تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قلم نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: " ایران سامانه "
همه این ها نشان می دهد که خودروها با چه سرعتی در حال برقی و خودران شدن هستند، و هر دوی این فناوری ها نیاز شدید به نیم هادی ها در قلب یک خودرو دارد. برخی از تراشه سازان مثل اس تی مایکروالکترونیکس STMicroelectronics و تگزاس اینسترومنتس Texas Instruments به هر نحوی بود از تعطیلی اجتناب کردند در حالی که شرکت هایی مثل ان ایکس پی NXP، بوش و غیره برای عبور از این وضعیت دست و پا زدند.
حتی پیش از شیوع کرونا خیلی از شرکت های پیشرو و فعال در صنعت تراشه سازی از جمله فاکسکان Foxconn هشدار داده بودند اما با پیش آمدن تعطیلات سراسری این وخامت خودش را بیشتر نشان داد. فاکسکان سه سال است که روی تکوین و ساخت پلتفرم افقی سرمایه گذاری کرده که برندهای جهانی خودروساز بتوانند روی این پلتفرم خودروهای برند خود را بسازند. وضعیت اخیر نشان داده است که تا چه حد مدل های عمودی ناکارآمد هستند، ادغام شرکت های پژو-سیتروئن با فیات کرایسلر و تشکیل برند جدید استلانتیس شاهد همین ماجرا است.
مالکوم پن Malcom Penn از تحلیل گران مؤسسه تحقیقاتی «فیوچر هورایزنز» [افق های آینده] می گوید فاکسکان خیلی وقت است که تأمین تراشه های مورد نیاز برندهای معروفی مثل ب ام و و اَپل را آغاز کرده است، خودروهای برقی به معنی واقعی کلمه، بازار صنعت خودرو را واژگون کرده و طبیعی است که بازیگران جدید آن اَپل و فاکسکان باشند. صنعت خودرو دیرتر از صنعت الکترونیک به این نوع مدل ها روی آورده است. به گفته پن، این تحول و تغییر بنیادی در صنعت خودرو از تسلا شروع شد. آنها خودشان طراحی آی سی و تراشه های لازم برای هوش مصنوعی را در دل کارخانه خود آغاز کردند. خودروسازان دیگر خیلی دیرتر به فکر افتاده اند. در حالی که طراحی این تراشه ها، به مثابه مغز خودروهای برقی جدید و خودران ها است که نمی توان به شرکت های ثالث سپرد.
در چنین وضعیتی، شرکت هایی مثل فاکسکان می خواهند حکم اندروید را در دنیای خودروهای برقی داشته باشند و می خواهند حداقل 10 درصد بازار را تا سال 2025 تصاحب کنند. تا به حال هم تأمین کننده عمده برای تسلا و ب ام و بوده اند.
پن می افزاید: برای کسانی که از تاریخ عبرت می گیرند، مثال هایی مثل نوکیا در عرصه تلفن های همراه و دی ایی سی DEC در عرصه ساخت کامپیوتر، کاملاً آشنا است، تغییر بنیادی خیلی سریع تر از تصور همگانی درحال وقوع است. به بیان خیلی ساده تر، برای کمپانی هایی مثل اَپل و گوگل، ورود به عرصه خودروسازی بسیار آسان تر از ورود خودروسازان به عرصه ی تراشه سازی است. هیچ صنعتی از نیمه هادی ها در امان نیست. همان طور که نوکیا باور نداشت، تغییر بزرگ در راه است.
سالیان سال است که خودروسازان خودشان را درگیر «کاهش هزینه» کرده اند و همین موضوع باعث عقب ماندگی آنها در بحث تراشه ها و پردازشگرهای مورد نیازشان شده است. در حال حاضر اکثر کمپانی های بزرگ تراشه هایشان را خودشان می سازند. این طبیعی ترین کاری است که باید انجام دهند.
همه وحشتی که از حضور کمپانی اَپل در صنعت خودرو ایجاد شده از همین واقعیت ناشی می شود.
حتی در سال گذشته، کمپانی سونی یک خودرو به نام ویژن-اس Vision-S به رخ کشید که توانایی های خود را رد عرصه حسگر و هوش مصنوعی به نمایش بگذارد.
آرنود ون دن بوش Arnaud Van Den Bossche مدیر بازاریابی ان ایکس پی، می گوید، رفتار یک خودرو را دی آن ای DNA آن تعیین می کند و تراشه ها حکم ماده وراثتی صنعت خودرو را دارند. تمرکز سازندگان هم امروز روی همین موضوع است. این تراشه ها نیاز به انواع پیچیده ای از الگوریتم ها دارند که هنوز به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است.
تحلیل گران اعتقاد دارند که این تازه اول راه است و تمرکز خودروسازان روی خودروهای برقی است در حالی که آینده خودروها، سوخت هیدروژنی خواهد بود و از همین حالا باید نیمه هادی ها و الگوریتم های آن تکوین و توسعه پیدا کنند.
منبع: eenewseurope.com