که چه دخترانی باکره به حساب میآیند؟ آیا دختری که در اثر ورزش بکارتش را ازدست داده باز هم باکره به حساب میآید؟ و یا آیا دختری که در اثر زنا بکارتش را از دست داده است هنوز باکره به حساب میآید؟
اگر بکارت دختری به علتی غیر از رابطه جنسی مانند پرش، ورزش، عمل جراحی و... زایل شده باشد وصف باکره از وی سلب نمیگردد همچنین هرگاه دختری ازدواج کرده باشد، ولی بکارت وی زایل نشده باشد همچنان باکره محسوب میشود و نکاح مجدد وی موقوف به اذن پدر یا جد پدری است. اما اگر بکارت دختری در اثر رابطه جنسی اعم از شرعی یا غیر شرعی زایل گردد چنین زنی باکره نیست و ولایت پدر یا جد چدری ساقط میگردد بنابرین، برای ازدواج نیاز به اذن پدر یا جد پدری ندارد.
همانگونه که در متن ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی اشاره شده است، کسب اجازه از پدر یا جد پدری برای ازدواج دختر فقط در صورتی مورد نیاز است که دختر دوشیزه یا باکره باشد. به همین دلیل در صورتی که دختری قبلا یک مرتبه ازدواج کرده باشد، دیگر به لحاظ قانونی نیازمند کسب اجازه و یا رضایت پدر یا جد پدری نیست.
ذکر این نکته ضروری است که اگر قبلا دختر یک مرتبه به عقد نکاح مردی درآمده، اما قبل از اینکه رابطه زناشویی میان آنان واقع شود، عقد نکاح منحل شده و خاتمه پیدا کرده باشد، از آنجا که هنوز دختر باکره است، برای ازدواج نیازمند کسب رضایت یا اجازه پدر یا جد پدری است؛ بنابراین در این حالت ازدواج مجدد بدون رضایت پدر یا جد پدری صحیح نخواهد بود.