چند روزی از اتمام مهلت تهیه الحاقیه برای بیمه نامههای شخص ثالث میگذرد. بازار یخزده خودرو جانی تازه گرفته است و خرید و فروشها هم اتفاقی یا غیر اتفاقی، چند روزی هست که رونق بسیار کمرنگی گرفته است. برخی از مشتریان در بازار شاید به این نتیجه رسیدهاند که ورود خودروسازان خارجی به بازار طیف قیمتی مناسبی را در تولیدات برای مشتریان طبقه متوسط و پایین ارایه نخواهند داد و باز هم انتخاب به همان مدلهای قبلی خودرو محدود میشود.
از سوی دیگر، برخی زمزمهها مبنی بر این است که خودروسازان باز هم ساز افزایش قیمت مدلهای قدیمی خودرو را کوک کردهاند و قرار است که قیمتها به دلیل تغییر شرایط دستمزد و بیمه، با اندکی افزایش مواجه شوند. موضوعی که البته خودروسازان در هالهای از ابهام راجع به آن سخن میگویند و یادآور میشوند که هنوز درخواستهایی که از تابستان سال گذشته به شورای رقابت دادهاند، با پاسخی مواجه نبوده است و عملا آنها نمیتوانند به پاسخ مثبت شورای رقابت به درخواستهایشان امیدوار باشند.
اما همین زمزمهها کافی است که برخی سودجویان در بازار، قیمتها را افزایش دهند، هر چند مشتری نداشته باشند اما آنگونه که فعالان بازار خودرو میگویند، مردم حداقل مراجعاتشان برای پرس و جو در بازار بیشتر شده است، یعنی حداقل بازار از یخزدگی مطلقی که تا چند وقت پیش گریبانگیرشان بود، کمی به سمت خوشبینی حرکت کردهاند و میخواهند که اطلاعی هم از بازار داشته باشند، به نمایشگاههای اتومبیل مراجعه میکنند.
یکی از نمایشگاهداران اتومبیل در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت فروش خودرو در بازار میگوید: بیشتر همصنفان ما اکنون به خرید و فروش خودروهای خارجی میپردازند و بار اصلی تامین خودروهای داخلی مورد نیاز مردم، به دوش نمایندگیهای خودروسازان است که به تازگی خود خرید و فروش خودروهای دست دوم هم انجام میدهند، این در شرایطی است که البته برخی نمایشگاهداران نیز مدلهای پرطرفدار خودرو از جمله تندر۹۰ یا پژو ۲۰۶ را هم میفروشند اما خرید و فروش سایر خودروها به دلیل اینکه عمدتا با حاشیه سود کمتری مواجه هستند، از سوی نمایشگاهداران تقریبا متوقف شده است.
وی میافزاید: البته مردم هم ترجیح میدهند که برای خرید خودروهای ارزان قیمت و کارکرده، به پارکینگهای خرید و فروش خودرو مراجعه کنند و نیازهای خود را از آنجا تامین کنند اما به هرحال بخش کوچکی از خرید و فروش خودروهای متعارف بازار که قیمت مناسبی هم برای مشتریان دارند، از طریق نمایشگاههای اتومبیل صورت میگیرد.
این فعال بازار خودرو میگوید: بیمه شخص ثالث و افزایش آن به عنوان الحاقیه طی هفتههای گذشته سبب افزایش قیمت خودرو در بازار شده است و برخی از انواع خودرو در بازار افزایش قیمت را تجربه میکنند در حالی که این قیمتها به نظر نمیرسد معقول و متناسب با میزان الحاقیه خودروها باشد. به هرحال بازار تکانی خورده است که بیشتر ناشی از افزایش قیمت است در حالی که ممکن است بعد از اتمام هیجانها، باز هم بازار رکود را تجربه کند.
قیمت انواع خودروها در بازار
بررسی میدانی خبرنگار مهر در بازار خودرو و میان انبوه آگهیهای فروشی که این روزها در رسانهها و سایتهای اینترنتی به فروش میرسد نشانگر افزایش قیمت برای خودروهای داخلی است که برخی آن را ناشی از افزایش نرخ بیمه ثالث میدانند و برخی دیگر معتقدند که توزیع قطره چکانی خودروسازان به بازار به بهانه دریافت افزایش قیمت از سوی شورای رقابت در سال جدید، می دانند.
هم اکنون یک دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ جی ال ایکس در بازار آزاد به قیمت ۲۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش میرسد در حالی که نمایندگی خودروساز، این خودرو را به قیمت ۲۹ میلیون و ۳۰ هزار تومان میفروشد. همچنین قیمت یک دستگاه خودرو پژو ۲۰۶ در نمایندگی ۳۶ میلیون و ۸۴۲ هزار تومان و در بازار آزاد ۳۷ میلیون تومان است. در عین حال هر دستگاه خودرو دنا در نمایندگی ۴۲ میلیون و ۳۹۵ هزار تومان به فروش می رسد در حالی که این خودرو در بازار به ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمتگذاری شده است.
همچنین یک دستگاه خودرو سمند ال ایکس ۳۰ میلیون و ۱۳۴ هزار تومان در نمایندگی به فروش می رسد در حالی که بازار آزاد، قیمت ۳۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی را برای این خودرو تعیین کرده است. قیمت هر دستگاه خودرو سمند سورن ۳۶ میلیون و ۱۲۳ هزار تومان است در حالی که همین خودرو در بازار به قیمت ۳۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.
قیمت هر دستگاه تیبا دوگانه سوز ۲۵ میلیون و ۴۵۵ هزار تومان در نمایندگی ها است در حالی که در بازار آزاد این خودرو به قیمت ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رسد. همچنین پراید ۱۱۱ به قیمت نمایندگی ۲۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و بازار آزاد ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رسد. قیمت هر دستگاه پراید ۱۳۱ در نمایندگی ۲۱ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان و در بازار آزاد ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.
قیمت هر دستگاه پارس تندر در نمایندگی ۳۹ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است در حالی که بازار آزاد قیمت ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را برای این خودرو قرار داده است، همچنین قیمت هر دستگاه تندر ۹۰ E۱ یورو ۴ نیز در نمایندگی ۳۳ میلیون و ۳۳۵ هزار تومان و در بازار آزاد ۳۵ میلیون تومان است.