حمید قبادی، اظهار کرد: ما همه گروهها اعم از بینالملل، تلفیقی، سنتی و ... را بررسی کردیم، اما چون یک جایزه داشتیم مجبور شدیم از بین همه، برترین را انتخاب کنیم و آن گروه «رستاک» بود، البته از گروه موسیقی نواحی «دیلمون» نیز تقدیر شد.
او ادامه داد: داوران ما برای انتخاب این گروه، نکاتی را اعلام کردند که مهمترین آنها، تلفیق طرح ایرانی و موضوعی به علاوه کاربردی بودن لباسها بود. به عبارتی، بهترین گروهی که شاخصها و نمادهای مورد نظر داوران ما را داشت، گروه «رستاک» بود.
دبیر کارگروه مد و لباس با توجه به اینکه «رستاک» گروهی فعال، بانشاط و پر جنب و جوش است، گفت: نوع، کاربردی بودن و موضوعیت لباس این گروه با جنس موسیقیای که اجرا میکند، هماهنگی دارد.
قبادی ادامه داد: اینکه برخی گروههای موسیقی صرفا به لباس اقوام اتکا میکنند و بسیار خوب و با اهمیت است، اما ادامه روال گذشته است؛ اما گروه «رستاک» نوآوری کرده و با توجه به اینکه در حوزه موسیقی نقاط مختلف کشور و تلفیق آنها فعالیت میکند، لباسها را بهروز کرده و نمادها و شاخصههایش را از نقاط مختلف ایران برداشته است.
او بیان کرد: حتی معتقدم کارشناسان حوزه مد و لباس با تقدیر از گروه «دیلمون» نگاه کاربردی به آن دادهاند، یعنی به راحتی میتوان از این لباس با وجود آنکه بسیار هم گران است، در نقاط مختلف شهری گیلان استفاده کرد. وقتی کارشناسان این دو گروه را انتخاب کردند، احساس خیلی خوبی داشتم، زیرا خودم هم این گروهها را دیده و به این جمعبندی رسیده بودم.
مدیر کارگروه مد و لباس در پاسخ به اینکه طراح لباس گروه رستاک اظهار کرده در همه کشورهایی که اجرا داشتهاند، بسیاری مایل بودند پوشاکی شبیه لباسهای گروه را برای فروش عرضه کنند، کارگروه مد و لباس چگونه میتواند در این زمینه به این گروه یا گروههای دیگر کمک کند، گفت: این اتفاق مهمی است که رخ داده است. توجه به لباس گروههای مختلف هنری، بویژه در حوزه موسیقی نشان میدهد که تا چه اندازه ظرفیت در همه بخشهای فرهنگی و هنری در قالب لباس وجود دارد. از طرفی زمینه انتقال فرهنگ در لباس بهشدت وجود دارد.
او اظهار کرد: استقبال جشنواره موسیقی از این موضوع نشاندهنده این است که کارگروه مد و لباس درست هدفگذاری کرده است. ما در بیانیهای از گروههایی که در حوزه موسیقی به لباسهای ایرانی به هر شکلی پرداختند، تشکر کردیم. گروههایی که از لباس مناسب و ایرانی یکشکل استفاده نمیکنند، از سایر گروهها تمایز پیدا کردهاند و این موضوع مهمی است. گروهها باید درباره لباس فکر کنند و بدون لباس مناسب، اجرای آنها یک نقص اساسی دارد. طبعا اگر ظرفیت و زمینهای در خارج از کشور فراهم است، ما نیز تلاش میکنیم در این زمینه گروهها را یاری کنیم، مشروط به اینکه کارگروه مد و لباس هم از فعالیت آنها مطلع باشد.
قبادی افزود: ما نرخگذاری نمیکنیم، اما پرچمدار توجه و پرداختن به موضع لباس ایرانی، کارگروه مد و لباس است. لزوما ما امتیاز مادی یا اجرایی برای ترسیم یک گروه نداریم، اما همین که بستر را فراهم میکنیم و توجه همه را به موضوعی که یکی از ابزارهای مهم انتقال فرهنگ در کنار سایر روشهاست، جلب میکنیم، نشاندهنده این است که لباس جایگاه مهمی پیدا کرده است.