تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قلم نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: " ایران سامانه "
وی افزود: استفاده از پتانسیل دانشگاههای کشور هنوز کافی نیست و پتانسیل فراوانی باقی است.
کلانتری گفت: دانشگاههای کشور باید سعی کنند حقوق شهروندان پایمال نشود، هوای سالم، آب سالم و استفاده درست و بهینه از انرژی از حقوق شهروندی است.
وی افزود: در بخش مهندسی کشور پتانسیل خوبی دارد و این مسائل دانشگاهها را بهتر میتوانند حل کنند.
رییس سازمان محیط زیست گفت: در مساله دریاچه ارومیه مشاورین امکان حل آن را نداشتند و نگاهشان محدود بود. اما دانشگاهها مشکل دریاچه ارومیه را با محوریت دانشگاه شریف پیش بردند. اما دولت تصمیم گرفت با ۱۴ دانشگاه برنامه احیا را ارایه کند و امروز میبینید، روند احیا شروع شده و تا پایان سال عملیات سخت افزاری تمام میشود.
وی افزود: در مساله آلودگی هوا هم دانشگاهها میتوانند برنامه ریزی درستی داشته باشند. ما باید شرایط کشور را در نظر بگیریم واقعیت این است که اگر قانون هوای پاک اجرایی شود ۷۰ درصد اقتصاد تعطیل میشود.
کلانتری علت آلایندگی ۹۹ درصد کلانشهرها را انسان محور دانست و گفت: نمیتوانیم بگوییم ۳ میلیون موتور سوار کاربراتوری وارد شهر نشوند یا اینکه برق نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه تحریمها یکی از عوامل این شرایط بوده است و نتوانستیم خودروهایمان را جایگزین کنیم و اصل آلایندهها مربوط به موتورهای گازوییل سوز و صنایع مازوت سوز است، گفت: قرار بود ۷۰ هزار کامیون جایگزین کامیونهای فرسوده شود و ۶ هزار اتوبوس هم جایگزین اتوبوسهای فرسوده شود، اما چون درآمد ارزی نداشتیم نتوانستیم.
رییس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه یک میلیارد دلار پول اتوبوس را نداشتیم و تولید داخلی هم نداشتهایم اطهار داشت: خوشبختانه در بخش سوخت بنزین و گازوئیل وضعیت مناسبی داشتیم و تقریباً استاندارد هستند اما سوخت نیروگاهها فرق میکند و آن دیوانهای که ما را تحریم کرد باعث شد دولت نتواند به وظایفش عمل کند.
کلانتری اظهار داشت نمیخواهیم دشمن را بزرگ کنیم اما ضرباتش را زد و درآمدهای ارزی کشور محدود شد و ناوگان حمل و نقل و صنعت ماند حتی اتوبوس هم نتوانستیم بیاوریم.
وی گفت: پولهای ما در کره جنوبی، ترکیه و هند بلوکه شده و بخش عمده مشکل هوا هم ارزی است و سیاستهای خارجی اثراتش را در هوای پاک به ما نشان میدهد.
کلانتری ابراز داشت: وقتی ۳ میلیون موتورسیکلت مستهلک کاربراتوری در تهران است چند برابر خودرو آلودگی ایجاد میکند. و ما آنرا کوچک تلقی میکنیم و فکر میکنیم سیاست خارجی با داخلی ارتباطی ندارند.
رییس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه نمیتوانیم تکنولوژی وارد کنیم، اظهار داشت: ۴ سال است همه امکانات داخلی برای جفت گیری یوز پلنگ به کار گرفتیم اما موفق نشدیم چون تحقیق نشده و در حفظ حیات وحش و حفظ منابع ژنتیکی با کمبود مواجهیم.
وی ادامه داد: صندوق محیط زیست صد درصد هزینههای این بخش را میدهد اما در بخش شناسایی ضعیف هستیم. دانشگاهها باید کمک کنند و اگر بخواهم خودروی آلاینده نداشته باشم با این روند تحقیقاتی تا ۱۰ سال زمان میبرد که بخشی از آن ناشی از تحریم است.
کلانتری با تاکید بر اینکه شدت تخریب محیط زیست در کشور ما را بالا است، ابراز داشت: حداقل ۴۰۰ هزار کامیون سنگین باید اسقاط شود، مشکل اعتباری نداریم و اگر در موضوع هوای پاک در حوزه پژوهشی سرمایه گذاری نشود، فایده ندارد.
وی افزود: خودروها، کامیون ها، اتوبوس های شهر تهران که عمر بالای ۳۰ سال دارد باید جایگزین شود.
رئیس سازمان محیط زیست در خصوص دیگر تصمیم گیری ها در حوزه محیط زیست نیز گلایه کرد و گفت: ما هنوز فکر می کنیم هر چه آب داریم باید مصرف کنیم و این تفکر ریشه محیط زیست را میزند.
وی ادامه داد: وقتی من وزیر کشاورزی هستم، قانون من را موظف کرده است خودکفا شوم و کاری به مصرف آب ندار م، وزارت نیرو خودش مصرف کننده است و کاری به پایداری ندارد و در حالی قانون جامع آب از سوی وزارت نیرو با عنوان بهره بردار نوشته می شود که جای محققان با دیدگاهی زیست محیطی خالی است.
رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد: زمانی این چالش ها بیرون می زند. منابع محیط زیست ما پایمال می شود و این مساله نه امنیتی است و نه سیاسی است و به آن انگ زد این کشور باید پایدار بماند. مقام معظم رهبری بارها گفته اند مساله محیط زیست مساله این دولت و آن دولت نیست.
وی افزود: مساله امنیت و سیاست را باید از محیط زیست خارج کنید و بگذارید محیط زیست برای مردم باقی بماند.