به گزارش
قلم نیوز و به نقل از ایسنا، شادی مالکی در شورای معاونان حمل و نقل و ترافیک مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران با اشاره به انجام بازدیدهای میدانی و آگاهی از وضعیت پایانهها و دغدغههای مناطق در حوزه تاکسیرانی، افزود: همه ما به عنوان خانواده بزرگ شهرداری تهران باید به این پرسشها پاسخ دهیم که سازمان تاکسیرانی دقیقاً قرار است چه نوع خدمتی به شهروندان ارائه کند و نقش ما و شرکتهای تاکسیرانی چیست؟ و اینکه نوع نظارت ما باید چگونه باشد و آیا با نظارت سنتی که در حال حاضر انجام میشود، میتوانیم بر ۸۰ هزار دستگاه خودرو که به اسم تاکسی پلاک شدهاند، نظارت کنیم؟
وی لزوم بررسی و ریشهیابی مسائل و مشکلات موجود در حوزه تاکسیرانی را مورد تأکید قرار داد و گفت: نوع خدمترسانی تاکسیها در کشور ما با اکثر کشورها متفاوت بوده و منطبق با استانداردهای جهانی نیست، چنانچه در اغلب کشورها، تاکسی خطی وجود ندارد و سرویسدهی تاکسیها به صورت دربست است و وقتی ما از یک ابزاری بر اساس استاندارد و شرایط فنی آن استفاده نمیکنیم، نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که مسئله و مشکلی نداشته باشیم.
مالکی بر اهمیت و ضرورت بازنگری در خطوط تاکسی و ارتقای وضعیت پایانههای تاکسیرانی تأکید کرد و گفت: بازنگری کامل خطوط تاکسیرانی از سوی یک کارگروه ویژه انجام خواهد شد و در این زمینه، نظر مناطق را دریافت خواهیم کرد، چنانچه برخی خطوط در مسیرهایی قرار دارند که در آنها، اتوبوس و مترو هم تردد میکنند و تعداد مسافران تاکسی در طول روز کم است و همین مسئله، باعث معطلی رانندگان و مسافران برای پُر شدن تاکسی و بروز اختلاف بین راننده و مسافر میشود.
میانگین سنی ۶۰ هزار تاکسی فعال تهران، ۹ تا ۱۰ سال است
مالکی با اشاره به اینکه برخی از رانندگان تاکسی در تاکسیهای اینترنتی فعالیت میکنند و به همین دلیل، در زمان بارندگی یا اوج ترافیک، با کمبود تاکسی در خطوط مواجه میشویم، اظهار کرد: این مسئله ناشی از شرایط نامناسب اقتصادی و معیشتی رانندگان و به صرفه بودن فعالیت در تاکسیهای اینترنتی است که این مشکل را باید مورد واکاوی قرار داده و رفع کنیم.
وی با بیان اینکه مسائل و مشکلات در حوزه تاکسیرانی زیاد است و شرایط فعلی مطلوب نیست، چنانچه از ۸۰ هزار دستگاه تاکسی پلاک شده، ۶۰ هزار دستگاه تاکسی فعال داریم که البته حدود ۱۵ درصد از آنها نیز در دسترس نیستند، تصریح کرد: یکی از ابتداییترین الزامات تاکسی، ایمن بودن و آلاینده نبودن آن است، در صورتی که میانگین سنی تاکسیهای تهران، ۹ تا ۱۰ سال است و اغلب تاکسیها نمیتوانند گواهی خود را از مراکز معاینه فنی تهران دریافت کنند و معمولاً برای اخذ گواهی به سایر شهرها مراجعه میکنند، در صورتی که پروسه معاینه فنی تاکسیها باید سختگیرانه باشد، چرا که به عنوان نمونه، بیشتر تاکسیها از سیستم ترمز مناسبی برخوردار نبوده و آلایندگی بالایی دارند.
مالکی با اشاره به اینکه هر تاکسی، یک رسانه متحرک و پویاست و نارضایتی راننده تاکسی به مسافران منتقل میشود و اگر نسبت به وضعیت درآمد و معیشت رانندگان تاکسی حساس نباشیم، ممکن است بسیاری از خدمات شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی زیر سؤال برود، اظهار کرد: اولین هدف ما، نوسازی ناوگان و حرکت به سمت برقیسازی تاکسیهاست که با پیگیریها و حمایتهای شهردار تهران و معاون حمل و نقل و ترافیک، ۲۵ هزار دستگاه خودروی برقی به زودی وارد کشور خواهند شد.
بر اساس گزارش روابط عمومی و امور بینالملل معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، وی با بیان اینکه شهرداری تهران در حوزه برقیسازی خودروها پیشگام است و نهادهای دولتی مانند وزارت صمت و وزارت نیرو باید در تأمین زیرساخت برقیسازی کمک کنند تا با توجه به اقدامات انجام شده و برنامههای پیش رو، در دو سال آینده شاهد یک تحول در حوزه حمل و نقل و ترافیک باشیم، اظهار کرد: نوسازی تاکسیها را با حمایت شهرداری تهران و با استفاده از تسهیلات صندوق کارآفرینی امید، دنبال میکنیم تا سبد خودروهای پیشنهادی به رانندگان تاکسی متنوع شده و آنها حق انتخاب داشته باشند.