تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قلم نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: " ایران سامانه "
روزنامه هفت صبح در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشته است؛ اواخر دی سال گذشته بود که در گزارشی خبر از سری جدید موتورهای ایرانی دادیم. در آن زمان چندان امیدی به تولید انبوه این موتورها ولو تا پایان سال ۱۴۰۰ نبود و انتظار میرفت آنها هم به سرنوشت پروژه دانشگاه علم و صنعت دچار شوند.
اما بهمنموتوریها دل را به دریا زدند وتوانستند همزمان با آغاز تولید انبوه شاسی بلندشان دیگنیتی که گفته میشود ۷۰ درصد از قطعات آن داخلی سازی شده است، موتورهای تیوان را به مرحله تولید انبوه برسانند و حتی از سایپا هم سفارش بگیرند.
۵۰۰ هزار موتور تیوان تولید میشود
ظرفیت تولید موتورهای تیوان ۵۰۰ هزار دستگاه درسال است. گفتنی است در سالی که گذشت، میزان تولید خودرو در ایران ۹۰۰ هزار دستگاه بود و این یعنی اگر پروژه تیوان بتواند به نهایت ظرفیت خود برسد که البته مستلزم افزایش تولید دو برابری خودرو است، زیر کاپوت هر یک خودرو از چهار خودرو و چه بسا از هر سه خودرو یکی از پیشرانه های تیوان قرار خواهد گرفت.
اطلس سایپا هم به موتور جدید تجهیز می شود
بهمن موتور برنامه دارد تا در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰ هزار دستگاه از محصولات خود را به موتورهای تیوان مجهز کند. همچنین در سال جاری فرآیند تطبیق پیشرانه سه سیلندر این شرکت با کراساوور آریا، محصول جدید سایپا، آغاز خواهد شد. با توجه به ویژگی های آریا احتمال میرود که پیشرانه ۱۰۰ اسبی به عنوان پیشرانه پایه و پیشرانه ۱۲۲ اسبی به عنوان پیشرانه مدل فول آریا مورد استفاده سایپاییها قرار بگیرد.
با توجه به تیراژ ۷۵ هزار عددی پیشرانههای تیوان در سال ۱۴۰۱ که بسیاری از آنها به محصولات سایپا اختصاص پیدا خواهد کرد، دیگر خودروی جدید سایپا مانندا طلس هم به موتورهای تیوان، احتمالاً نسخه ۷۵ اسبی مجهز خواهد شد.
منبع: کاماپرس