کد خبر: ۳۵۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱

لوازم خانگی؛ جولان کالای قاچاق در بازار بی‌مشتری

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در خصوص وضعیت این روز‌های لوازم خانگی گفت: از ۴ سال پیش تاکنون کالای خارجی وارد ایران نمی‌شود و هر کالای خارجی که در سطح بازار وجود دارد کالای قاچاق است.

قلم‌نیوز:بازار لوازم خانگی بنا به گفته فعالان بازار در رکود مطلق به سر می‌برد به نحوی که اکثر فروشندگان برای فروش محصولات خود اقدام به ارایه جشنواره‌های مختلف و حتی تخفیف‌هایی کرده‌اند که در سطح شهر نیز دیده می‌شود؛ اما هنوز مشتری‌ها رغبتی به خرید لوازم خانگی ندارند.

 اکبر پازوکی، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران بر این باور است که مردم باید به این موضوع توجه کنند که چطور کالای خارجی با نرخ دلار ۲۵ و ۲۶ هزار تومان وارد ایران می‌شود، اما از نمونه داخلی آن ارزانتر قیمت‌گذاری می‌شود و به اصل بودن آن شک کنند.

از ۴ سال پیش تاکنون کالای خارجی وارد ایران نمی‌شود

پازوکی در خصوص وضعیت این روز‌های لوازم خانگی گفت: از ۴ سال پیش تاکنون کالای خارجی وارد ایران نمی‌شود و هر کالای خارجی که در سطح بازار وجود دارد کالای قاچاق است. متاسفانه برخی از مردم این روز‌ها برای خرید کالای خارجی به بازار بانه می‌روند و با شکایت‌های متعددی در اتحادیه لوازم خانگی در این خصوص مواجه هستیم.

او ادامه داد: اغلب این شکایت‌ها از غیراصل بودن کالا و دست خورده بودن آن حکایت دارد و در برخی از موارد گفته شده که یا موتور کالا تعویض شده یا اینکه بدنه رنگ شده است. تمامی این کالا‌ها هم بدون ضمانتنامه هستند و باید گفت این فروشنده‌ها از عدم آگاهی مردم سوءاستفاده می‌کنند و با بیمه‌هایی که بر روی کالا‌ها می‌دهند مردم را گمراه می‌کنند.

رییس اتحادیه فروشندگان لوزام خانگی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی درستی در این خصوص صورت نگرفته و اطلاع‌رسانی‌ها کم است، افزود: تلویزیون، رادیو و روزنامه‌ها و حتی بیلبورد‌های سطح شهر و مترو‌ها در این خصوص می‌توانند موثر باشند و باید مردم بدانند که کالا‌های ساخت داخل با کیفیتی که صادر می‌شود در ایران کم نیستند. از یخچال ساید بای ساید، کولر گازی تا ماشین ظرفشویی، اجاق گاز و فرتوکار، هود آشپزخانه و ... در داخل کشور تولید و صادر می‌شوند.

رییس اتحادیه فروشندگان لوزام خانگی با بیان اینکه هزینه تبلیغات در صدا و سیما میلیاردی است، تصریح کرد: اگر یک شرکت داخلی قصد تبلیغ در تلویزیون را داشته باشد باید کلی هزینه کند هر چند رسانه ملی در این راه کمک می‌کند، اما باید گفت همه شرکت‌ها هم توان پرداخت این میزان منابع برای تبلیغات را ندارند.

رییس اتحادیه فروشندگان لوزام خانگی گفت: زمانی که شرکت‌های خارجی در ایران حضور داشتند در فیلم‌ها از محصولات‌شان استفاده می‌شد و به نوعی برای آن‌ها تبلیغ به شمار می‌رفت الان هم باید برای تولیدات داخل این اقدامات صورت گیرد تا فرهنگ‌سازی شود.

کالای قاچاق از داخلی‌ها ارزان‌تر است

پازوکی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر هم قیمت تمام شده برای کالا‌های ساخت داخل که به‌واسطه نوسان قیمت دلار و نوسان قیمت مواد اولیه در بورس رخ می‌دهد باعث شده تا مردم فریب قیمت و اسم و برند کالا‌های غیراصل را بخورند و به آن سمت بروند.

رییس اتحادیه فروشندگان لوزام خانگی در مورد قاچاق کالا‌ها نیز افزود: اغلب این کالا‌های فیک، امروز در فضای مجازی تبلیغ می‌شود که در آن‌ها گفته می‌شود با ضمانت درب منزل ارسال می‌شود و این تبلیغات مسلما برای خریداران جذاب است.

