تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قلم نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: " ایران سامانه "
براساس نظر کارشناسان، کنترل جریان خسارت آفرین نقدینگی ابزارهایی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:
۱. اصلاح ساختاری در نظام بانکی
۲. اصلاح ساختار بودجه
اصلاح
ساختاری در نظام بانکی مستلزم مدیریت مقتدرانه بانک مرکزی است که با
استفاده از ابزارهای سیاستهای پولی از جمله تنظیم نرخ سود بانکی، شفاف
سازی و نظام مندی اعطای تسهیلات و خلق اعتبار، نرخ ذخیره قانونی و نیز نرخ
سپرده گذاری بانکها نزد بانک مرکزی و نیز بهره گیری درست از عملیات بازار
باز قابل انجام است.
ابزار دوم
برای کنترل نقدینگی اصلاح ساختار بودجه است که مهمترین رکن این ابزار تأمین
منابع درآمدی پایدار برای تأمین هزینههای دولت است.
از جمله مهمترین این منابع درآمدی عبارتند از:
۱.
توسعه پایههای مالیاتی از جمله اعمال مالیات بر فعالیتهای سفته بازی در
بازارهای ارز و سکه و طلا و مسکن و زمین و خودرو با بهره گیری از مالیات
بر عایدی سرمایه، مالیات بر زمین، مالیات بر خانههای خالی و مالیات بر
خانههای اضافی و نیز مالیات بر افزایش جهشی درآمدهای اشخاص حقیقی که
بنابر اظهار برخی کارشناسان اقتصادی میتواند تا مرز ۴۰۰ هزار میلیارد
تومان درآمد پایداری برای کشور فراهم آورد که نه تنها مانع تولید نخواهد
بود بلکه با از بین بردن صرفه اقتصادی سفته بازی در بازارهای نامولد،
سرمایههای کلان را به سمت تولید هدایت خواهد کرد.
۲. جلوگیری از
فرارهای مالیاتی: طبق برخی برآوردها و نیز اظهارات نایب رئیس کمیسیون
اقتصادی مجلس فرار مالیاتی در کشور تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد
میشود که برخی از مشاغل پردرآمد از جمله وکلا و پزشکان را میتوان به
عنوان مهمترین عناصر فرار مالیاتی به آنها اشاره کرد.
۳. اصلاح
عادلانه نظام پرداخت یارانه: طبق مطالعه سازمان برنامه و بودجه حدود ۹۰۰
هزار میلیارد تومان یارانه آشکار و پنهان در کشور توزیع میشود که از این
میزان بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان مربوط به یارانههای پنهان است که سهم
دهک پردرآمد در کشور از این یارانههای پنهان حدود ۷ برابر سهم دهک کم
درآمد کشور است و فقط در بخش بنزین و سوخت سهم این دهک پردرآمد از
یارانهها حدود ۲۰ برابر دهک کم درآمد برآورد شده است. اصلاح این شیوه
پرداخت به سمت اقشار کم درآمد و حذف تدریجی یارانههای پنهان از دهکهای
پردرآمد کشور میتواند علاوه بر توزیع عادلانه درامدها در کشور، عوائد
فراوانی را نصیب دولت برای رفع کسری بودجه عمومی میکند.
۴. حذف
تدریجی ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی: که بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان عدم
النفع برای دولت در سال ۱۴۰۰ خلق خواهد کرد و حذف تدریجی آن به همین میزان
منابع جدید در اختیار دولت برای تأمین مالی پایدار بودجه عمومی خواهد
گذاشت، به علاوه اینکه ادامه این روند خسارت آفرین منجر به رکود در
تولیدکنندههای کالاهای اساسی، رانت برای واردکنندهها و فساد و … میشود و
در نهایت مصرف کننده هم کالا را به قیمت آزاد باید خریداری کند.
۵.
اصلاح تدریجی حقوق ورودی گمرک از رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی، مبتنی بر ارز
سامانه نیما: طبق براوردهای آماری بر حسب حجم و میزان واردات، اصلاح نرخ
حقوق ورودی با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد
تومان درامد برای دولت خلق میکند علاوه بر اینکه این اقدام با خارج کردن
واردات بی رویه از صرفه اقتصادی، میتواند تولیدکننده کالاهای داخلی را
رقابت پذیر کند.