تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قلم نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: " ایران سامانه "
این روانشناس درباره نحوه امتحان دادن نیز توصیه کرد: توصیه
میشود دانش آموزان پیش از پاسخ دادن اندکی صبر کنند و کلیه سوالات را مرور
کنند. ابتدا برای نوشتن پاسخها، نکات مهم را یادداشت کنند و برای
پاسخهای چند گزینهای تمامی گزینهها را با دقت کافی بخوانند. دائما از
سوالی به سوال دیگر گذر نکنند، ساعتی همراه داشته باشند و متوجه گذر زمان
باشند. اگر هنگام امتحان دچار اضطراب شدند از روشهای کاهش اضطراب نظیر
بستن چشم ها، تنفس آرام و رها کردن نفس به آرامی و یا تکرار جملات دلگرم
کننده و ... استفاده کنند.
وی معتقد است که دانش آموزان نباید اجازه دهند ترس آنها را فرا گیرد، باید مصمم و جدی تفکرات مثبت را جایگزین تفکرات منفی کنند.
وی
همچنین به والدین توصیه کرد: به فرزندان خود اجازه دهید اهدافشان را خود
انتخاب کنند. داشتن اهدافی که خواست خود دانش آموز است منجر به پویایی،
انگیزه و حرکت برای دست یابی به آنها میشود. ابتدا لازم است اهداف را بر
روی کاغذ یادداشت کرده و آنها را در اتاق خود نگه دارند. خواندن هر روزه
این اهداف انگیزه دست یابی و حرکت و تلاش آنها را افزایش میدهد. نکته مهم
این است که اهداف باید قابل دسترس و نه بسیار راحت باشند.
طلوعی
درباره نحوه صحیح مطالعه نیز تصریح کرد: برای اینکه افراد اطلاعات تازهای
را بیاموزند و به ذهن بسپارند باید تا دو روز پس از اولین مطالعه، اطلاعات
را مرور کنند؛ بنابراین تکرار اطلاعات در بازههای طولانی مدتتر نظیر چند
روز تا یک هفته پس از اولین مطالعه بجای مطالعه چند باره و پشت سر هم
میتواند سیگنالهای قدرتمندتری به مغز بفرستد و اطلاعات جدید را به مغز
یادآوری کند.
وی همچنین این را هم گفت که یادگیری "توزیعی" از جمله
تکنیکهای مهم مطالعه است که آن را به آب دادن گلهای باغچه تشبیه
کردهاند؛ به طوری که میتوان باغچه را یک بار در هفته و به مدت ۹۰ دقیقه و
یا سه بار در هفته و هر بار ۳۰ دقیقه آبیاری کرد.
این روانشناس
تصریح کرد: اگر دانش آموزان تکنیک یاد شده را به کار گیرند خواهند دید که
توزیع دفعات آبیاری باغچه در طول هفته منجر به سرسبزی باغچه میشود. هرچند
این نکته حائز اهمیت است که انتخاب نوع و روش مطالعه در دانش آموزان مختلف
با توجه به متفاوت بودن نوع یادگیری آنها، متفاوت است.