تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قلم نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: " ایران سامانه "
مهدی دادفر در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا نحوه فروش خودروهای خارجی نسبت به ایرانی ها متفاوت است؟ افزود: اکنون خودروسازان خارجی به این نحوه خودرو را می فروشند که در یک روز فرصت دارند ثبت نام کنند و همان روز باید مبلغ مورد نظر را بپردازند.
وی اضافه کرد: اکنون تمام خودروهای وارداتی به صورت CKD با حداقل ۲۰ درصد داخلی سازی وارد می شود. محصولات مونتاژی، چون عرضه محدود هستند، مشمول قیمتگذاری نیستند. تعداد عرضه به گونهای نیست که نیازی به ورود نهاد نظارتی به قیمتگذاری باشد. نرخ این محصولات توسط خود مونتاژ کننده تعیین میشود.
مشاور رئیس شورای رقابت با اشاره به چگونگی نحوه قیمت گذاری خودروهای خارجی در بازار گفت: شورای رقابت وظیفه قیمت گذاری خودروهای چینی و خارجی را ندارد و سازمان حمایت باید آنها را قیمت گذاری کند.
مصطفی صفاری ادامه داد: یعنی وزارت صمت به سازمان حمایت مجوز داده است تا در نحوه فعالیت خودروسازان نظارت کند.
بیگی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به چگونگی نحوه قیمت گذاری خودروهای خارجی در بازار گفت: هم اکنون خودروهای خارجی را خود کارخانه قیمت گذاری میکند و بر اساس سیاست های خود، اقدام به فروش می کند. یعنی در این روش دیگر قرعه کشی صورت نمی گیرد و بر اساس میزان تقاضا خودرو را می فروشند.
میلاد بیگی بیان کرد: بهترین روش برای فروش خودروها این است که خود کارخانه روی آن نظارت کند و قیمت گذاری کند. خودروهای چینی چون هم رده قیمت با دیگر خودروهای خارجی است، انحصاری در آن وجود ندارد.
وی با بیان اینکه چرا در فروش خودروهای خارجی فرآیند قرعه کشی صورت نمیگیرد، اضافه کرد: قرعه کشی سیاست خوبی نبود و نتایج خیلی مثبتی نداشت. معمولا با این روش ها قیمت افزایش پیدا میکند و با افزایش قیمت روش های فروش مختلف ظاهر میشود.
او تشریح کرد: در خصوص خودروهای خارجی زمانی که کارخانه قیمت عجیب و غریب دهد سازمان حمایت ورود خواهد کرد.
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر لزوم نظارت قیمت خودروهای خارجی توسط دولت، عنوان کرد: برای قیمتگذاری منطقی محصولات وارداتی نیاز به فضای رقابتی است و این در حالی است که بعضی واردکنندگان از شرایط فعلی سوءاستفاده میکنند.
وی افزود: برخی خودروها با توقف ثبت سفارش جدید برای واردات، افزایش قیمت داشته اند و این مسئله زمانی رخ داد که محصولات با تیراژ بالا در انبار شرکتهای وارداتی وجود داشتند.
این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: با توجه به بحثهایی که زده شد مشتریان بازار خودرو با رفتار خود میتوانند رفتار و قیمت منطقی را بر بازار خودرو حاکم کنند چراکه شرکتهای واردکننده به دنبال تجارت هستند و در فضای تجاری شرکتها باید خود را با شرایط وقف دهند.
وی با بیان اینکه نباید از دولت انتظار داشت که تک تک شرکتها را کنترل کند یا به واردات خودرو بپردازد، گفت: شرکتهای تولیدکننده جهانی خودرو هر ساله با بعضی ترفندها قیمت خودروها را افزایش میدهند و مشتریان را ترغیب به پرداخت قیمت بیشتر برای خرید خودرو میکنند که افزودن امکانات بیشتر به خودرو یکی از این ترغیب هاست
کاکایی افزود: دولت باید فضای نظارتی خود را تقویت کند و چنانچه تنشهایی در زمینه سوءاستفاده بعضی شرکتها وجود نداشته باشد دولت قادر خواهد بود تا به فعالیتهای پایدار در صنعت خودرو بپردازد. البته یکی از دلایل نابسامانیهای اخیر در بازار خودروهای وارداتی، خرید از شرکتهای واسطه توسط واردکنندگان ایرانی است که واردات خودرو باید از منبع اصلی انجام گیرد.
کاکایی گفت: در حال حاضر کمبودی در بازار محصولات وارداتی و داخلی وجود ندارد و با تغییر رفتار و فرهنگ مردم در خرید شرایط بهتری فراهم خواهد شد.