کد خبر: ۲۱۶۵۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
هیچ آیه یا سوره ممتحنه درباره رابطه ما با چین نیست

فاضل میبدی: رابطه ایران و چین را چطور به قرآن وصل می کنید؟

یک پژوهشگر دینی می‌گوید: هیچ‌وقت آیه سوره‌ ممتحنه در بیان این حرف نیست که بخواهد ارتباط ما با چین را توجیه کند. هر جا که بتوانیم به نفع کشور و ملت رابطه سیاسی برقرار کنیم، قاعده عقلایی‌اش این است که رابطه برقرار کنیم. قاعده عقلایی را اسلام و قرآن تایید می‌کند.

قلم‌نیوز: یک پژوهشگر دینی می‌گوید: هیچ‌وقت آیه سوره‌ ممتحنه در بیان این حرف نیست که بخواهد ارتباط ما با چین را توجیه کند. هر جا که بتوانیم به نفع کشور و ملت رابطه سیاسی برقرار کنیم، قاعده عقلایی‌اش این است که رابطه برقرار کنیم. قاعده عقلایی را اسلام و قرآن تایید می‌کند.

«محمدتقی فاضل میبدی»، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، درباره اظهارات امام جمعه شیراز مبنی بر اینکه «اساس ارتباط ایران و چین منطبق با دستورات قرآن است» گفت: روش امام جمعه شیراز بسیار غلط و بر خلاف قرآن است. هیچ‌وقت قرآن مجید در این مسائل وارد نمی‌شود. اگر بخواهیم هرگونه مسئله سیاسی را به قرآن و دین وصل کنیم ممکن است که طرف مقابل ما هم چنین کاری بکند. مثلا فردی درباره رابطه ایران و روسیه به قرآن استناد کند.

این مدرس حوزه با بیان اینکه مسائل سیاسی باید عقلایی و کارشناسی شده باشد، اظهار کرد: به تعبیر قانون اساسی ما این مسائل را یا باید قانون حل کند یا رفراندوم. اگر بخواهیم هر اتفاقی را به دین ربط دهیم روش نادرستی است. در صدر اسلام هم وقتی ابن عباس می‌خواست با خوارج صحبت کند حضرت علی (ع) فرمودند هیچ‌وقت از طریق قرآن با خوارج صحبت نکن چراکه آنها هم از طریق قرآن صحبت خواهند کرد بالاخره معاویه و خوارج هم برای خودشان آیه قرآن دارند. این افراد تاریخ نمی‌خوانند و برای اینکه عده‌ای را خوشحال کنند به قرآن استناد می‌کنند.

میبدی افزود: هیچ‌وقت آیه سوره‌ ممتحنه در بیان این حرف نیست که بخواهد، ارتباط ما با چین را توجیه کند. هر جا که بتوانیم به نفع کشور و ملت رابطه سیاسی برقرار کنیم، قاعده عقلایی‌اش این است که رابطه برقرار کنیم. قاعده عقلایی را اسلام و قرآن تائید می‌کند. اما چه کسی باید تشخیص دهد که برقرار ارتباط به نفع ما هست یا نیست؟ این مسئله از قرآن استخراج نمی‌شود؛ این مسئله نیاز به بررسی کارشناسان و عقلا دارد.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درباره استفاده ابزاری از قرآن عنوان کرد: استفاده‌ای که با عقل و تفسیر جور دربیاید مسئله‌ای نیست. به هر حال هر کسی از قرآن استفاده می‌برد اما باید با عقل، جور در بیاید. استفاده ابزاری از قرآن اشتباه است. طرح این مسائل مردم را از دین بیزار می‌کند و به کشور زیان می‌رساند.

منبع: برنا
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان