کد خبر: ۴۲۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
وزیر صمت:

چرا باید به خودروساز رانت بدهیم و بعد حساب‌کشی کنیم؟

وزیر صمت گفت: چرا باید به خودروساز رانت بدهیم و بعد حساب‌کشی کنیم؟ خودروسازان باید بدانند که هیچ رانتی در کار نیست و باید روی پای خود بایستد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، عباس علی‌آبادی امروز در نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان، اظهار داشت: برای بهتر بودن فقط باید تلاش کنیم و اگر تلاش کنیم به همه چیز می‌رسیم.همه دولت‌ها تلاش می‌کنند تا با توسعه، رفاه بیشتری را برای مردمشان داشته باشند، اما توسعه پایدار کشورها ریسک‌هایی دارد و برای دستیابی به آن، مشکلات و سختی‌هایی وجود دارد که باید زیرساخت‌های آن را فراهم کرد.

وزیر صمت با بیان اینکه اقتصاد بزرگ و قوی در گرو افزایش تعداد بنگاه‌های بزرگ و قوی است، افزود: مهمترین ریسک‌ها در کوتاه‌مدت و بلندمدت ریسک‌های زیست‌محیطی و اجتماعی هستند که به طور خاص با اقتصاد در ارتباط است.

وی به دلایل اهمیت بنگاه‌های بزرگ اشاره کرد و گفت: این بنگاه‌ها توان بالا برای انجام تحقیق و توسعه دارند و همچنین از توان بالا برای هزینه در بازاریابی برخوردارند، ضمن اینکه توان بالایی برای هزینه در توسعه صادرات و غیره دارند.

وزیر صمت افزود: از طرفی می‌دانیم سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه ضامن بقای توسعه پایدار است، سهم هزینه‌کرد در تحقیق و توسعه از GDP در کشورهای عضو سازمان‌های همکاری‌های اقتصادی و توسعه کشورهای عضو OECD در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ بین ۴ تا ۵ درصد بوده است.

تنها ۷۰ شرکت دانش بنیان با ویژگی‌های خصوصی در صنایع پیشرفته فعال هستند

وی اظهار داشت: اگرچه کل شرکت‌های دانش‌بنیان کشور ۸۹۹۵ مورد است، اما تعداد شرکت‌های فعال در صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان با ویژگی‌های خصوصی و دارای پروانه بهره‌برداری و فروش بیش از ۵ میلیون یورو کمتر از ۷۰ شرکت است که البته گزارش‌های جهانی حاکی از آن است که راندمان خوبی داشته‌اند.

علی‌آبادی اظهار داشت: تمرکز سیاستگذاران کشور تاکنون افزایش کمی شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک‌مقیاس و در نتیجه رشد تعداد اندکی از شرکت‌ها بوده است.

وی افزود: برای اینکه به رشد ۸.۵ درصدی سالانه صنعت و رشد ۱۳ درصدی سالانه معدن و ۲۳ درصدی سالانه غیرنفتی در برنامه هفتم توسعه برسیم، باید اقدامات خاصی را انجام دهیم.

وی با اشاره به اهداف مورد نظر رهبری در رشد کشور گفت: ما امسال اگر به رشد مورد نظر رهبری دست نیابیم و اگر بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت علوم، وزارت صمت و معاونت علمی و غیره کار را کارستان نکنند، در واقع جفا کرده‌ایم.

ابرچالش های تولید از دیدگاه وزیر صمت

وی در ادامه با اشاره به ابرچالش‌های تولید گفت: ازجمله ابرچالش‌های تولید، ناپایداری مدیریتی است، متأسفانه در برخی وزارتخانه‌ها شاهد آن هستیم که یک دیوار کامل از عکس وزرا پوشانده شده است و بعضاً با تغییر یک وزیر شاهد تغییر مدیران و معاونان هستیم و معتقدم باید آدم‌ها را تغییر داد نه اینکه جایگاه مدیریتی آنها را تغییر داد.

وی در ادامه با لحن آمیخته به شوخی گفت: باعث و بانی ناپایداری مدیریتی همین مجلسی‌ها هستند که تعدادی از آنها امروز در اینجا نشسته‌اند (این صحبت وزیر صمت با تشویق حضار مواجه شد).

علی‌آبادی همچنین با اشاره به چالش دیگر تولید با عنوان مداخلات زیان‌بار ادامه داد: البته می‌خواستیم بگوییم مداخلات زیان‌بار نمایندگان مجلس که آن را حذف کردیم (لحن وزیر صمت در اینجا نیز با شوخی آمیخته بود).

وی گفت: برای حضور وزیر اقتصاد در این رویداد کلی التماس کردم، اما از حضور ایشان تشکر می‌کنم.

علی‌آبادی در ادامه به چالش‌های دیگر تولید اشاره کرد و گفت: عدم تناسب فرایندها و ساختارهای دولت با جهش تولید، فقدان رهبری واحد در تولید و کمبود تمرکز از دیگر چالش‌های تولید است.

وی با اشاره به برنامه تولید اظهار داشت: برخی ترس دارند که کار کنند و معتقدند که اگر کار کنند یقه آنها را می‌گیرند.

وزیر صمت در ادامه با اشاره به ۷ جهت‌گیری سیاستی در حوزه دانش‌بنیان‌ها اشاره کرد: تولید صادرات‌محور و گذر از مونتاژکاری، ارتقای بهره‌وری و رقابت‌پذیری، کاهش ارزبری و عدم خام‌فروشی، اصلاح نظام قیمت‌گذاری دستوری، ایجاد ثبات در مدیریت و فضای کسب و کار، بازبینی سازوکارهای نظارتی و بازرسی و همچنین تعهد به محیط‌زیست، جهت‌گیری سیاستی ما در این حوزه است.

رانتی برای خودروسازان در کار نیست

وی بیان داشت: چرا باید به خودروساز رانت بدهیم و بعد حساب‌کشی کنیم؟ خودروسازان باید بدانند که هیچ رانتی در کار نیست و باید روی پای خود بایستد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: سالانه ۲ هزار خودرو در کشور اضافه می‌شود لذا باید برای کاهش مصرف بنزین آنها به سمت برقی شدن خودروها حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه حدود ۹ هزار واحد صنعتی راکد در کشور وجود دارد، گفت: بسیاری از آنها دانش‌بنیان بوده‌اند لذا یکی از اهداف ما تمرکز بر روی این شرکت‌ها است، همچنین از دیگر اهداف ما توسعه پلتفرم‌ها و شرکت‌های صنعتی از طریق ایجاد خوشه‌های بزرگ‌مقیاس است.

علی‌آبادی گفت: جایگزینی خودروهای برقی و تأمین برق مورد نیاز صنایع از طریق تکمیل نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و افزایش بهره‌وری و تأمین آب صنایع و استفاده از سوخت‌های پاک نیز از مواردی است که بر روی آن تمرکز خواهیم کرد.

در فرودگاه مهرآباد قبرستانی از هواپیماهای زمین‌گیر وجود دارد

وزیر صمت اظهار داشت: در فرودگاه مهرآباد قبرستانی از هواپیماهای زمین‌گیر وجود دارد که وقتی دلیل آن را سوال می‌کنیم می‌گویند به دلیل تحریم‌ها و مسائل دیگر این هواپیماها دارای نقص فنی هستند و مثلاً موتور ندارند، لذا من در اینجا از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌خواهم این مسائل را حل کنند.

وی افزود: در روایتی از آینده صنعت دانش‌بنیان، هم می‌توان مسیر قبلی را رفت یعنی از دست دادن مرجعیت فناوری یا مهاجرت سرمایه انسانی و غیره و هم می‌توان مسیر را تغییر داد و به قطب فناوری منطقه تبدیل شد، که قطعاً مسیر دوم درست است، باید خوب باشیم و برای خوب بودن تلاش لازم است.
نظرات بینندگان