پازوکی با بیان اینکه کالای قاچاق از داخلی‌ها ارزانتر است، افزود: این موضوع قابل تامل است و مردم باید به آن توجه کنند چطور کالای خارجی با نرخ دلار ۲۵ و ۲۶ هزار تومان وارد ایران می‌شود، اما از نمونه داخلی آن ارزانتر قیمت‌گذاری شده است؟

او ادامه داد: اگر کالای اصلی را دست مردم بدهند مشکلی نیست، اما این کالا‌ها اصل نیستند. این کالا‌ها گاهی در تهران خریداری می‌شوند و در شهر‌هایی که قاچاق انجام می‌گیرد مجددا کارتن و لیبل خارجی بر روی آن‌ها نصب می‌شود و به تهران و سایر شهر‌ها ارسال می‌شود.

پازوکی تصریح کرد: اگر مردم از فضای مجازی کالای قاچاق خریداری کنند و به مشکل بخورند اتحادیه فروشندگان لوزام خانگی نمی‌تواند به شکایت‌های آن‌ها رسیدگی کند. او در مورد تخفیفات چشم‌گیر برخی از برند‌ها که در سطح شهر هم وجود دارد، گفت: این تخفیفات سوال برانگیز است اگر قیمت کالا مناسب بوده چرا تخفیف دادید؟ و اگر قیمت را بالا گذاشتید و امروز که از شما خرید نمی‌کنند تخفیف گذاشته‌اید چرا کسی جلوی این گرانفروشی را نمی‌گیرد؟

پازوکی افزود: در مورد برخی از کالا‌ها هم شاهد آنیم که شرکت‌ها کارت هدیه می‌دهند در صورتی که اقدام درستی نیست گاهی شرکت‌ها از تاریخ کارت‌ها بگذرد زیر بار نمی‌روند و پولی به مشتری نمی‌دهند و مردم را به دردسر می‌اندازند.

رییس اتحادیه فروشندگان لوزام خانگی در مورد توافقات احتمالی برجام و حضور مجدد شرکت‌های خارجی در ایران نیز گفت: اولین تولید‌کننده لباسشویی در دنیا شرکت بوش بود و اولین تولیدکننده ساید بای ساید شرکت جنرال الکتریک بود و ما باید به سمت واردات تکنولوژی از کشور‌های دیگر برویم نه اینکه دوباره اجازه حضور شرکت‌های کره‌ای را در بازار ایران بدهیم.

نقشه راه نداریم

او ادامه داد: متاسفانه در ۴۲ سال گذشته نقشه راه و مسیری برای تولید صنعت لوازم خانگی نداشتیم و همین موضوع باعث شد تا به این روز دچار شویم. این در حالی است که اگر نقشه راه برای تولیدکننده مشخص باشد اوضاع بهبود پیدا می‌کند.

رییس اتحادیه فروشندگان لوزام خانگی با بیان اینکه ضرورت دارد تا بین شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها و کارخانجات آشتی صورت گیرد گفت: باید به سمت تولید قطعات لوازم خانگی حرکت کنیم ضمن آنکه ما قبل از انقلاب شرکت‌های ارج، آزمایش و فیلور و پارس را در ایران داشتیم، اما امروز کدام‌شان مشغول فعالیت هستند و به روز شدند؟ ارج و آزمایش که ورشکست شدند و رفتند و بقیه هم به روز نشدند. باید گفت زمانی که در اوضاع تحریمی هستیم و واردات ممنوع است دولت باید سعی کند تا صنایع قالب‌سازی، موتور‌سازی و ... پیشرفت کنند.

او با اشاره به اتخاذ سیاست‌های تشویقی برای تولیدکنندگان لوازم خانگی افزود: امروز با دلار بالای ۲۰ هزارتومان یک خط تولید بالغ برهزارمیلیارد تومان هزینه دارد و دولت باید به این کارخانجات کمک کند و از آن‌ها حمایت کند اگر قرار است به تولید کمک شود باید بهره بانکی درست شود. فولاد را نباید به قیمت دلاری به تولیدکننده بدهند چرا که قیمت تمام شده بالا می‌رود و این وسط قاچاقچی سود می‌کند.

پازوکی تصریح کرد: از کسبه در دوران کرونا طی یک سال و نیم گذشته حمایتی نشده و این در حالی است که هر زمان خواستند کسبه را تعطیل کردند. اگر کمک برای سیل و زلزله خواستند از سوی کسبه انجام شد، اما در سال ۱۳۹۹ پرداخت مالیات‌ها ۸ درصد هم بیشتر از سال ۱۳۹۸ بود و دولت هیچ کمکی به کسبه نکرد، اما باید گفت اگر فرار مالیاتی هست از سوی قاچاقچی است نه کسبه‌ای که دارای پرونده مالیاتی است.

منبع: اعتماد

نظرات بینندگان