به گزارش
قلم نیوز و به نقل از ایسنا، تاکسی های فرسوده پایتخت در سال گذشته، روزهای سختی را پشت سر گذاشتند چراکه در میانه سال گذشته، شوک بزرگی به روند نوسازی تاکسی های پایتخت وارد شد و به یکدفعه اعلام شد؛ پژو و سمند که تمامی ناوگان تاکسیرانی تهران بر پایه این دو خودرو شکل گرفته دیگر تولید نمی شود و خط تولید آنها متوقف شده است و این اتفاق در حالی بود که هیچ خودرویی به عنوان جایگزین آن معرفی نشده بود و به همین علت روند نوسازی تاکسی متوقف شد.
چند ماهی زمان برد که مسئولان امر بر روی خودروی سورن به توافق رسیدند و سورن به عنوان تاکسی جایگزین انتخاب شد؛ اما هنوز خبری از ارائه تسهیلات دولتی برای نوسازی نیست و آنگونه که مدیر نوسازی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران میگوید: شهرداری تهران این تسهیلات را از منابع داخلی خود تأمین میکند و این در حالی است که دولت در قانون هوای پاک و تبصرههای ذیل ماده ۸ تصریح کرده که تسهیلات ۱۰ ساله قرض الحسنه تخصیص داده شود و لازم است برای تحول در نوسازی ناوگان فرسوده این موضوع محقق شود.
امین رهبر در گفتوگو با ایسنا، در مورد وضعیت نوسازی تاکسیهای پایتخت با بیان اینکه در شهر تهران حدود ۷۸ هزار پلاک تاکسی وجود دارد که از این تعداد بیش از ۵۰ درصد جزو تاکسی های فرسوده محسوب می شوند، می افزاید: همچنین بیش از ۵۰ درصد ناوگان تاکسیرانی در شهر تهران بیش از ۱۰ سال عمر دارند.
وی با بیان اینکه مطابق با آیین نامه ماده ۸ قانون هوای پاک، خودروهایی فرسوده محسوب می شوند که در دو بار مراجعه به معاینه فنی، قادر به اخذ تأییدیه معاینه فنی نشوند، ادامه می دهد: بر اساس این قانون جدید، در تعیین و تشخیص فرسودگی خودروها، دیگر سن و سال تولید خودروها ملاک فرسودگی نیست، ولی با توجه به اینکه معاینه فنی عملا گزارشی را در خصوص آمار تاکسیهایی که در ۲ بار مراجعه به معاینه فنی موفق به اخذ تأییدیه این معاینات نشده اند ارائه نداده، ما فرایند نوسازی تاکسی های فرسوده را همچنان بر اساس سن بیش از ۱۰ سال و تقاضای تاکسیران در نظر میگیریم.
مدیر نوسازی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه امیدواریم با همت وزارت کشور و اتصال سامانه یکپارچه معاینه فنی به سامانه نوسازی ناوگان، آیین نامه جدید اجرایی شود و ما بتوانیم از این آیین نامه در تشخیص تاکسیهای فرسوده تهران بهره برداری کنیم، میگوید: از اردیبهشت ۱۴۰۱ اعلام شد که تولید خودروی سمند و پژو از سبد کالایی خودروسازان حذف می شود و از آن تاریخ به بعد تا آذر ماه همان سال، عملا هیچ خودرویی را برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی تهران نداشتیم ولی اواخر آذر ماه خودروی سورن به عنوان خودروی جایگزین تاکسی در پایتخت معرفی شد.
رهبر با تاکید بر اینکه طولانی شدن معرفی خودروی جدید برای تاکسی موجب شد که یک وقفه زمانی در نوسازی ناوگان تاکسیرانی تهران ایجاد شود، میافزاید: بعد از اعلام خودروی سورن برای جایگزینی تاکسیهای فرسوده فعلی، بیش از ۱۱۰۰ درخواست نوسازی ثبت شد که از این تعداد، ۹۵۰ متقاضی مبلغ مورد نیاز برای ثبت نام را واریز کردند و تا امروز بیش از ۵۱۸ دستگاه خودروی سورن تحویل متقاضیان شده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است به جز خودروی سورن، خودروی دیگری همچون «تارا و شاهین» هم برای ناوگان تاکسیرانی شهر تهران اختصاص یابد یا خیر؟ می گوید: فعلا تنها خودرویی که مجوز شماره گذاری پلاک «ت» را مطابق با مصوبه شورای عالی ترافیک دارد، سمند سورن است ولی در صورتی که خودروهایی جدیدی هم بتوانند این مصوبه را اخذ کنند، در سبد خودرویی تاکسیرانی قرار خواهند گرفت.
رهبر در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به قیمت خودروی سمند سورن پلاس در بازار، استقبالی از سوی تاکسیرانان برای جایگزینی خودروهای فرسوده خود با این خودرو شده است یا خیر؟ می گوید: همانطور که گفته شد از میان ۱۱۰۰ متقاضی ثبت نام کرده، وجه مورد نیاز برای بیش از ۹۵۰ خودروی سمند سورن واریز شده و از طرف دیگر این خودرو، حداقل قیمت خودروهایی که قابلیت اخذ مجوز تاکسی را دارند، دارا است.
مدیر نوسازی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران درباره جزئیات تسهیلات ارائه شده برای نوسازی تاکسیهای فرسوده خاطرنشان میکند: تسهیلات ارائه شده برای نوسازی تاکسیها تا سال ۱۴۰۰ معادل ۹۰ میلیون تومان بود و در سال ۱۴۰۱ نیز با توجه به اینکه هیچ خودروی تاکسی بنا به همان وقفه زمانی، نوسازی نشد. تسهیلاتی هم پرداخت نشد؛ لذا برای سال جاری نیز برنامه سازمان تاکسیرانی پس از مشخص شدن قیمت نهایی خودرو تعیین می شود؛ اما نکته حائز اهمیت این است که شهرداری تهران این تسهیلات را از منابع داخلی خود تأمین میکند و دولت طبق قانون هوای پاک و تبصره های ذیل ماده ۸ که در آن تصریح شده تا تسهیلات ۱۰ ساله قرض الحسنه تخصیص یابد، لازم است برای تحول در نوسازی ناوگان فرسوده این موضوع محقق کند.